om guldkorn och lyckobestyr.

tisdag. och för några dagar sedan fick jag en fin fråga om jag kunde dela med mig utav mina bästa guldkorn i vardagen, samt tips på hur man glimmar till trötta eftermiddagar efter sommarjobbet med glädje. och det har jag, minsann!! här kommer en lista på små fina favoritbestyr jag gärna pysslar med om sommardagarna. både efter och innan jobbet:
 


▼gå en poddpromenad via havet. andas juliluft och ta starka snabba steg med bra prat om livet, sommaren och intressanta tankeställare i öronen. kanske ett sommarprat? min bästa promenadpodd är, som nämnt hanapees otrolig podcast. rolig, härlig, enkel!
 
▼vad sägs om en picknick? kika i skafferiet och plocka ner lite smått och gott i en korg och be din vän göra detsamma. så ses ni i en solig park och smakar jordgubbar, brie, knäcken och sörplar mango-jouice i timmar tills du bums måste fara till jobbet. 
 
▼andvänd den godaste osten, ditt bäste té, färska vinbär från trädgårdslandet och det, kanske lite dyrare knäcke-brödet och gör en riktig superfrukost på sängen framför din bästa serie. helst en skratt-vänlig sådan, som solsidan eller modern family. det kallar jag en bra start på dagen, minsann!!
 


▼vilken är din bästa plats i trädgården? slå dig ner där, med en pocket och en kopp te och läs. det behöver inte vara svårare än så nämligen. i sval skugga som brännande sol. det behöver inte vara svårare än så.

▼ cykla till havet och bada. ensam. ett snabbt dopp och sedan cyklar du hem igen. låter vinden torka håret och saltvattnet skapa lockar. ännu ett bestyr som är så tokigt enkelt men ändå åh-så finfint.

▼jag glömmer aldrig hur jag och en peppig vän spenderade en solig malmökväll för ett par sommrar sedan. vi möttes först upp framför biografen, köpte lite gottigheter och slog oss sedan ner i salongen framför l.o.l. en himla bra film som innehåller miley cyrus, paris och älskvärd musik. efteråt åt vi indiskt på lilla torg och satt där i flera timmar och pratade om filmern och annat soligt. en så himla härlig kväll! bio plus middag alltså. kompisdejta!!



▼en ny tidning, en påse naturgodis, ett gott té, ett somarprat, en sval sommarkväll. på en filt i trädgården som i sovrummet, med vindar genom spetsgardinen och tända ljus i fönsterkarmen. det är egentimmar när de är som allra, allra, allra bäst. 

▼ något annat fint jag var med om för två sommrar sedan var när jag och elsa åkte ut med båten. klarblå himmel, solsken och ett inte-så-farligt-kallt-vatten. det var första gången jag åkte tube och att göra det i takt med att sjunga sånger från majas alfabet med elsa var värdlsbäst! och att sedan bli bjuden på chokladboll på kajgatan trettiofyra var inte alls så tokigt det heller. åh!!

▼åk till staden och kika i butiker. köp en smoothie och sörpla på mellan gatorna och unna dig lite nytt till sommargarderoben. jag tycker bäst om att shoppa själv. i lugn och ro. utan att jag behöver vänta på någon eller bli väntad på när jag provar samma klänning i trettiosju minuter.



det här är kanske en utav mina bästa eftermiddagar den här sommaren. caféhäng i solsken med allra käraste syster. en bra person, en uteservering och en ofantligt god rödbetskaka. vad mer behöver man då egentligen? guldkorn.

▼om du har det lite knapert med tiden men ändå vill hinna med ett lyckorus innan jobbet så tycker jag att du ska finna dig en dröm-låt. min är chandelier med sia. när jag lyssnar på den drömmer jag att jag står på way out west. och inte i folkhavet utan på den största scenen. jag är sia och jag sjunger högt och säkert med svarta doc martens och guldfärg i mitt hår. g-å-s-h-u-d.

▼ baka! slå på ett sommarprat och gör scones, aprikos-bröd, pankakor, raw-bollar eller en sommartårta att bjuda någon kär på. tre gamla sommarprat jag älskar: david hellenius, sarah dawn finer och theodor kallifitades. 
 


▼ mitt och jennys favoritbestyr om kvällarna är att ta fram gamla magasin och skapa inspirerande kollage att sätta upp på väggen ovanför sängen, i garderoben, vid speglen eller någon annan plats där du ser och kan peppas varje dag utav fotografier på mia skäringer, bra citat och kanelbullar. ihop med det brukar vi kvällsfika och lyssna på fredagspodden. finfint. jag saknar dig, allra käraste syster. massvis!
 
▼häromdagen bestämde jag plus två fina personer oss för att vi skulle ta med oss någon enkel mat och spendera en hel kväll på stranden i hop snart. pizza och mynta-jouice? ost, rosmarin-knäcke, jordgubbar och vin? pankakor och smoothie? allting smakar säkert sagolikt i hop med solnedgång och skratt.
 
