om mina sjuklingsinsikter.

nummer ett. kontrollen. att inte ha kontroll över saker är faktiskt himla jobbigt för mig. jag inser det nu. länge, länge, länge har jag förträngt hennes existens. låtsas om att hon inte når mig. låtsas om att jag inte mår otroligt bra utav hennes närvaro.

 

friends❤️ 

under dagar då jag ligger hemma feberfrossa och blundar under dubbla filtar i vardagsrumssoffan, med katten vid fotändan och ett tomt packet ipren på golvet intill mig. med endast tankarna som bestyr och sällskap, i sömn och i vakenheten. då kommer jag till nya insikter. jag har tid till att grubbla på saker jag inte annars skulle ta mig tiden till. jag inser. jag förstår. jag andas in och ut och kommer till klarheter som sprider sig igenom hela kroppen likt ett lugn jag länge saknat. som en sval bris en het sommardag. som ett par raggsockar en frusen vinterkväll. efterlängtat och åh-så-välbehövligt bra. 

för ett par dagar sedan. jag och mamma sitter i vardagsrumssoffan och tittar på vänner, en utav mina allra bästa, finaste och tryggaste tv-serier i världshistorien. vartenda avsnitt har jag säkert sett över femtio gånger. om inte mer. om inte det dubbla. så bra. som en liten del utav mig. i varje fall, det är bara jag och mamma hemma. vi dricker te och äter pumpaknäcke med brie och tomatmarmelad och pratar så som bara vi kan göra. jag frågar henne vilken karaktär hon är mest lik i serien, och vem hon tror att jag är mest lik? på båda mina frågor svarar hon monica. ett ordningsamt kontrollfreak. jag snörper lite på munnen och frågar om inte monica är rätt... tråkig?

 

efter två avsnitt stänger vi av. dricker upp den sista klunken te och pussar varandra godnatt.

ett par dagar senare sitter jag i vardagsrumssoffan igen, bomb-förkyld och med en sakta stigande feber. blir tvingad utav hela min kropp och själ att vila. trots att jag vill hitta på tusen saker. det stressar mig något evendeligt till en början. att inte kunna göra allt det där jag annars borde, måste. att inte kunna försöka uppfylla alla de där femtioelva kraven jag har på mig själv, på min vardag. men efter ett tag finner jag ett visst lugn i att ligga hemma sjuk.

 

spotify spelar långsamma jazzmelodier. de tända ljusen sprider värme, värme och ro i hela mig. och med kalendern uppslagen framför mig, samt ett litet skrivblock med listor på mina viljor, på saker jag tycker om, på sånt jag behöver införskaffa innan flytten till skövde och en iphone som skickar sms till mina allra käraste med frågor som när ska vi ses? vad har du för planer den kommande veckan? torsdagsfika? inser jag att mamma har rätt. när frågor blir besvarade och listor blir skrivna och kalendern blir ifylld. då blir jag lugn. när jag får dela upp mina favoritmelodier i olika mappar och skapa ordning runt omkring mig, det vill säga vika filtarna, tända de där ljusen, städa undan tomma ipren-paket och koppar med svalnat te. då finner jag lugn. då finner jag ro. då finner jag lycka.

 

jag har en monica i mig. utan henne slår hjärtat i hundranittio och rörigheten exploderar. länge, länge, länge har jag förträngt hennes existens. låtsas om att hon inte når mig. låtsas om att jag inte mår otroligt bra utav hennes närvaro. men nu inser jag att kontrollen, jag mår så oändligt bra utav den. och om jag tänker efter, hur skulle monica vara utan sin kontroll? säkert en väldans orolig själ. nervös. svårt att sitta still och koppla av. tråkig.

 

och hur har inte jag känt den senaste tiden om inte just sådär? som en väldans orolig själ. nervös. svårt att sitta still och koppla av. tråkig. att accepetera att monica bor i mig gör mig genast till en lugnare och lyckligare person. och jag lovar mig själv, här och nu att aldrig någonsin låta något som ett kontrollbehov ignoreras bara för att jag tror att det skulle göra mig roligare att vara en mer spontan person. jag är inte spontan. jag älskar planering. och jag vill gärna ha koll. och jag vill gära ha ordning. utan den blir jag ledsen och orolig.

 

tråkig. 

 ph: weheartit.com

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag förstår dig och kan känna hur du känner för jag känner samma sak. Känslan av att inte ha kontroll på saker får mig att må dåligt och känna ångest. Men det behöver faktiskt inte vara fel så länge det inte går till överdrift.

