om grötfavoriter, första kyssar och saliga blandningar.

frågelåda del 2. 

 

 

ska på bal och har en röd chiffong långklänning. set kommer bli mycket dans och vill därför inte ha klackskor, utan ballerinas. vilken färg???  i min garderob finns det bara skor i svart. det passar ju precsi till allt! så därför säger jag svarta till dig. helst i lack och med en söt rosett. 

 

vad använder du för objektiv och vilka är dina bästa fototips?  jag använder mig av canon EF 35 mm f:2 och mitt absolut bästa tips är att finna sin egen stil. något som gör dina bilder unika. fundera gärna på varför du fotar? det blir mycket bättre när man vet vem bilderna riktar sig till. jag vill till exempel att mina bilder ska vara ljusa och  motivet ska vara något fint och inspirerande just för att jag vill att de som ser mina bilder ska se på tillvaron så. ljus, fin och inspirerande.

 

vilken är den absolut bästa toppingen du gjort till din gröt någonsin?  i början komm jag upp med den mest eminenta kombinationen någonsin. kanel + kardemumma + banan. kalasgott. jag har alltid i lite torkad frukt och lite frön eller nötter på toppen.

 

hur gör du din gröt? (är det till exempel fiberberikade havregryn eller inte?) det är olika! just nu har jag "vanliga" havregryn men i bland har jag fiber-eller rågflingor. jag använder alltid 1 dl gryn och 2 dl vatten och gör den för det mesta i mikron. två minuter, ta ut, tillsätt eventuell frukt och rör om, fortsätt en minut under uppsikt, ta ut, om det behövs fortsätt i en halv minut, klart!

 

dina favoritbloggar? sofia byström, elsa billgren och niotillfem är mina absoluta favoriter.

 

vad lyssnar du på för musik? åh, det är en salig blandning av dansigt sextiotal, brittiska indie-röster och mysiga melodier. här hittar du mitt spotifykonto.

 

jag har en vän som jag mistänker stärkt har någon form av ätstörning. hur ska jag gå fram när jag tänker prata med henne om emnet? hon äter väldigt lite, tränar jättemycket, har lågt självförtroende, går undan sosiala sammenkomster med mera... jag är så jätteorolig. ska jag be skolsysteren kalla inn henne till någon form för möte? vad hjälpte för dig? jättetacksam för svar. tjejer med ätstörningar tar sådana här samtal väldigt olika. en del vill inte inse att de har problem och kan till och med bli lite arga och andra blir tvärtom glada av uppmärksamheten och tackar blygsamt ja till hjälp. själv var jag till en början avvisande och skrattade bort alla samtal tills det blev allvar och jag tog emot alla varma ord med kramar och tårar. är det en nära vän tycker jag du ska enskilt förklara för henne att du är orolig över henne. säg att du finns där och säg det gärna ofta. hjälper inte det tycker jag du ska tala med en lärare som kan ta upp det med skolsköterskan. för vare sig hon vet det eller inte så behöver hon hjälp. vad fint av dig att du bryr dig förresten. varma kramar!

favoritfilm? jag har många! juno, julie & julia, harry potter, midnatt i paris, små vita lögner, wildchild och alice i underlandet (orginalverisionen). 

 

i vilket program redigerar du dina instagrambilder? jag använder mig av appen pix för fina filter och appen vsco cam för kontrast och exposure. 

 

kan inte du berätta om din första kyss? som de flesta andra så var min första kyss inte sådär magisk som jag egentligen kunde önska. f och jag hade nog varit lite små förtjusta ett tag och en sommar gick vi från pussar till kyssar utan att ens veta hur. jag minns en gång då det var bara vi i en liten röd stuga någonstans. vi busade, kittlade varandra och låtsades bli sura. han sa att jag var skylldig honom något fint och det var så himla påtagligt att det han egentligen ville var att få sina läppar pressade mot mina. 

 

vilken är den absoluta bästa månaden/årstiden? den absolut bästa månaden är december. för då är det jul, snöfall, ljusslingor överallt, pepparkakor, lussekatter, presentshopping och bamsekramar med fina vänner och familj. finns nog inget bättre än december. bästa årstiden är sommar. då är jag lugn och fri och lycklig tjugofyra-sju. 

 

hva gjør du med håret ditt? inte mycket roligt tyvärr. jag använder shampo och lite balsam i topparna, bortstar det när det fortfarande är blött och låter det gärna gå från fuktigt till tort i en hästsvans för att få fram volymen och lockarna. 

 

jag undrar vad du har för kamera och tillbehör till den? jag har kameran: canon eos 60D samt objektivet: canon EF 35mm f:2. och sedan ett stativ från hama.

 

drömresemål? jag föddes i tokyo och flyttade därifrån när jag var fem. det vore så hemskt fint att få åka tillbaka till våren. upptäcka de stora parkerna med körsbärsblomm och det där havet av picknickfiltar mamma berättat om. det vore fint att se vad jag minns från de där åren. sedan vill jag också åka till new york, paris och amsterdam för där har jag aldrig varit. förvånande nog.

 

ditt favoritsmycke? det här halsbandet har jag haft på mig i stort sett varenda dag sedan september. 

fotografi: jag


Kommentarer
Postat av: ellinor

Du verkar vara en så härlig och mysig person! och jag tycker du lyckas perfekt med att få dina bilder fina och inspirerande!

2012-10-30 @ 11:46:50
URL: http://astimegoesby.blogg.se
Postat av: frida

banan kanel kardemumma låter ju fantastiskt!

2012-10-30 @ 17:50:19
URL: http://stummaord.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0