▼jag har blivit alldeles tokigt fast för en ny serie! så fort jag har en stund över och behöver koppla av kikar jag på gamla avsnitt av solsidan på youtube. skrattfest!! och mia skäringer är f-a-n-t-a-s-t-i-s-k. så rolig, så snygg och så inspirerande. 




▼ cykla till bibleoteket och låna lite sommarläsning. romaner som inredningsböcker som tidningar. eller varför inte en ljudbok? dessutom brukar bibleoteket vara ofantligt svalt och skönt en varm sommardag. 

▼ knytkalas!! boka upp en ledig kväll, duka fint på altanen med ljusslingor och blomsterbrydda dukar och be ett gäng favoritpersoner ta med något att dricka och äta. så spenderar ni hela kvällen mitt bland allt det goda. eller så far ni ut när magarna är mätta och dansar natten lång. min ultimata festfredag kan gärna se ut precis såhär!

▼sätt på en skiva där du kan vartenda textrad, där du kan vartenda ord. och sjung högt högt och dansa runt i hela huset. tokdansa, fuldansa, låtsas att det är dina ord. jag har precis kastat mig ner i soffan igen efter att ha sjungit om svåra dekandeser och drömmar jag aldrig fångat med håkan hellström. uppsnärjd i det blå och lyckorus från tårna. 
 
 
▼ och på tal om musik! jag har plockat fram gitarren igen! det är så himla roligt att spela, hur kunde jag glömma det? om det inte vore så att jag snart far i väg på ett par veckors sommmar-äventyr så hade jag nog spenderat alla mina eftermiddag med gitarren och turtorials på youtube. att lära sig saker på grund av inspiration och inte på grund av att någon har sagt att du ska det är en himla skillnad alltså. 
 
▼för en vecka sedan satt jag i kanoten igen för första gången på fyra år!! det var galet härligt! och tänk, balansen hade jag visst kvar. så nu vill jag säga tips, tips till alla som villa hitta på något nytt i sommar. testa att paddla kajak! ihop picknick och bad blir det en alldeles extra härlig dag. 
 
▼åk på utflykt!! här är tre favorit-äventyr jag gjorde sommaren tvåtusentretton: vattenfallet, systerpicknick och tomatens hus. det där var tjugoen små guldkorn utav sommar. vad gör du mellan jobb-dagarna? berätta! och ha det fint! puss
 

Kommentarer
Postat av: Ebba

Åh vad många bra tips, tack!!

2014-07-15 @ 12:28:57
URL: http://xn--ebbamll-e1a.se
Postat av: Ebba

Åh vad många bra tips, tack!!

2014-07-15 @ 12:29:00
URL: http://xn--ebbamll-e1a.se
Postat av: elise

åh, du har så rätt... att det inte behöver vara så svårt! älskar sådana här listor, så inspirerande och peppande. älskar dessutom att man kan göra i princip allt det här SJÄLV. heja dig!

2014-07-15 @ 14:27:34
URL: http://singmyspring.blogspot.se/
Postat av: elise

vill f.ö veta vilket vattenfall det där är ;)

2014-07-15 @ 14:38:01
URL: http://singmyspring.blogspot.se/
Postat av: Emelie - Lever drömmen i Paris!

Solsidan dyker upp flera gånger i inlägget, och det förstår jag. En sådan dunderserie! Vill du ha ett tips på en annan lättsam komedi så rekommenderar jag The Mindy Project. Opretentiös, trygg, mysig och fnissig.

2014-07-15 @ 14:47:17
URL: http://sockerskrin.blogspot.se
Postat av: E

Hur många gånger körde du upp innan du klarade det? Själv kuggade jag idag och det känns otroligt tungt...

2014-07-15 @ 15:02:09
Postat av: Beate

Åh, tack Hanna för detta inlägg. Kände mig precis alldeles orkeslös och tråkig. Har försökt hitta på något roligt att göra hela dagen, men har inte kommit någon vart - har bara känt mig grå och matt. Men nu, tack vare ditt underbara inlägg, känner jag mig glittrig igen. Fin och glittrig och full av liv. Tack.

2014-07-15 @ 15:28:02
Postat av: Mimmi

Åh, vilka fina tips! Blir sugen på att göra i princip allting.

2014-07-15 @ 16:18:20
URL: http://mutedmornings.blogspot.se
Postat av: Hanna

Vilka underbara tips, tack så mycket!
Sedan tänkte jag bara höra, eftersom du ju tagit körkort (Grattis!) i dagarna, om du har något tips på hur man kan göra körningen lättare? Just nu känner jag mig bara ledsen och frustrerad efter varje körtillfälle när det inte gått som jag vill.

2014-07-15 @ 17:12:11
Postat av: Sofia

Vad fint!!

2014-07-15 @ 18:56:30
URL: http://skimmer.blo.gg
Postat av: Hanna

åh vilka fina tips! Jättebra och kul att läsa. Jag kan verkligen tänka mig att den utbildningen du har valt att gå på kommer passa dig så bra! Du är ju så bra på att peppa både dig själv och andra. Så grattis till att du kom in och jag hoppas att det känns bra för dig!

2014-07-15 @ 21:10:42
URL: http://stjarnklarts.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0