jag vill skicka tusen fredagskramar till er.

frågelåda del 3.

 

Tumblr_lyif7bozku1qctsp5o1_500_large

 

hur glömmer man en fin pojke som alltid finns i tankarna även fast han inte borde? för mitt egna bästa då om jag försöker att att glömma honom. jag är ju inte så värst erfaren när det gäller pojkar och sådär, tyvärr. men mitt bästa tips för att sluta tänka på något eller någon som man inte borde tänka på är att skriva en lista. en lista på nya roliga saker att tänka och fokusera på. som morgondagens klädval, fem saker man skulle vilja hitta på till helgen, filmer du vill se, dina bästa sommarminnen eller vad du drömde om i natt. sånt brukar hjälpa mig i alla fall. och glöm inte att snurrande tankar hör tonnåren till. så känn ingen sorg över det. tusen kramar.

 

har du tips på några goda mellanmål? titta i "ätbart"-kategorin! just nu är finncrisp min stora last. annars så älskar jag kombinationen banan + valnötter + russin + kanel som passar lika bra i mjölk, fil eller yoghurt. och glöm inte en kopp té till det! ett höstmåste.

 

vad går du för linje på gymnasiet? har du något tips på vad man ska göra om man känner sig utanför? nu går jag i trean på media-linjen med profil; grafisk design. (förra året gick jag profil; journalistik). att känna sig utanför kan kännas hemskt jobbigt men du får inte glömma att det med stor sannorlikhet finns fler i din klass/årskurs som känner detsamma. jag tycker du ska fundera lite på varför du känner dig utanför? är det så att dina klasskompisar stöttar ut dig? eller är det kanske du som är lite osäker och blyg? för inte allt för många år sedan var jag väldigt osäker av mig och därav också ganska blyg. det jag gjorde då var att börja jobba på mitt självförtroende.jag tycker om starta dagen med en pepp-låt, säga till flickan i speglen att hon visst är vacker och att tänka på allt som är fint i stället för det som är fult. när jag sedan är i skolan känner jag mig plötsligt trygg, bekväm och vågar mer. och jag har plöttsligt då så himla mycket mer att säga än annars! du anar inte hur mycket en gnutta självförtroende kan hjälpa. kramar till dig.

 

vilken skola går du på? 
vad vill du jobba som? vad är ditt tips om man inte har en aning om vad man ska bli? jag gå på Ljud och bildskolan i lund där jag läser media med profil; design. I framtiden hoppas jag på att få jobba inom media. gärna med många olika jobb. som att skriva krönika, prata i radio och illustrera kanske? det låter väldans fint. och du, stressa inte. satsa på plugg och kurser som du tycker är kul så ska du snart se att du hittar din grej. när först började på LBS trodde jag att jag ville bli journalist men sedan dess har jag funnit en massa roligt på vägen. och vem säger att man bara behöver jobba med en sak? känn ingen stress. du är ung och du lever nu. gör det som är roligt! 

 


 

pluggar du mycket? hur viktigt tycker du det är att få bra betyg? i jämförelse med mina klasskamrater pluggar jag nog ganska mycket, men å andra siden har vi inte så mycket hemarbete på min skola. när jag har tid så tycker jag faktiskt att det kan vara väldans mysigt att slå sig ner med en kopp té och plugga in lite viktigheter. jag tycker det är kul att lära sig! för mig är det viktigt att jag gör så gott jag kan och prioriterar privatliv tillsammans med plugg. vad jag sedan får för betyg i slutändan ska inte spela någon roll då jag vet att jag har gjort så gott jag kunnat. min tanke är att jag prioriterar mig själv. och om jag för tillfället behöver en eftermiddag av bara en massa njutbart mys så får plugget vänta.

 


vad är du rädd för? 
att få jättemycket ångest. men det försöker jag att inte tänka på.

 

alltså du verkar som typ universums finaste människa och jag undrar bara om du skulle kunna tänka dig att exempelvis ta en kaffe eller gå en runda på stan med en bloggläsare? absolut skulle jag kunna tänka mig det! skicka i väg ett mail bara. åh, jag blir så smickrad av sånt här. så fina ord. tack och puss!

