och vad hjälpte det att plugga franska verb när jag ändå var så långt från paris?

söndag. och höstadagjämning. tänka sig, hur fort tiden går ändå! alldeles nyss var det sommar och jag låg i skuggan av de höga björkträden på sommarstället och läste ut bok efter bok. värmen, vinden och allt för att förtränga hjärtesorgen som svävade i mig 
de där sista veckorna. nej, jag är sannerligen glad att den tiden är förbi och tänker nu in i höstmyset ta stora kliv.


och precis som ett avsked tänker jag nu berätta för er om sommarens sista utlästa bok. nummer fyra heter söta pojkar är bara på låtsas, av moa eriksson sandberg. valde den efter titlen, ni förstår säkert varför.


den här boken handlar om sextonåriga ella som precis börjat teaterprogramet på ett gymnasie i halmstad, med drömmar om att bli som jan malmsjö och spela inför stora folkmassor på dramaten. men ella trivs inte så bra med livet, bråkar nästan jämt med någon kompis och hamnar ständigt i armarna på fel sorters pojkar. idioter till killar, som mest tittar ner på henne och på grund av hennes deppiga tonnårsilska har hon svårt att låta dem göra henne något annat.
 

ella tvivlar på sig själv och söker bekräftesle hos både vänner, familj och pojkarna som passerar i revy. jag hade det himla svårt
att ta mig igenom den här boken, just för det. fastän språket gjorde den så lättläst och flytande. att ella, ständigt krånglade till sin vardag mer och mer fick mig mest att stänga boken med en smäll tusen gånger om.


men jag fortsatte, och det är jag väldans glad för! att berätta om slutet för er vill jag såklart inte göra, men personligen tycker jag
att det som visar att en bok är bra är när jag lägger ner den på nattduksbordet och ler över det faktum att allting alltid blir bra till
slut. och den här boken var inget undantag! 

om känslor, tonårsförvirring och pop-pojkar. en bok baserad på författrens egna anteckningar från ett sent nittiotal. denna bok är inte på min topplista, nej. men jag är himla glad att jag läste den ändå. för slutet gav mig en sådan otrolig livspepp och den kicken behövde jag något ofantligt just då. kanske tycker ni annorlunda? berätta! och ha det fint! puss

Kommentarer
Postat av: Madeleine -an uncompromising feministic vegan

den låter ju hur bra som helst och känns som att en kan känna igen sig en del alltså.

2013-09-22 @ 19:01:55
URL: http://sisterdisco.blogg.se
Postat av: Sofia

Ska lägga till den i listan på böcker jag borde läsa!

2013-09-22 @ 19:15:38
URL: http://skimmer.blo.gg
Postat av: Daniella 🌙

Åh, den ska jag se till att låna i höst!

2013-09-22 @ 20:01:39
URL: http://vapenbroder.blogg.se/
Postat av: Rebecca

men åh, den låter sådär jobbig men ändå så himla läsvärd och viktig! ska se till att läsa den senare i höst!

Postat av: ebba

har kanske kommenterat det förr men du måste måste måste läsa "Till sista andetaget" av Anne Swärd, den är allt som man hoppas att en bra bok ska vara.

2013-09-23 @ 17:02:58
Postat av: Viviana

Ska gå och låna den redan idag på biblioteket! Hihi tack för tipset.

2013-09-24 @ 09:09:36
URL: http://comaweekend.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0