jag tar upp kampen igen. förhoppningsvis för sista gången.

mina sjuklingsinsikter nummer två. kampen.

 

så fort jag lär mig sluta mäta all min mat med decilitermått.

så fort sommarlovet är slut och rutinerna med träning och måltider kommer tillbaka igen.

så fort jag känner mig stark nog att kunna stötta och hjälpa andra.

så fort jag börjar tredje året på gymnasiet och ser frihet som den största guldmedalj en kan tänka sig.

så fort jag ser honom på skolgården med morgonrufsiga lockar och hasselnötsbruna ögon och ett leende som är riktat mot mig.
så fort min kontakt på b.u.p. säger att nu klarar du dig nog själv.

så fort jag får chansen att skåla i vattenfyllda-vinglas med mina vänner som säger grattis, grattis, tusen grattis om och om igen.

 

så fort det där händer kallar jag mig frisk. så blixtsnabbt fort hoppar jag av kampen. för jag tänker att det finns väl inget friskare än det här nu? det finns väl inget liv helt fritt från kontroll och regler? från matrelaterad ångest och en mindre panikattack när en missar träningen?

jag blir kär i pojken med lockarna. vi blir i hop och redan efter en vecka gråter jag i carolines säng för jag är så rädd, så rädd för att någon ska komma mig nära. så rädd, så rädd för att någon ska få röra om i den så fint ihop-limmade vardag jag alldeles nyss reparerat åt mig själv så rädd, så rädd för att någon ska få veta allt om allt och se igenom mitt skinn.

 

men vi håller i hop. i åtta månader. sedan tar det slut i en park mitt emellan våra hem och jag cyklar lättad i från vår mötesplats för nu ska jag få göra fint i mitt eget liv igen. träningsdagarna ska få vara klistrade i kalendern igen. är det träningstisdag så är det. och jag kan få göra min egen frukost i stället för att någon gör den åt mig och jag får låtsas att jag blir glad fastän hela min kropp skriker nej-jag-kan-inte-äta-det-där-nej-nej-nej.

 

när vi gör slut är det augusti. det tar ett par månader utav funderingar och tankesnurr innan jag förstår att det kanske inte bara var hans fel ändå. det kanske inte bara var mig det var synd om när stressen och pressen kom över mig och jag låg gråtandes på golvet i panik och kunde inte andas för att allt gjorde så ont. kanske var det inte bara han som hade svårt att släppa sina rädslor. kanske har jag rädslor som jag inte ens själv förstår att jag har. kanske. kanske.

efter att allra käraste syster sett sorgen i mina ögon går jag till unga vuxna och pratar om kontrollen. om ångesten. om det där med att jag blir så stressad när jag inte får träna som jag vill och äta det jag vet är o-k-e-j mat. och mitt i ett utav våra samtal inser jag att jag kanske inte är frisk riktigt ännu. och vi pratar om det. och jag jobbar på det. och jag känner mig friskare. och starkare. och sedan pratar vi om kärleken och så är den lilla kampen förbi.

 

jag träffar ett par nya hasselnöts-ögon i slutet utav december och i början är han det absolut finaste jag någonsin mött och jag är så nykär-pirrig-förtjust-aktig att jag vill göra allt, allt, allt för att vi ska vara en enighet så länge som det bara går. tillsammans äter vi bland tända ljus mitt i natten och han lagar spagetti och köttfärssås trots att jag sagt att jag inte äter kött och vi äter ute varje helg och han som är självutnämnd hamburgar-expert steker två stora till mig och kommenterar när jag inte äter upp och jag försöker lite till och han applåderar när jag, hans ord: vågar. träningen hinner jag inte med för det tar en timma från mitt hem till hans och vi är alltid hemma hos honom för han har egen lägenhet och bor i stan och jag vill så gärna att det ska fungera så jag gör ju allt, allt, allt.

 

i slutet av februari tar det slut. jag känner mig så sviken utav honom, utav livet, utav allt att jag går hem, springer en mil och äter inte förrän jag håller på att svimma. därefter börjar projekt: göra-sig-av-med-allt-som-är-honom vilket inkluderar spellistor och parfymer men även all den där spagettin vi åt, och köttet. och de där förträngda träningsdagarna gör mig så illa till mods att jag kallar mig själv ett träningsfreak och skapar mig själv den där lilla världen igen. med regler och rutiner och att bara följa träningspersoner på instagram och bloggar. och det är roligt! peppande! jag är lycklig! och det är så himla skönt att inte tänka på hur illa han gjorde mig och i stället bara träna och känna sig supersund.

