om sådant som är jobbigt, fint och älskvärt.

frågelåda del 3.

 

 

hur får du all inspiration till dina fina fotografier? jag vill så himla gärna blogga, men har aldrig något att ta kort på känns det som, åh. jag tackar weheartit och instagram för varje gång inspirationen har blåst bort och jag klickar mig in. det finns alltid fina fotografier där och plötsligt sitter jag med sjuttioelva ideer. då får man inte glömma bort att skriva ner dem, så man inte glömmer bort dem. för när inspirationen försvinner nästa gång så kan jag ta fram min lilla lista och känna ett rus av viljor igenom mig. 

 

vilken bok är din favorit?  alltså, åh det är så svårt att bara välja en men himlen börjar här av jandy nelson sitter fint och djupt i hjärtat. och jag vet inte om det är på grund av den franska pojken och vänskapen mellan systrarna eller om det bara var så att jag hade det väldans fint när jag läste den. 

 

jag har en liten fråga, när du ska skriva, skriver du med papper och penna först och sen skriver in i bloggen eller skriver du på ett writerdokument och sen klistrar in i bloggen? hur mycket skriver du utanför bloggen? hur gör du för att få inspiration till de du ska skriva, liksom hur får du motivationen till att skriva här varje dag? själv har jag ingen motivation alls :( riktigt synd. skriver du mycker mer utanför, fast all text inte kommer med? att du gömmer det du inte gillar, det du inte vill publicera, och att den texten aldrig kommer att läsas av någon? åh, känner mig så smickrad av att du frågar mig! jag skriver hela hela tiden. jag har hundratals anteckningar i min mobil, alla skol-skrivblock är fyllda med klotter och ord och på datorn finns det också en mängd texter som jag skrivit. men när jag skriver här så skriver jag direkt. förutom när det gäller noveller och så klart, de skriver jag oftast i skrivblocket först. jag har alltid tyckt om att skriva och går nästan ingenstans utan en plats för mina ord. just därför så har jag nästan alltid inspiration till att skriva. men i bland händer det förståss att jag blir tom på ord och då är mitt bästa tips att läsa. en bra bok, en bra blogg eller en tidningartikel till exempel. då kommer inspirationen tillbaka fortare än vinden. kramar!

 

gillar du verkligen inte godis eller är det bara som du säger? vad är ditt favoritgodis? tänker inte bara på lösgodis, utan nötter, chips, frukt eller vad det nu kan vara. det beror såklart på vad du menar med godis. jag älskar choklad. helst en lite lyxig sådan. så därför köper jag adrig något annat! mitt bästa godis är nog lite frukt som äppelbitar med kanel eller vindruvor till exempel lite nötter blandad med torkad frukt och choklad gärna mörk. naturgodis gillar jag också!

 

  

tycker du om julen? tittar du på julkalendern? alltså ja! ja, ja, ja! som in i bomben. jag fullkomligt älskar julen och allt vad den kommer med. och om ett par veckor kommer jag inte kunna låta bli att börja pynta, spela mina bästa julskivor och dricka julté! förra året hade jag och min syster frukost framför julkallendern varenda morgon och om den är lika fin i år kommer jag nog inte kunna låta bli att titta. åh, vem kan motstå? 

 

kan du inte börja skiva julsaker så småningom? det ligger ju frost på gatorna och igår var det exkt två månader till julen och jag inte vänta längre! absolut! är det något specifikt du syftar på? vad det än är så älskar jag som sagt julen och kommer nog inte kunna låta bli att skriva ut lyckan här.

 

har du något tips på bra julklappar, för en inte allt för stor peng? jag tycker att secondhand är helt underkattat när det gäller att finna fina julklappar. det är ju där det vackraste porslinet finns! och till barn kan man köpa nostalgiskt fina böcker, pussel och leksaker som är unika. att baka julgodis och lägga i pyntade syltburkar är också en billig samt väldans kul grej!

 

jag undrar om du vet hur man ska göra när man bli sådär nollställd? ingenting dåligt har hänt och allting rullar på, men man är liksom aldrig sådär strålande glad. det spelar ingen roll att man dansar och fikar och smsar med någon fin pojke eller tittar på feel good-filmer. man exploderar inte av lycka fast att det är höstsol och man har bra vänner och familj. vad ska man ta sig till? det så fruktansvärt frustrerande och det gör nästan lite ont att tänka på att jag inte njuter av att vara 19, ung och fri.  åh, fina du. sådant händer oss alla i bland. mitt bästa tips är att att prova något nytt. göra något annorlunda. det kan vara så enkelt som att ta en annan väg hem, läsa någon ny bok, spela någon ny musik eller kanske börja prata med någon ny. något som har hjälpt mig väldans mycket är att varje kväll skriva ner tacksamheter och framtidsdrömmar i min dagbok. det var i sommras som jag läste någonstans att det skulle hålla lyckan vid liv och jag måste säga att det hjälper. oavsett vad somnar jag med ett leende när jag fokuserar på hur lyckligt lottad jag är som har så fin familj, så sköna skor eller så mjuk mage. och framtidsdrömmarna, de om att bo med en vän och ha ost-och-kex-kvällar på ett vardagsrumsgolv och pussa någon jag tycker om i ett new york-snöfall gör mig alldeles pirrig. 

