om härligheter och ärligheter.

torsdag. och jag har gjort en lista. en sommarlista! en torsdagslista! en om sånt som jag tror att du inte vet om mig. om sånt

som är ärligt, farligt och härligt. om sommaren och hur jag, hannah ellen josefin lever i den.

 
▲ jag stannar alltid vid tidningshyllan. ett vackert magasin med pirrande innehåll är som smågodis för mig, fast att jag bara får välja en bit, i stället för att fylla en hel påse. jag vill oftast ha en med fint papper, och oftast ska innehållet vara fyllt av små men fylliga bitar att smaska på en solig eftermiddag på stranden. helst en arikel om psykologi, att förändra ett sätt att tänka eller en krönika som gnäller lite svagt på konsumtionssamhället, patriarkatet eller perfektionismen som ständigt trycker ner. gärna också lite mode. stil och kläder och inredning. sådant att sukta efter. smultronprydda kuddvar och pudderrosa sjömnasklänningar faller mig kalasbra i smaken. gärna lite relations-krisp också, och recept-tugg och någon intressant arikel om någon att se upp till. som mia skäringer, exempelvis.

 

▲ jag älskar mia skäringer. har lyssnat på hennes sommarprat, kikat på snart alla avsnitt utav solsidan (de flesta tre-fyra gånger) samt hennes egna program, mia på grötö och läst hennes bok, dyngkåt och hur jävla helig som helst som jag ä-l-s-k-a-r. hon är så klok, smart, fräck, härlig, vågad, fin och självklar. dessutom är hon född i vågens tecken, precis som jag och verkar ha lika mycket känslostormar i sitt hjärta som jag i mitt.

 

▲ jag har fastnat för tidningen mama. två nummer har jag köpt och läst i sommar. jag har tyckt om recepten, inredningen, att läsa om magdalena graf och nassim al fakir. att lägga mina tankar i något annat än en nitton-snart-tjugo-årings tankesnurr. att slippa så-blir-du-artiklarna och hälso-peppen som bara gör mig ännu mera kropps-och-kost-förvirrad. att finna fina barnnamn och skriva ner dem och drömma om mitt familjeboende, hur många barn jag och min kärlek ska ha och om jag ska gifta mig - vilket porslin ska jag servera tårtan i, och om jag ens ska ha en tårta. jag tror jag ska ha kanelbullar med ljus i. randiga ljus.

 

▲ jag gick in i väggen i början utav sommaren. det där med att ta körkort blev alldeles för mycket för mig. för hårt. för intensivt. för fokuserat. och jag lovar att, om jag inte hade tagit körkortet den där onsdagen i juni. då hade jag nog gett up. förhoppningsvis bara körkortet. men kanske lite annat också. så djupt faller jag när jag faller. och det gör ont att erkänna, men det är viktigt att förstå att vem som helst kan drabbas utav för mycket krav, press och stress. akta er, snälla, fina, underbara ni. mörkret är bara fint när man sett solen sakta gå ner. inte när du vaknar en morgon och allt bara är svart. pang boom. trots att det ska bli den varmaste, klaraste och soligaste dagen i juni.

 

▲ jag har intresseanmält mig till cirka femton studentlägenheter i skövde. snart flyttar jag dit. den första sepetmber börjar skolan och två veckor innan dess säger jag upp mig från matbutiken och packar i hop. det kommer nog bli jättejobbigt. det är redan ganska tufft. och jag vet inte riktigt varför, egentligen. för det ska bli så himla skönt att komma bort. från staden där jag hänger, från byn där jag bor, från alla små samhällen jag tvingas besöka i väntan på bussar och tåg som ska ta mig därifrån. från bekanta ansikten från mellanstadiet som fortfarande gör mig arg och sårad och fylld av frustation. (inte över hur de behandlade mig, utan över hur de behandlade andra. fy.) det ska bli skönt att få vara med om något alldeles nytt. att jag inte har någon som helst aning om vad som ska hända framöver pirrar. det känns bara kalasroligt, egentligen! samtidigt som jag märker så väldans tydligt hur snabbt jag blivit vuxen. körkort. egen lägenhet. eget liv. egen framtid. jag är inte längre flickan som bara äter chokladen på magnum-glassarna och ger resten till pappa som målar mig med vaniljpinnen som om det var en pensel. jag är inte längre flickan som ror ut i en mörkgrön gummibåt i mormor och morfars sjö, ligger där och dagdrömmer om att jag ska stå på stora scener och sjunga när jag blir stor. jag är inte längre flickan som håller sin bästa kompis hand när hon besöker närmaste köpcenter för att julklappshoppa. jag är snart tjugo. närmare att vara mamman som mular min dotter med glass än att själv vara en dotter. pirrigt, läskigt, fint.  

fotografi: jag


Kommentarer
Postat av: e

så fint skrivet :)

2014-07-30 @ 21:56:45
URL: http://beriz.blogg.se
Postat av: Mimmi

Åh vad fint du skriver. Ska också flytta bort och börja plugga i höst, och förstår verkligen det du skriver. Att det känns lite jobbigt, men mest bara pirrigt och fantastiskt. Precis som livet.