 

tills den dagen allt kommer i kapp mig. och jag börjar om precis som på hösten igen. sorgen i mina ögon går inte att blunda för. jag pratar med någon och kommer till samma insikt igen. kanske är jag inte riktigt frisk ännu.

 

och så har det hållit på. då och då kommer jag till insikt om att nej, jag kanske inte är riktigt frisk ännu men lika snabbt som jag har tagit upp kampen igen har jag lagt ner den för något annat har kommit i min väg. är det inte ett par hasselnötsbruna ögon så är det ett körkort eller en stressig jobbvecka som tar upp mitt fokus.

 

och nu är mamma och pappa är övertygade. jag ligger inte hemma med feber den nionde dagen i sträck för att jag blivit smittad utav något virus eller fått en nysning i ansiktet eller något annat som framkallar en smärre influensa. nej. jag är sjuk för att det här var det ända sättet min kropp och själ kunde få mig att stanna upp. slappna av. vila. tänk över ditt liv, din vardag, dina rutiner, dina krav, dina regler och idéer. ta hand om dig själv.

 

trots en ljuvlig sommar med stockholmsvisit och dagar i mitt sommarparadis, otaliga mängder havsdopp, grillning på stranden, loppisfynd, utflykter, hängmatteliv och biobesök så har kraven och reglerna ständigt legat grävande i bakhuvudet. och nu, när allt jag orkar göra om dagarna är att blunda och filosofera, lyssna på podcasts och variera att kika igenom instagram med ett modern family-maraton så har jag sannerligen insett att ja. det har rätt.

 

det finns en kamp att ta upp igen. jag har krigat och slagit ut många hjärnspöken genom åren, men inte alla. det finns några kvar. några som säger till mig hur jag ska leva mitt liv, hur jag ska se ut och vad jag ska och inte ska äta och hur jag ska och inte ska träna. så jag vill berätta att nu tar jag upp kampen igen. förhoppningsvis för sista gången.

 

för aldrig mer ska jag vara anledningen till min egen sorg. adlrig mer tänker jag låta demoner, monster och djävular göra mig sjuk igen.

 

det här var sista gången. 

fotografi: jag


Kommentarer
Postat av: Malin

<3

2014-08-20 @ 19:08:13
Postat av: Filippa

Kram Hannah. <3

2014-08-20 @ 19:16:03
Postat av: A

Exakt så. Bara det att jag inte har berättat, kanske inte ens erkänt det för mig själv riktigt ännu. Vill gå vidare efter en period som varit och komma tillbaka till den perfekta och sunda livsstilen nu.
Men jag inser att min kontroll kanske har samma bakgrund som din, och att jag nu är inne i den där cirkeln som jag inte hittar ut från. Tack för att du skriver detta Hanna, du är så stark och modig som erkänner för din omgivning men framförallt att du erkänner för dig själv<3

2014-08-20 @ 20:02:02
Postat av: Isabelle

Tusen kramar. Du är aldrig ensam. Aldrig.
Beundrar dej för styrka och uppriktighet. Tack för att du hjälper oss i samma sits. Ta hand om dej. <3

2014-08-20 @ 20:36:18
Postat av: Louise

Du är så jäkla stark Hannah, DU kommer klara det! Kram <3

2014-08-20 @ 20:46:17
URL: http://fotografensdotter.blogg.se
Postat av: Idha

Jag kan inte ens förklara hur mycket jag känner igen mig i vartenda ord du skriver. Varje mening. varje stycke. Allt. Jag känner precis så!
Men jag hejjar på dig! jättemycket hejjar jag!! <3

2014-08-20 @ 21:41:58
Postat av: Linnéa

Fina du. Du kommer att fixa detta! Även om det stormar just nu så kommer det att stillas och lugnet kommer att infinna sig. Du fixar det! Kram <3

2014-08-20 @ 21:41:59
Postat av: e

du är så himla stark!