Ta hand om dig!
Du skriver otroligt bra texter och jag tycker du borde jobba inom skrivar branschen :)

2014-08-16 @ 17:04:22
URL: http://trycktove.blogg.se
Postat av: Linnéa

Åh, jag känner igen vartenda ord du skriver om kontrollbehov och att man alltid vill ha koll på saker och ting. Jag är precis likadan och måste alltid, alltid, alltid ha koll på vad som ska ske. På gott och ont. Att vara planerande är en väldigt fin och användbar egenskap tycker jag men det uppskattas tyvärr inte av alla. Min familj stör sig ofta på mitt planerande och kontrollbehov. Då blir jag olycklig när de klagar på mig, samtidigt som jag inte har koll på vad som komma skall. Men annars värdesätter jag mitt kontrollbehov väldigt högt då det underlättar så otroligt mycket i skolan. Utan min kalender vore jag hjälplös haha!

Ville även säga att du skriver så otroligt fint Hannah och det en typ av terapi för själen att få läsa din blogg. Här finns ingen hets, inget provocerande och inga krav utan bara en underbar atmosfär som gör mig glad, peppig och lugn i själen. Du skriver väldigt fint och jag älskar att läsa dina välskrivna och mysiga texter. Du verkar vara en jättehärlig person som sprider otroligt mycket glädje omkring dig! Du är en stor förebild för mig, och för många andra!

Kram på dig

2014-08-16 @ 17:31:16
Postat av: Hanna- Ackribi

jag hade middag för mina kompisar igår och försökte verkligen att inte. städa. men det gick ju inte alls och kvällen slutade med att jag diskade undan medan mina vänner, som nu ska splittras och gå i olika gymnasium, gick hem en och en. jag måste ha det organiserat och städat, och är det stökigt i ett skåp tar det inte lång tid innan jag tar tag i problemet och rensar där. dock tycker jag om att städa, och jag antar att det är en del av mig.

kram!

2014-08-16 @ 18:28:08
URL: http://ackribi.blogspot.se
Postat av: Beatrice

Jag önskar ofta bort mitt kontrollbehov, just för att jag har så svårt att följa det jag skriver upp eller planerar inför, men alltid blir lika besviken när något inte blir som jag vill. Typ att man skriver plugga: 15-16 i kalendern, och sen glömmer man, planerar in annat spontant och sen har man inte gjort läxan och får sämre betyg för att man inte skickar in saker i tid. Sånt händer alltid, och jag önskar att jag hade antingen mer eller mindre kontrollbehov, för den mängden jag har nu är helt jäkla hopplös.

2014-08-16 @ 18:34:59
URL: http://herbariumet.blogg.se
Postat av: Emelie - Lever drömmen i Paris!

Som jag. Utmaningen handlar om att göra det till sin styrka. Sin fördel. Använda det på ett konstruktivt sätt, och inte självdestruktivt :)

2014-08-16 @ 20:34:49
URL: http://sockerskrin.blogspot.se
Postat av: Z R S

Älskar dina texter enormt.

Dessutom vill jag tacka jävligt mycket för inlägget du gjorde om Shakespeare and Company. Det var verkligen något speciellt att se i Paris.

xx

2014-08-16 @ 20:35:49
URL: http://zrstyle.blogg.se
Postat av: Clara

Åh, du är en sån väldigt insiktsfull person,och jag kommer ofta till insikt med saker själv när jag läst dina texter. De är verkligen toppen!

Och appråpå kontroll så känner jag verkligen igen mig, jag är likadan, även om jag önskar att jag kunde vara mer spontan i vissa situationer.

Men med den här texten påminde du mig om (så som jag måste påminna mig själv ibland) att det är okej att vara ospontan och tycka om att planera och strukturera upp sin tid istället. bara det gör en lycklig.
kram på dig!

2014-08-16 @ 23:08:06
URL: http://clarastlfors.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag har, liksom du också verkar ha gjort senaste tiden, kommit till en del insikter med mig själv. Att jag inte alls är så värst spontan och inte heller så envis och en sån där som säger "när jag väl gett mig in på något så slutför hag det". Positiv, alltid glad, öppen. Ord som egentligen bara var just det, ord, men som jag så enkelt kunde beskriva mig själv med förut, för att besvara frågan Vem är jag? Bra, önskvärda ord. Men jag har nu kommit till insikt om hur jag är, vilka ord som passar MIG och det känns om jag ska vara ärlig så mycket bättre att kunna besvara sig själv ärligt, än att ljuga för både sig själv och andra med de allra mest ångestframkallande, fina, perfekta, lyckliga, uttjatade ord som finns att försöka uppfylla.
Som du förstår gillar jag att du lite då och då hittar på egna ord och känslor.

2014-08-17 @ 11:36:23
Postat av: elise

jag har också en monica. och har vetat det länge :/

2014-08-17 @ 12:42:29
URL: http://singmyspring.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0