 

 

 

du tar så fantastisk fina bilder och jag undrar hur och vart du redigar dom? tusen tack! mina bilder redigerar jag i photoshop elements eller photoshop cs5. jag brukar lägga på lite mer ljus, dra i kontrasterna, öka skärpa och dra lite i färgerna. puss!

 

kan du beskriva vad du gör under en dag (helst både vardag och helg)? åh, det är en sådan skillnad från dag till dag och helg till helg men om det intresserar skulle jag mer än gärna skapa ett inlägg med alla dagens bestyr, ungefär som ett-foto-i-timmen-inlägg. vad sägs om det? 

 

hej jag vet att det här med ätstörningar tagits upp kanske för många gånger och du behöver inte svara. men jag tänkte höra om vad du tror gjorde att du kom ett steg ur alla dessa hemska tankar? tror du bloggen var som en plattform där du kunde lufta och kanske blev lite grann som terapi? tänkte också höra på det här med din familj hur stöttade de dig? jag är nämligen själv i knipa, jag har just påbörjat en behandling på stockholms centrum för ätstörningar, dessvärre har jag inte sagt ett ord till mina föräldrar om varken mina problem eller behandlingen, jag klara liksom inte det. har du kanske några tips? hej fina du! du har tagit ett superstort steg redan nu. att du skriver och vågar fråga om hjälp är jättestarkt, och det får du inte glömma. jag har fyra tips som jag har berättat om, längst ner här och de har hjälpt mig jättemycket, kanske mest av allt. men det hade aldrig gått utan min mamma. hon var den som stöttade mig mest, som stannade hemma och höll om mig tills tårarna tog slut. hon var den som jag kunde fråga om råd och hon var den som höll koll på vad jag åt. det är väldigt olika hur föräldrarna tar det, men har du inget och förlora tycker jag absolut att du ska berätta det för dom. det kan kännas obeskrivligt svårt, men efteråt kommer du känna en sådan lättnad för åh, du ska inte behöva ensam bära omkring på något såhär tungt! bloggen har hjälpt mig obeskrivligt mycket och jag önskar att det fanns en chans att få krama om er och tacka er allihopa. era ord gör mig mer och mer stark varje dag. hjärta, hjärta er.

 

har du någon stilikon? i så fall vem? alexa chung tycker jag klär sig galet bra, henne inspireras jag utav om någon. men även färgglada elsa billgren och nittiotalskära sandra samt min mamma som alltid lyckas fara den stiligaste i stan, fast än hon bara klär sig i svart och vitt!

 

 

vilket är ditt absolut bästa klädesplagg? just nu är det den här klänningen. utan tvekan.

 

beskriv dig med 5 ord? vad svårt! men jag tror att filosofisk, nostalgisk, mysig, snäll och rolig passar bra in på mig.

 

hur tröstar man den där pojken som man tycker om så jävla mycket? han som mår dåligt i sig själv, han som inte kan älska sig själv. hur får man honom att förstå hur jävla bra och fantastisk han är när han inte själv tror det?  säg det till honom. säg det tusen gånger om. och be honom att kämpa och försöka se saker mer positivt i allmänhet. genom detta kan det förhoppningsvis få honom att se positivt på sig själv. kanske skulle det vara bra också, att be om professionell hjälp. det kan vara läskigt då det plötsligt blir ett sådär påtagligt problem men det hjälper, verkligen.

 

hade du helst velat bo ensam resten av ditt liv eller i ett stort kollektiv för alltid? jag tycker det är väldigt fint att få välja ensamhet i bland. så jag skulle nog hellre bo ensam, men att få bjuda hem mina favoritpersoner när jag helst vill än att inte kunda välja de där stunderna för sig själv. 

 

om du är påväg att flytta till london, kan du isf göra en "london guide" eller asså förklara steg för steg hur du flyttade, lägenhet mm? har du några londontips? vilken fin fråga! nej, jag är inte på väg att flytta till london. men jag funderar däremot på att ta ett år och plugga där efter studenten. men det är ju så himlans dyrt så det är fortfarande bara en tanke. men om och var jag än skulle flytta så ska jag absolut göra en guide! london är verkligen en fin stad men det var hemskt länge sedan jag var där. mitt bästa och enda tips är därför camden market för det är en sådan häftig upplevelse, covent garden för alla fina second hand-butiker och notting hill för alla småbutiker samt den blåa dörren. från filmen, ni vet. 

 

hur är din perfekta dejt? den var fantastisk. 

ph: weheartit.com


Kommentarer
Postat av: Ebba

Har också läst den boken och tror att det är för den franska pojken... (i alla fall för mig) För vilken dröm han är.

2012-11-05 @ 07:04:05
Postat av: Johanna

Åh åh åh! Min absoluta favvobok är också himlen börjar här, så tragiskt fin men himlahimla bra och strålande vacker!

2012-11-06 @ 08:37:43
Postat av: hil

hannah, jag önskar att jag vore din bästa vän för du verkar vara en så himla fin person! åh

2012-11-06 @ 18:49:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0