 

jag är en tjej på 15 år och vill fråga dig efter ditt personliga bästa tips, om vadå tänker du? jo, har inte läst din blogg jätte länge och ebr om ursäkt om du redan fått frågan, men har snappat upp att du haft någon typ av ätstöring, har blivit bättre -bara för viljan. mina tankar har inte ändrats något, men har en otrligt stark vilja om att bli av med det, så, ett tips, bara ett litet, eller önska mig lycka till, vad som helt, skulle bli så varm inombords, ingen av mina vänner vet om det här, vore skönt att höra något från någon annan än min mamma & pappa, lixom, så eftersom jag inte har någon mer att vända mig till, så kanske jag får fråga dig? åh, självklart kan du fråga mig! längst ner i detta inlägget finner du mina fyra bästa tips för att bli av med en ätstörning. det är de som har hjälpt mig bli frisk och finna lyckan i vardagen igen. du är så duktigt som ber om -och som vill ha - hjälp! det är ett stort steg redan där och det får du inte glömma. när jag jobbade på att bli frisk så hade jag också min mamma och pappa närmast vid mig. jag var tvungen till att ha en kväll om helgen att bara vara hemma med min familj och även det har hjälpt mig mycket. lugnat mig, fått mig att känna en stor vardagstrygghet och dessutom fört oss närmare alllesammans. finaste du, tvivla aldrig på att fråga mig om hjälp, eller be om några fina ord. jag finns på mail: [email protected]. tusen kramar till dig.

 


Tumblr_lrhgn0ajm91qaf67lo1_500_large

 

är du lat eller är du en sån som tar tag i saker på en gång så att det är överstökat? jag skulle nog inte kalla mig själv lat. men jag gör inga listor på måsten utan ser till att få det jag minns är viktigt gjort först heltenkelt. det kan bli en sådan himla prestationsångest annars. i alla fall när det gäller plugg.

 


vart hittar du inspiration? hos mina favoritbloggar, på weheartit och instagram för det mesta. annars kan inspirationen även dyka upp mitt i en bra film, en fantastisk låt eller i dagdrömmar. jag älskar att bli inspirerad

 

jag undrar vad som fick dig och söka hjälp för dina ätstörningar? och hur du bar sig åt för att gå upp i vikt och komma tillbaka till det "normala", både fysiskt och psykiskt? jag har problem med mat, vet inte om man kan kalla det ätstörning men min idrottslärare tyckte jag hade blivit smal och rekomenderade mig att gå till kuratorn men jag har svårt att ta mig mod att göra det. åh, fina du. det som krävs allra mest är vilja. att verkligen förstå att livet var är mer värt än paniken, frågorna som snurrar i huvudet och ångsten gjorde så att jag tog tag i problemet en gång för alla. jag tyckte det var så förvånansvärt skönt att få prata med skokuratorn. gråta ur mig tårarna som jag inte ens visste fanns och höra att jag faktiskt hade ett problem. jag tycker absolut att du ska gå till kuratorn. bara gör. du har inget att förlora på det! snarare tvärt om. och blir det jobbigt så maila mig. jag vill så gärna hjälpa. tusen kramar!

 

är du helt frisk från ätstörningen? hur blev du frisk i sånnafall, vilken typ av behandling fick du? min behandlig bestod av veckovis besök hos skolsköterskan, BUP en gång i månaden samt många lediga dagar från skolan. som de flesta har sett så hade jag mitt i princip sistaa besök på bup för några veckor sedan men saningen är att det inte går så fort som man kan tro. jag trodde lite att jag var ett underverk som klarade mig ur probelmen på bara ett år men grunden till problemet är inte borta. jag har kommit en lång väg ocht tagit stora steg. nu klarar jag mig själv och även om det i bland är till-tårar-svårt så har jag inga som helst problem med att äta längre. och det är jag väldigt glad för!

 

Tumblr_m4an35dnuz1r3cne5o1_500_large 

den finaste presenten du fått någon gång? åh, vad svårt. jag har en väldigt speciell relation till presenter. en jobbig en. men jag kommer aldrig glömma hur jag blev överraskad. det var för några veckor sedan, då jag låg hemma i en förkyldning och det plötsligt plingade på dörren. mamma sprang och öppnade men där utanför stod ingen. överraskad blev hon när hon tittade ner och såg ett litet rosa paket. det var min fina emilia som hade pysslat i hop ett litet krya-på-dig-kit till mig. med spännande sesamgodis, frukter, te och lite annat smått och gott. hon är verkligen en fantastisk vän hon. (glöm aldrig det vännen min ♥)

 

när är du som lyckligast? lyckoruset när jag känner att livet är fint. ni vet då när allt flyter på så himla bra, man tycker att man ser fin ut och har fina minnen, fin familj och tänker att allt är så galet-himl-mega fint bara! då jag tänker att jag kanske är den lyckligate flickan på jorden. åh, lyckorus. 

 

vad tycker du om att hitta på med dina vänner? åka på små äventyr till favoritstäder, gå i småbutiker och besöka söta caféer. bjuda varandra på middag och spendera kvällstimmarna framför en bra film med gott i skålarna och att prata i nattmörkret tills vi somnar. eller så träffas vi för en pluggfika hemma hos någon av oss fast vi egentligen tittar på tv-serier i stället för att räkna mattetal och skriva historieuppsatser.