2014-08-20 @ 22:05:28
URL: http://beriz.blogg.se
Postat av: Clara

Du är så himla fin och bra!!! Dina texter är magiska! Kram<3333

2014-08-20 @ 23:08:24
Postat av: elise

tack du, för dessa ord. ärligheten. så bra att du tar upp kampen igen. den är du värd, och du KAN ta den, jag lovar. kram <3

2014-08-21 @ 16:53:29
URL: http://singmyspring.blogspot.se/
Postat av: Anonym

Du är en sådan kämpe!!
En fråga, skulle inte du kunna göra en videoblogg snart? Så länge sen hihi...

Kram

2014-08-21 @ 18:18:23
Postat av: Melinda

kram på dig!

2014-08-21 @ 19:15:52
URL: http://thelifesroad.blogg.se
Postat av: Catarina

Så fint skrivet. Känner verkligen igen mig. Jag är "frisk" men inte frisk. Nu får det vara nog känner jag, livet är mer än den här skiten.

2014-08-22 @ 16:18:43
Postat av: Sigrid

Så bra skrivet Hannah!! Och så bra att du kommit till den insikten! Det är så ofta man har för bråttom, som man inte lyssnar på sig själv och andra och tror att man är frisk för att man inte går till bup varje dag. För att bli av med denna sjukdomen tror jag att man måste prata om den. Gå till en terapeut eller psykolog. Prata om grunorsaken, relationen till sig själv, tankebanorna, uppväxten och mycket annat. Att gå ner på djupet och slå hål på demonerna från grunden. Tänk på så mycket livet har att erbjuda. Att sova över hos vänner, åka på festival och äta billig och lite onyttig mat bara för stunden. För att det kanske hör till att man somnar sent och vaknar sent, slänger i sig en macka eller en pizzaslise för att sen lyssna på nästa band som spelar. För att kunna leva utan hinder, panik, hyperplanering och kontrollbehov. Livet har så mycket att erbjuda och ska mat får stå utvägen för det? Det händer absolut ingenting om man äten en pizza någon kväll. Det kompenserar man sen. Med intryck, upplevelser, träning och hälsosammare mat när tiden och lusten för det finns till. Du förtjänar att vara lycklig. Att uppleva saker utan att maten ska få komma i vägen. Det är så viktigt att kunna vara öppen för nya saker. Att få äventyra och resa när man är ung, äta mat från olika kulturer och länder och veta att man förtjänar det och att det inte är något farligt med det. Du har bara ett liv. Det försvinner snabbare än du tror. Plötsligt har det bara glidit en ur händerna och man sitter där på ålderdomshemmet eller i pensionärhuset och undrar var tiden har tagit vägen. Men det är okej, bara man har fyllt sitt liv med allt man tycker om. Jag brukar tänka att om jag skulle dö imorgon, skulle jag vara nöjd med det jag har upplevt i mitt liv hittills då? Var inte rädd för att göra något för ovanlighetens skull. Bara för att du utmanar dig själv betyder inte det att du faller handlöst och tappar kontrollen. Som du brukar säga: livet är fint, du är fin - ta vara på det!

Svar: åh, bästa bästa sigrid. det är galet vad du är bra! tack, jag tror minsann att jag behövde den här påminnelsen nu. för det sitter ju i bakhuvudet, att livet är så mycket mer är det alla ens hjärnspöken säger. och mitt bästa citat, "livet är fint, du är fin - ta vara på det!" sitter ju på min sovrumsdörr. men ändå. jag behövde det här. tusen tack fina sigrid, tack för peppen och påminnelsen. du är så himla fin och klok! puss ❥
Hannah.

2014-08-23 @ 18:19:58
Postat av: Ylva

Oj jag vill bara säga att jag blir berörd av din text, du träffar verkligen mitt i prick. Tack ♥

2014-08-25 @ 22:24:38
Postat av: Moa

Så bra, ta hand om dig!

2014-08-25 @ 23:23:36
URL: http://absurditeter.forme.se
Postat av: Mary

Väldigt fint skrivit och berörande. Jag känner igen mig i allt du skriver, men det är allltid svårt att formulera sig, så här har vi svaret. Du är verkligen underbar! Varför inte skriva en bok om alla dina tankar? och jag hoppas det blir bra tillslut, vi får kämpa, kämpa alla tillsammans. Varje dag är unik!

2014-08-30 @ 21:42:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0