2014-07-30 @ 22:24:27
URL: http://mutedmornings.blogspot.se
Postat av: Emelie - Lever drömmen i Paris!

du har mycket, mycket att se fram emot, Hannah!

2014-07-30 @ 22:42:17
URL: http://sockerskrin.blogspot.se
Postat av: e

åh fina du. jag förstår precis den där känslan, med körkortet, kraven, pressen, att känna att allt är hopplöst pga att man inte klarar EN sak här i livet, ungefär. gud vad jag känner igen mig.
tror du hade gillat mitt konto Edawareness på Instagram, mycket ätstörningsrelaterat, både peppande men också fakta, försöker sprida kunskap. Kolla gärna upp det, tror du hade kunnat relatera massor.

2014-07-30 @ 22:54:34
URL: http://singmyspring.blogspot.se/
Postat av: spetsflickan

Jättebra och modigt skrivet! <3

2014-07-30 @ 23:23:09
URL: http://spetsflickans.blogg.se
Postat av: Daniella 🌙

åh, vad skönt att ni börjar så himla sent med skolstarten <3

2014-07-31 @ 06:16:57
URL: http://vapenbroder.blogg.se/
Postat av: Sofia

så fin lista. och så fint skrivet!♥

2014-07-31 @ 08:42:49
URL: http://skimmer.blo.gg
Postat av: Isabella - Szalai Fotografi

Hej, skulle inte du kunna skriva ner en peppande lista på saker man kan göra för att komma över ett förhållande, komma på andra tankar? Min kärlek lämnade mig för tre dagar sedan och jag är så rädd för hur djupt jag fallit tillbaka i depressionen och jag vet inte hur jag ska lyckas ta mig upp igen..

Svar: hej fina du <3 för precis ett år sedan tog det slut mellan mig och mitt ex och då skrev jag just en sådan lista: http://coffeeworld.blogg.se/2013/august/och-du-sa-att-du-inte-har-gett-upp-pa-oss.html#comment
där har förresten massa fina läsare skrivit sina egna tips. läs! och ta hand om dig, det är det allra viktigaste nu. ta hand om dig, kramar dig, och gör sådant som får dig att må bra. låt allt annat vänta. puss!
Hannah.

2014-07-31 @ 12:45:39
URL: http://szalai.blogg.se
Postat av: Erika

Åh, jag bor ju och pluggar i Skövde! Lycka till med flytt och allt och hoppas verkligen du kommer att gilla det här! Det är en rätt fin stad när en lärt känna den (tror jag) :)

Svar: åh, så peppigt!! vad pluggar du för något? tror också att det är en jättefin stad! hör av dig om du vill ta en fika! :)
Hannah.

2014-07-31 @ 18:04:05
URL: http://aakire.blogspot.com
Postat av: Erika

Ska jag göra! :) Jag läser socialpsykologi, börjar sista året nu till hösten.Vad är det du ska plugga?

Svar: spännande! jag ska läsa psykologisk coach i tre år, på högskolan i skövde. pluggar du också där? vet inte om det finns fler högskolor och universitet. :) har du kanske några tips på boende och sådär? har svårt att hitta något! ps. vilken mysig blogg du har, så många underbara böcker!!
Hannah.

2014-08-01 @ 19:41:26
URL: http://aakire.blogspot.com
Postat av: Sara

Varmt välkommen till Skövde, staden där jag föddes och som jag i höst måste lämna. Har precis som du kommit in på drömprogrammet och vill inget annat än att flytta dit, flytta hemmifrån. Mitt bästa Skövdetips till dig är vår Friskis och Svettis förening. Stämningen är riktigt bra och våra ledare är alla superduktiga! För mig är FS lokaler som mitt andra vardagsrum, the place to be on. Stort lycka till!!! :D

2014-08-03 @ 23:54:14
Postat av: Lina

Skulle inte du kunna tipsa om några bra tidningar som du väljer bland när du står där vid tidningshyllan? Din beskrivning faller mig perfekt i smaken, och som sagt; gärna några krönikor, lite mer att läsa och inte bara "såhär fixar du hetaste makeup'en", orkar inte med några mer "ideal-tidningar" och jag har ännu inte hittat någon annan tidning jag verkligen fastnat för..

Förövrigt kom jag slumpmässigt in på din blogg för ett tag sedan och du skriver så otroligt fint! Kram!

2014-08-05 @ 15:43:26
Postat av: Erika

Tack detsamma! Åh, det låter ju som ett intressant och bra program! Och ja, det är på samma högskola jag pluggar :) Jag vet inte om jag har något tips på boende tyvärr. Antar att du redan har läst på högskolans hemsida om boende och letat på de flesta ställen... Kan dock tipsa om att gå med i den här Facebook-gruppen https://www.facebook.com/groups/375318089239306/ där studenter brukar hjälpa varandra och svara på/ställa frågor om allt möjligt.
Men lycka till och hoppas att det löser sig till slut!

2014-08-06 @ 13:14:51
URL: http://aakire.blogspot.com
Postat av: Lisa

Att fundera kring vad ens framtida barn ska heta är underbart. Om du vill ha idéer på barnnamn på pojkar och flickor kan du besöka min blogg här http://barnnamn.net

/Lisa

2015-03-27 @ 11:33:45
URL: http://barnnamn.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0