 

kan du inte berätta lite om coldplay-konserten? ex: hur länge ni köade, var ni stod, bästa låt, känslan osvosvosv. verkade helt sinnessjukt magiskt. coldplay-konserten i köpenhamn var helt klart den bästa konserten i mitt liv. vi tog taxi dit från det hotel admiral (nyhavn) där vi bodde. det var ingen kö in, och vi kunde gå fram en bra bit utan att behöva trängas. för inte visste vi att vi skulle behöva vänta igenom två förband innan det var coldplay-dags! först spelade en dansglad charlie xcx och därefter marina and the diamonds. när coldplay äntligen entrade scenen tjöt hela publiken och det var magi från första stund. vi trodde att vi stod en bra bit i från bandet men när de sedan gick ut på "bryggan" upptäckte vi hur mycket närmare vi faktiskt stod. vid ingången hade vi fått färgglada armband som plötslig började blinka i takt med musiken. och då kunde man ju inte låta bli att sträcka upp armarna högre, högre i luften. ett konfettiregn föll över oss och jag visste redan från andra låten att det var det bästa i mitt liv. och känslan som flög igenom kroppen var lyckorus, lyckorus, lyckorus. om och om igen. och ni vet sådana stora ballonger som brukar flygar runt publikhavet på alla konserter? jag har aldrigt vidrört en sådan. förrän nu! tänk vilka små saker man kan bli lycklig för. alla låtar var helt fantastiska. åh, ja det var magiskt.  

 

ph: weheartit.com


Kommentarer
Postat av: Emilia

Din blogg är så enormt inspererande och den får mig verkligen att må bra!
Var också på exakt samma konsert och känslan då är helt obeskrivlig!
Dessutom så såg jag dig på Ströget dagen efter och tänkte säga hej till dig och berätta att din blogg är min favorit, men hann tyvärr inte :/
Kram!

2012-10-05 @ 21:32:14
URL: http://eewmiliaa.blogg.se
Postat av: Melinda

Hannah, jag har sagt det för men det tåls absolut att sägas igen. Din blogg är så oerhört bra, inspirerade och värmande. Du berör med dina ord och jag känner verkligen i hela mitt hjärta vilken geomgod tjej du är. Har aldrig träffat dig, men i orden du skriver känns det så. Har jag en mindre bra dag och saker känns svart så stryks jag av din blogg. Dina bilder är väldigt vackra och texten träffar så många gånger rätt i hjärtat. Sen din Instagram är det väldigt många vackra bilder på, alltid lika inspirerande att se på. Dagarna blir så mycket ljusare med hjälp av din blogg.

Tack för att du bloggar, för att du är du. Jag önskar dig all lycka i framtiden!
Kramar från Melinda

2012-10-06 @ 02:00:18
URL: http://meellee.blogg.se
Postat av: Melinda

skulle stå styrks av din blogg*

2012-10-06 @ 02:00:47
URL: http://meellee.blogg.se
Postat av: catarina

så himla bra svar & Du om någon är ju inspirerande.

2012-10-06 @ 08:35:58
URL: http://creatingtoinspire.blogg.se
Postat av: Anonym

Du er mitt forbilde!!
-norge

2012-10-06 @ 10:20:23
Postat av: Matilda

Du är ju så himla bra Hannah!

2012-10-06 @ 12:07:07
URL: http://hitten.blogg.se
Postat av: Anna

Helsinger frå Norge! :D
Du er min favorittblogg, sjølv om det av og til er vanskelig å skjønne det du skriver, hehe.

2012-10-06 @ 14:12:31
Postat av: Elise

Fina Hannah - kan du inte lägga upp fler bilder på mat? Du frukostbloggar ju en del, men vill ju även se lunch, kvällsmat o annat bra du ger din kropp :)
Älskar din blogg, du verkar vara en himla stark tjej.

2012-10-06 @ 15:43:36
Postat av: Leone

Tack så hemskt mycket för alla svar jag har verkligen blivit tokinspirerad till att kämpa vidare med skolan, vardagen och hela livet.

2012-10-06 @ 20:16:45
URL: http://lingers.blogg.se
Postat av: lollo :) <3

ooh så glad jag blev när jag såg svaret på min fråga, hihi! håller verkligen med dig om det där med lyckorus, det är en underbar känsla. och det kan liksom dyka upp när som helst, det är spännande. tack för en fantastisk & inspirerande blogg. kramar ♥

2012-10-06 @ 20:36:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0