allt jag önskar mig är en vit jul.

frågelåda del 1. 

Tumblr_mcmqikjcih1ra2rv8o1_500_large

 

min vän ligger inlagd för anorexi. vad ska jag göra? hur ska jag agera? hon har inte ens insett att hon är sjuk. när det har gått så långt så att hon har blivit inlagd tycker jag att det framförallt är bäst att lita på läkarna, de professionella att de gör ett bra jobb. stötta henne, säg att hon ska kämpa på och att det kommer gå bra. berätta för henne vad mycket fint i framtiden det finns som ni kan hitta på. låt henne se att det finns så mycket finare saker att bry sig om än mat och kropp. prata om drömresor, konserter, hur man ska inreda drömlägenheten och vad dina framtida barn ska heta till exempel. alltså, hjälp henne att byta fokus!

 

jag får ångest efter allt fikabröd till jul, hur känner du med din bakgrund, när du äter ett par lussekatter tillexempel? det skulle vara så skönt att slippa den känslan bara. kram jag förstår precis din känsla och med tanke på att det faktiskt bara har gått cirka ett år sedan jag fick min diagnos är det inte konstigt att ångesten hemsöker mig i bland. för det gör den verkligen. men skillnaden i dag är att jag är tusen gånger bättre på att hjälpa mig ur den. Tänk på att du faktiskt bara äter lussekatter en gång om året, att det är bäst att passa på och att de faktiskt inte är så hemskt onyttigt som man kan tro. din vikt kommer inte förändras om du äter ett par lussekatter i stället för mackor till mellanmålet eller liknande! det finns en bild i media i dag som får en att tro att det är jätteviktigt att tänka på vad man äter och att det är stor skillnad mellan mat och mat. egentligen är det precis tvärtom, kroppen är inte så känslig. så länge du inte precis samma mat varendaste dag i flera månader så ska du inte känna någon oro för någonting. Det är i varje fall så jag tänker och jag har varken gått upp eller ned i vikt i december.

 

din favorit bok? Jag tror det måste var något utav gardell. annars älskade jag himlen börjar här av jandy nelson och kapitulera omedelbart eller dö av sanne näsling. åh.

 

förklara lite mer utförligt hur du redigerar dina bilder på instagram, om du nu använder pix eller vsco tex vilka effekter använder du? vad heter dem? jag använder bara vsco cam nu för tiden. först höjer jag ”exposure ”ett eller två steg, sedan väljer jag filter nummer fem och därefter drar jag på ”fade” och sedan är det klart! vilken fin fråga förresten, blir så smickrad. puss!

 

vad är din favorit klädsel att slänga på hemma? hur gör du att sticka ut lite extra? när jag är hemma och myser så behåller jag oftast strumpbyxorna på, drar ett par raggsockor över fötterna och byter klänningen till en stor tjock tröja. den här en favorit! jag tror man sticker ut om man klär sig precis precis som man vill. jag har gärna festliga klänningar i skolan, speciellt eftersom att jag ofta inte bär så mycket smycken tycker jag det funkar alldeles utmärkt att bära spetsiga kreationer till vinterkängorna. och röda läppar kan få vilken tjej som helst att lysa upp. hur kul vore det liksom inte att införa läppstiftsdagen? tänk så fint! 

 

du är så otroligt naturligt vacker! till frågan, hur ser din dröm lya ut? åh, tusen tusen tack! detsamma (kikade in på din blogg)! min drömlägenhet är stor och vit med djupa fönsterkarmar, gammaldags kakelugn och knarrande trägolv. Köket har pastelliga färger och chackrutigt glov, sovrummet är stort med viktoriansk tapet och kunglig säng med sänghimmel och i vardagsrummet trängs andrahand-fyndade möbler med fina textiler och tavlor med pepp-ord som jag illustrerat själv.

 

Tumblr_memjuvvt301rmprz4o1_500_large

 

jag undrar om du haft någon pojkvän innan? om inte, har du någon gång känt dig stressad över att du är "oerfaren"? jag är 18 år och har aldrig varit kär och man kan väl säga att jag är lite lagom nojig över detta.Innan jag träffade benjamin hade jag aldrig haft något riktigt seriöst förhållande, men även om jag skulle ha haft det hade det inte spelat någon roll för jag tror att inget förhållande är likt något annat och ingen pojkvän är lik någon annan. jag har aldrig heller varit kär, förrän nu. och det spelar ingen roll för det vi har är vårt. Och det du och din framtida kärlek kommer ha kommer ändå aldrig vara likt något annat. det är en egen sorts magi.

 

var jobbar du någonstans? jag jobbar som servitris på olika event runt om i skåne. jag är anställd på ett företag som hyr ut servitriser till olika evenemang. det är superslitsamt men också superkul!

 

jag funderar på att gå media information och kommunikation på gymnasiet. jag undrar ifall du vet om man måste vara duktig på fotografering när man går den linjen? det är inte exakt den linjen du går, men du kanske har lite koll ändå? nej det måste du inte vara! i skolan går man för att lära sig! dessutom handlar just media-linjen om så mycket mer än just foto. du lär dig om hur hela mediavärlden funkar. allt från reklam till tv, radio till journalistik till foto. så oroa dig inte, då länge du tycker att media verkar väldans roligt så behöver du inte kunna någonting alls!

