om telycka, saffranskolor och spårvagnar.

torsdag. och kroppen värker, från topp till tå. tröttheten svämmar över och jag kan nästan inte ens stå! det är vad två dagar utav
tio-timmars-jobb gör med en. och därför är det så fantastiskt skönt att jag nu har ledigt ända fram till måndag. långhelg! de är de dagar jag gillar best, för de är då jag tar vara på årstiden och njuter, ler, skrattar och fotograferar som mest! underbart.


nu tänkte jag berätta om en annan helg, nämnligen den jag var i gbg och hälsade på bästa anna!! tog tåget om morgonkvisten och njöt utav podcast och pocket tills klockan slog elva sexton och jag fick mig en bamsekram på perrongen.


vi promenerade runt i stan ett tag. tog en titt på nk, weekday, gick på skojakt och log över julen som redan börjat dyka upp i alla affärer. till exempel hos lagerhaus där anna köpte saffranskolor som hon så fint bjöd mig på!
 

när magarna började kurra bestämde vi oss för att åka till haga och besöka ett utav annas bästa lunch-ställen!! att åka spårvagn måste nästan vara obligatoriskt när man är i göteborg.
 

kala träd och löv på marken. alltså, åh! jag tycker så himla mycket om den här årstiden. så vackert att jag får tårar i ögonen!
 

det här är anna som, liksom jag var bara tvugen att plocka fram kameran när vi äntligen var framme. för haga är inte som vilken stadsdel som helst, nej. det är en lång gammaldags och otroligt mysig gata, fylld med små te butiker, pysselaffärer och kalasbra ställen för inrednings-fynd!! och anna är sannerligen det bästa sälskapet att upptäcka detta med!
 

och så finns där caféer såklart! så här stora kakor och bullar har väl ingen sett förut?
 

vi var väldans sugna, eftersom magarna kurrade så! men nu var det lunch som gällde. promenerade vidare ner för gatan, tog små stopp i vi-måste-bara-gå-in-en-liten-stund-butiker och pratade i kapp tills vi äntligen var framme!
 
en deli haga är ett trevligt, mysigt krypin med en medhelhavsbuffe som är en fröjd för ögat, rykande soppor och en massa annat smått och gott!! nästintill all mat är dessutom fri från ägg, mjöl, mjölk, smör och socker vilket är toppen då alla kan komma och kalasa, även med allergi. så bra, så bra!


anna åt tomatsoppa och jag lite plock från medelhavsbuffeen. och så lite surdegsbröd till det dessutom. åh, det här var så himla himla gott! orientaliskt och vegetariskt. mat precis i min smak. mumma kardemumma och tips, tips!!
 

efter lunchen promenerade vi vidare ner för kullerstensgatorna. hoppade på spårvagnen och for så småningom hem till anna. vid
det här laget hade vi dessutom införskaffat vars två olika sorters julteer som vi var peppade på att smaka. så det gjorde vi! resten utav kvällen spenderade vi med promenad, prat och äta paj-middag innan vi somnade trötta.


här är två vykort på mig som anna tagit. det första från när jag kom dit och det andra från när jag for hem. tycker jag gestaltar humöret väldans bra. lycklig av att äntligen ses, en sorgesaga över att åka. anna på instagram: @arawkindofbeauty.
 
morgonen efter tjuvstartade vi julen tvåtusentretton med att dricka ännu mera julte, äta clementiner, kanelgröt och se på favoriten
the holiday bland tända ljus och med ett regnsmatter mot rutan. så himla mysigt och bra! alltså, en helg som denna borde alla ha! tack anna och tack göterborg, vi ses snart igen! i dag har jag träffat en annan fantastisk vän för höstmys och julpepp. mina bästa oktoberbestyr verkar det som? åh, och det bara fortsätter och fortsätter. ha det fint! puss

Kommentarer
Postat av: lisa

så mysigt =)

2013-10-31 @ 17:54:27
URL: http://popflickan.blogg.se
Postat av: frida

men mys! äntligen någon som fattar att julen redan börjat hih

2013-10-31 @ 18:06:06
URL: http://stummaord.blogg.se
Postat av: Filippa

Om du kommer till Stockholm så ska du gå till caféet Saturnus, ett franskt fik med ännu större bullar!

Läser din blog varje dag och du är helt fantastisk, sprider så mycket glädje, K R A M

2013-10-31 @ 18:08:51
Postat av: Lydia

Åh låter som en fantastisk helg! Och haha ditt julpepp smittar av sig, jag börjar också längta efter julen nu. :p

2013-10-31 @ 20:22:46
URL: http://elementarpartiklar.blogg.se
Postat av: rebeccajohnnysdotter

men åh, det låter som en alldeles underbar två dagars vistelse! ta hand om dig och gör sådan som du tycker om du när du har lång helg! kram

Postat av: Becka [fotoblogg]

oh, how lovely!

2013-10-31 @ 22:38:16
URL: http://photos-by-becka.fotoblogg.nu
Postat av: Jenny Hermansson

åh saffranskola! vad spännande det lät!

2013-11-01 @ 02:09:17
URL: http://jennyhermansson.se
Postat av: cicci

Så himla mysigt!

2013-11-01 @ 10:41:37
URL: http://bingle.blogg.se
Postat av: Gabriella

mysigt!!!

2013-11-01 @ 12:31:16
URL: http://morningmoments.webblogg.se/
Postat av: Bonnie

Låter helt underbart!

2013-11-01 @ 17:27:32
URL: http://bonnieelinandrea.blogg.se
Postat av: Therese

Så fine bilder! Hvor er skjerfet ditt fra? :)

2013-11-01 @ 19:28:16
Postat av: Lotta (livet i Rom)

göteborg när det är som bäst

2013-11-01 @ 21:26:48
URL: http://unacasaitaliana.se
Postat av: Sandra Leone

Åh Haga är Göteborgs mest mysiga stadsdel. Jag är där så ofta jag bara kan.

2013-11-02 @ 19:39:50
URL: http://lingers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0