jul, jul stårlande lyckliga pirriga jul.

fredag. och när familjen far till skola och jobb stannar jag hemma och passar katterna som oroar sig för stormen. det blåser något vidunderligt här ute på landet och den stora granen utanför kyrkan, som brukar lysa ända in genom mitt sovrumsfönster syns inte längre till. så fram tills mitt pass i kväll tänker jag hålla mig hemma och pyssla med några favoritbestyr.


i dag tänkte jag fortsätta på summeringen utav mitt tvåtusentolv genom instagram och alldeles lagom i takt har vi kommit fram till december. och eftersom han som mycket utav mitt december handlade om inte längre är min pojkvän kan det kännas lite konstigt
att visa vykort från sånt som vi hittade på tillsammans. men det var en väldans fin tid och jag vill inte glömma. under kyliga dagar levde jag i polotröja, drack glögg-té hos b och vaknade upp med hos carro med tunt snötäckta hustak utanför fönstret. det var den första snön och det firade jag i kädd det årets julpyjamas.
 


vi åt frukost framför julkallendern i köket, med snö utanför fönstret, clementin var mitt bästa mellanmål och en utav de dagar jag minns mest från december var den där parmiddagen hos elsa. där bakade vi lussekatter, pepparkakor och såg på harry potter. det
var då elsa introducerade mig till att ha mandelmassa i degen vilket gör det både saftigare och godare! tips, tips!!


såhär års fryser jag alltid något ofantligt, mer än vad resten utav mänskligheten verkar göra. så i takt med att graderna sjönk ökade mina lager kläder. lånade mammas gamla fuskpäls och gick inte en ända dag utan tjocka, stickade sockar på fötterna. ännu ett utav mina bästa bestyr december tvåtusentolv var julmyset hos sandra där vi sysslade med sånt som lussebak och julkortspyssel!

en typisk frukost kunde bestå utav julté, clementin, lussekatt och fil med kanel och glöggblandning. på vägen till skolan lyssnade
vi på den här skivan och det pirrade i hela mig när jag fick se soluppgången mot det vita vinterlandet. så hängde vi massvis på st. jacobs också, det absolut mysigaste, bäst doftande och finast inredda caféet i lund.
 
knäckbak är väl ändå obligatoriskt i december? fast som jag minns dem så blev de inte så fasta, och rann så småningom i hop till
än ända stor knäckig klump. i år hoppas jag på förbättring!! vykort två visar ett klädval, vykort tre visar en klappletardag i malmö med emilia och vykort fyra är en favoritfrukost med yoghurt, müsli, te, clementin, finncrisp och så en mumin-pepparkaka!!
 
en eftermiddagsmörk stad med glimmande lampor, den första inslagna klappen, ett klädval bestående av secondhandfyndad kofta samt monkiklänning och ljusslingor i sovrummet. när jag drömmer mig tillbaka ser jag tiden som en fin en, fylld av hjärtepirr och glädjerus även om jag inte insett det förrän nu. det är bra att komma i håg att även om vardagen kan kännas kaosartad just där och då kommer du troligen se tillbaka på den som fin ändå. alla dagar är fyllda av minnesvärlda stunder. likaså månader och år. åh, nu lutar vi oss tillbaka och njuter lite utav stormmyset tycker jag. här är det snö som faller! äntligen. ha det fint! puss
 

Kommentarer
Postat av: Bonnie

Lund verkar vara en så himla fin stad! Konstigt att jag inte varit där trots att jag har landställe bara 30-45 minuter därifrån.

2013-12-06 @ 19:40:11
URL: http://bonnieelinandrea.blogg.se
Postat av: Sofia

så himla mysiga vykort!

2013-12-06 @ 23:12:21
URL: http://skimmer.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0