 

min kompis har en ätstörning och jag försöker hjälpa henne så mycket jag kan men det är svårt att veta vilka ord som hjälper. har du några tips på vad man kan säga nästa gång hon kommer för hjälp? en kompis med ätstörningar behöver massivis av pepp! som jag nämnt tidigare är att prata om framtidsdrömmar superbra. set får en att ta bort fokuset från mat och kropp, det får henne att inse att det finns så mycket mer och det hjälper henne att snabbare bli frisk! lyssna och försök att vara så förstående som det bara går. berätta att det finns faktiskt de som klarar det på ett år, att det går och att livet är så himla mycket, lyckligare, finare, varmare och bättre på andra siden. (jag lovar.)

 

jag är 16 år, fyller 17 om någon vecka och jag är okysst. för jag vågar inte!! är så himla sjukt rädd för att göra fel. när jag var yngre tyckte jag bara det här var jobbigt när någon frågade "hur många har du strulat med?" och jag tvingades svara noll. jag ångrar att jag aldrig kysste någon av killarna med hårsnoddar på benen och ton med vax i håret som kom och dansade bakifrån på olika discon. för om jag nu verkligen vill kyssa någon så vet jag ju inte hur man gör. folk blir förvånade när jag säger att jag är oskuld, haha dom skulle bara veta. och detta var inte riktigt nån fråga men jag ville bara höra vad du tänker, har verkligen extrem ångest över det här, börjar väl gå över men i somras kunde jag verkligen må piss pga av det, tänkte att jag kommer vara singel resten av livet och dö oskuld, typ så. fina du, jag förstår verkligen vad du menar. vem har inte känt den oron någon gång? men du, jag har många vänner som inte har kysst någon ännu, och de till och med äldre än du! du är inte ensam! och du ska veta att min första kyss med benjamin var helt olik någon annan jag har kysst förut. en kyss är inget klurigt, inget svårt och inget att oroa sig. jag lovar dig. lita på mig. puss!

 

Tumblr_lxvj7qquma1qhwidio1_500_large

 

jag är väldigt säker på att en i min klass har anorexia, vi är ändå ganska bra kompisar men inte jääättenära liksom. vill visa att jag ändå finns där som stöd och hjälpa på något sätt, några tips på hur? närni sitter ensamma och pratar, fråga henne hur hon mår egentligen. vill hon prata om det så gör hon det, berätta för henne att du är där för henne och gärna lyssnar. jag tyckte i alla fall det var superskönt att höra att någon ville lyssna på mig, vara där för mig. men ta inte upp det när ni sitter ett helt gäng, det kan vara jättejobbigt för vissa. var extra värmande, skriv extra många hjärtan i sms:en och hälsa på henne ofta, fatta armkrok och ge henne hej-och-hejdå-kramar. små saker säger mycket!

 

du är så naturligt vacker, så jag undrar vilka hudvårdsprodukter du brukar använda? åh så smickrad jag blir! Jag brukar inte använda några specilla hudvårdsprodukter dock. jag tvättar ansiktet noga med tvål och vatten varje kväll som återfuktar sedan huden med en bra lotion!gärna en som doftar gott. puss!

 

vad blir du glad av? just nu blir jag glad av peppig julmusik, lussekatter, benjamins kyssar och ord, att köpa julklappar och få sena sms från saknade vänner. och när hela familjen samlas för att hitta på något juligt bestyr som att se film eller klä granen.

 

hur många unika besökare har du per dag? omkring ett tusen underbara själar.

 

jag undrar om du har något bra tips på vart man kan köpa sig en kort, svart plisserad kjol? Eller kortare klänning som också är plisserad? kika in på topshop! annars vet jag att monki alltid har klassiska svarta pliserade kjolar. 

 

bästa minnet med Benjamin? det var så himla himla fint att vakna upp bredvid honom den första advent. Kvällen innan hade vi varit på besök hos en vän, bakat pepparkakor och hållt om varandra till en julfilm och när jag vaknade upp dagen efter av snöplogen kändes allt så ultimat fint. men det är en svår fråga, just nu känns varje stund med honom mer och mer underbar. 

 

jag är lite nyfiken på din risgrynsgröt, är den färdigköpt eller gör du egen? vill du isåfall dela med dig av recept? den är faktiskt färdigköpt. det innehåller inte så mycket så jag tror inte att det är en så stor skillnad. men pappa tänker laga i veckan och i så fall kan jag absolut dela med mig av hans recept!

 

favorit film? åh, svår fråga! men jag tror det ultimata svaret är harry potter. alla filmer egentligen. har sett på dem hur många gånger som helst och får aldrig nog!

ph: weheartit.com 


Kommentarer
Postat av: Ebba

Vi kan väl införa en läppstiftsdag någon dag denna vecka lite på kul så där? Torsdag? Låter det som en bra grej kan du ju inspirera till det i bloggen! Puss.

2012-12-16 @ 20:35:40
Postat av: Moa

Till den som var okysst:

Jag har varit precis där. PRECIS. Jag var sexton år och min födelsedag kom bara närmare och närmare. Jag har känt paniken.
Jag gick och hånglade med första bästa på ett 16+-disco inne i stan bara för att få det gjort, med en kille som var ful som stryk och kysste som en våt trasa. Det var salt och slemmigt och äckligt och så långt ifrån alla romantiska filmers pirr.

Det jag tror är viktigt att komma ihåg är att första kyssen inte måste vara magisk, att det är fruktansvärt många som inte vet riktigt hur man gör och att det i slutändan inte spelar så jättestor roll. Man lär sig. Det är rätt så lätt att kyssas. Det går som av ren instinkt, bara det är någon som man faktiskt _vill_ hångla med.

2012-12-17 @ 10:55:06
URL: http://tendermercy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0