en tisdagslista.

i dag är det precis tretton dagar till julafton och just därför tycker ja det passar så utomordentligt bra med en jullista!
frågorna är sparade från tidigare listor och fotografierna är från förra årets magiska vinter. ha det fint! puss
 

var firar du jul? hos min mormor och morfar. vi brukar åka dit på julafton, strax innan lunch men nytt för i år är att vi ska åka dit dagen innan. det innebär att jag kommer vakna upp där på julaftons morgon, äta morfars goda pankakor till frukost och njuta alldeles extra mycket. känns underbart.
vad önskar du dig i julklapp? jag har gjort ett lite kollage här. porslin, vinylskivor, ritpennor, ritplatta och en bra ryggsäck till skidresan är det jag önskar mig allra mest.

vilken scen är bäst ur Kalles Jul klockan tre på julafton? piff och puff har jag alltid tyckt varit himlans juligt och kul. och julklappsverkstaden förstås. sedan är det alltid spännande att se vad det är för nya vykort för året också!

brukar dina julaftnar leva upp till dina förväntningar? jag brukar ha ganska mycket förväntningar på december och dagarna innan jul men just julafton kommer alltid som ett ända stort lugn för mig. jag vet att det kommer bli skönt, fint och stämningsfullt och det är inte så svårt att leva upp till. den tjugofjärde är jag alltid lycklig.

har du firat jul utomlands någongång? nej, jag älskar mina jular hos mormor och morfar. har svårt att tänka mig en jul någon annan stans. men om jag någonsin tänkte fira utomlands skulle det nog vara i new york.

vilket jullåt är den bästa? driving home for christmas med chris rea har alltid varit min favorit. mysig, fin och hemtrevlig liksom. en ny favorit är christmas is coming med ida redig! och så har vi michael bublés variant på all i want for christmas som jag och benjamin brukar sjunga tillsammans. det är en melodi vi kallar vår låt.
 
brukar du stiga upp på julotta på juldagsmorgonen, eller har du gjort det förut? det har aldrig hänt. i stället kastar jag mig i mammas och pappas säng och öppnar julstrumpan, följt av att se sista avsnittet av julkallendern och göra i ordning en riktigt julig frukost.
 

vilken julfilm är den bästa? ensam hemma ett. det är en sådan film jag kan se på med hela familjen och alla tycker den är rolig och mysig. men så är det ingen jul utan love actually heller, åh vad den är fin.

har du varit Lucia någongång? ja, när jag var liten. nu blir det inget luciatåg numera. i stället äts det lussebullar till frukost och spelas klassiska, svenska jullåtar högt i hela huset.

hade du en bra jul förra året?
himlans bra med tanke på omständigheterna. julen var höjdpunkten mitt i kampen ur ätstörningarna. jag är så glad att jag kunde njuta ordentligt och le av ren lycka den dagen. trots att det inte var någon snö. men jag känner på mig att årets kommer bli ännu bättre. det känns som om jag är så mycket lyckligare nu.

vilket är ditt bästa barndomsjulminne? jag minns ett år då det var jättemycket snö på vår gata. hela december krigade jag med grannbarnen om vem som hade finast snögubbe och störst snögrotta. det var vid den åldern då man klippte ut leksaker ur br-katalogen och skickade med posten till mormor och morfar. jag önskade mig ett visst stort gosedjur mest av allt och när julafton kom och jag äntligen fick öppna det största paketet sprack jag av lycka. dök rätt ner i lådan och släppte inte min nya mjuka vän för resten av kvällen.

när slutade du tror på tomten? jag började tro lite mindre för varje år och när jag fick se tomtekläderna i källaren, när pappa kom hem utan tidning och när skägget hängde löst så la jag i hop pusselbitarna. det gjorde ingenting dock, för året efter fick jag äran att vara tomtenissa och medelhjälpare vilket jag tyckte var kalaskul!
 
vilken artist tycker du är juligast av alla? bing crosby och frank sinatra.
 
vad är dina tre bästa råd för en lyckad jul? att vara med sina nära och kära, äta mycket lussekatter (och pepparkakor samt dricka glögg) och lyssna på mängdvis av julmusik!
 

vad är det godaste att äta under julen? lussekatt, vörtbröd med julskinka och risgrynsgröt. åh. vilka godheter alltså.

ger du något till välgörenhet etc under julen? jag brukar vara lite extra generös. lägga mynt i spelmannens gitarrfodral när han spelar julmelodier och i rädda-barnen-burkar. så försöker jag köpa julklappar på secon hand-butiker! i år skulle jag även vilja ge lussekatter till ålderdomshem. står inte ut med tanken att gamla människor ska sitta ensamma i december. och lussekatter är ju så galet gott att det i varje fall ger mig lyckorus!

när julhandlar du? i decembers alla eftermiddagar och helger. älskar att gå på klappjakt!

vad var den bästa julklapp du fick förra året? jag älskade mina vantar från lexington, de lyxiga hudcremerna och de glittriga nagellacken. och moleskine-dagboken samt muminmuggarna har jag använt flitigt!
 
har du någon gång gjort egna julkort? ja, när jag var liten gjorde jag det vid varje jul! och på mellanstadiet sålde vi dem för att få i hop pengar till klassresan. i år tänkte jag och min syster pyssla i hop egna julettiketter i stället. det är så galet mysigt att pyssla framför brasan med en kopp pepparkaksté och en julfilmsfavorit på tv:n.

tycker du om att sjunga julsånger? ja, sjunger mest hela tiden. hur kan man låta bli liksom?
 
brukar du känna att det är skönt när julen är över? lite sorgligt är det kanske. men, det kommer ju så himla mycket spännande därefter så det gör mig ingenting. det är ju nytt år och allt.
 
vad är viktigast på julbordet? det är nästan så att jag inte klarar mig utan julskinka, sill, köttbullar och morfars alla kål-sorter. galet vad gott!
 
 
vad är din drömmresa i december? jag drömmer om att få julklappshoppa i new york och london. vore fantastiskt att spendera timmar på harrods och dricka afternoon tea med julmusik i högtalarna. och i new york är det alltid lika pampigt och pompöst vid jul. nästa år tänker jag att drömmen måste, måste, måste bli sann.
 
när skulle du vilja att julen började om du fick bestämma? i mitten av november. julen är på tok för kort. kan vi inte lova varandra att börja lite tidigare nästa år? det vore så fint!
 
vet du hur du ska fira nyår? jag ska åka på skidresa med vänner, kusinvitaminer och, såklart samiljen. alltså det kommer bli så otroligt mysigt med galen skogsåkning, varma drycker i backen, fotopromenader i snön och stormiga äventyr i backen! på nyår tror jag det vankas extra lyxig middag samt dans.
 
har du köpt några julklappar ännu? ja det har jag! och i morgon ska jag och bästa emilia åka till malmö för mer klappjakt och cafémys (det är nämligen obligatoriskt att ta en fikapaus i shoppingen). precis som förra året!
 

Kommentarer
Postat av: Emilia

Åh så mysig lista! (:

2012-12-11 @ 22:12:52
URL: http://eewmiliaa.blogg.se
Postat av: Emilia G

ååååhhhh hannah MYYYYYS

2012-12-12 @ 09:35:13
Postat av: S P R A L L I C E-fotografi och fint

Finaste listan! :)

2012-12-12 @ 21:40:34
URL: http://sprallice.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0