om julklappar, blyghet och nyårsresan.

frågelåda del 3.


Tumblr_mczhvcdgzk1qawee5o1_500_large

 

hva er dine fremtidsplaner og drømmer? det där är nog den svåraste frågan i mitt liv just nu  som jag funderar mycket på. drömde först om ett år i london men nu har jag plötsligt fått jobb och pojkvän och blivigt, om möjligt mer intreserad av att rita. så kanske vore det fint att flytta till en vacker lägenhet, med vita väggar, bred fönsterkarm och kakelugn, plugga grafisk desig och jobba i hop pengar till spännande weekendresor? drömmer om paris, new york, tokyo och såklart, london om och om igen

 

vad ska man göra för att slippa betygshet/betygstävling när ens närmsta vänner är värst? man bestämmer sig för att det inte spelar någon roll. när jag hamnat i situationer då jag känner att en tävling ligger i stämningen brukar jag låtsas att jag är en skådespelare, gå in i en roll som en tjej som inte bryr sig så länge hon gör så gott hon kan. fantiserar fram en karaktär och så agerar jag. då inser vännerna snart att det faktiskt inte är så att livet blir bättre om man har ett mvg i stället för ett vg. så länge man gör sitt bästa liksom. 

 

vad har du för prylar ståendes på ditt nattduksbord (om du har något)? 
jag har en piano-pall som ett nattduksbord för tillfället och på det står en stor jul-kopp med ett ljus i, en burk med några pennor, där ligger en serietidning, ett jul-magasin, ett skrivblock och min dagbok. samt en "keep calm and carry on"-bok fylld med fina sitat och goda råd!

 

har verkligen en jättefin klass men vi har ännu inte träffats så mycket utanför skolan, något jag faktiskt velat en tid. i helgen ska några fixa en klassfest och först blev jag jätteglad över att höra det men nu när jag funderar närmare på saken kanske jag är lite överentusiastisk... jag är inte så framåt av mig som person och jag är så rädd att det ska lysa igenom och att jag kommer få stå ensam i ett hörn (är nämligen inte hundra på att mina närmaste vänner kan komma). dricka och sånt får man även fixa själv och jag tror inte jag kommer göra det men vad göra om alla andra gjort det? och så går tankarna runt... det låter lite löjligt så här i skrift, särskilt när det handlar om folk jag annars träffar varje dag, men du förstår säkert känslan osäkra tonårstankar medför. så har du något tips på hur man vågar ta för sig i sociala sammanhang och verkligen visa att man finns (utan att liksom skrika efter uppmärksamhet) och att man egentligen kan vara en ganska rolig person? samt hur man skakar av sig känslor av osäkerhet och bara är sig själv? vilket inte alltid är det enklaste.. åh, vad jag känner igen mig i dina ord. sådär har jag också känt ett par gånger förut och det är verkligen vemodigt det där att verkligen våga. mitt bästa tips till dig är två. det första tipset är att stärka ditt självförtroende lite. peppa dig själv, särskilt innan du går till festen. tala om för flickan i speglen att hon är underbar och snygg, håll kvar det i tanken. du är huvudpersonen i ditt liv och nu har dina klasskompisar den fina äran att umgås med dig. om det hjälper så tänk på festen som en scen i en film, där du går in i rollen som huvudpersonen. den där tjejen som är glad och sprudlande och underbar att umgås med! det är du! mitt andra tips är att inte tveka. bara gör. om du känner att du vill men inte vet om du vågar dansa - tveka inte, gå upp och var med! precis på samma sätt tycker jag att du inte ska tveka om någon frågar dig om du vill dricka och du egentligen känner att du inte vill - säg nej! och om det kan kännas jobbigt så tänk dig, huvudpersonen i filmen är en fantastisk tjej som står på sig och alla runtomkring tänker "wow!". ett självförtroende lyser igenom, det syns vart man än går.

 

Tumblr_mdyqoqteih1qld0x4o1_500_large

 


vilken harry potter film och bok är din favorit? jag måste nog säga att första filmen är bäst ändå. för den är både julig och äventyrlig. det är så spännande att få se hur allting började. från den första staven till mötet med lärarna. böckerna har jag tyvärr inte läst men tänkte börja med den första i veckan! 

 

vart och hur redigerar du dina bilder? åh, blir så smickrad av frågor som dessa! jag redigerar mina bilder i photoshop elements 9. där brukar jag göra bilderna lite ljusare, dra lite på exponeringen och ändra lite bland färgerna. puss

 

vart får du inspiration från? andra bloggar, weheartit och instagram. böcker, personer och magasin. älskar, älskar, älskar att bli inspirerad!

 

jag är mitt i den veckan i skolan vi har gymnasievecka. jag har inte den blekaste aning om vad jag vill gå. jag är sååå skol trött och vill bara ha tre roliga år. eftersom jag är osäker i mig själv, blyg, vill itne synas, och har ont om vänner, vill jag inte gå på den största skolan där det händer mest för jag orkar inte det. vad gick du på gymnasiet? hur kom du fram till att det var rätt för dig? jag går på ljud-och bildskolan i lund där jag läser media med inriktning grafisk design. jag valde LBS för att det var en liten och mysig skola med mycket media som redan då var mitt stora intresse. dessutom hade de en journalistik-inriktning som jag drömde om så (den gick jag förra året, i tvåan). jag tror att även du skulle passa bra på en liten skola. på en skola som min lär alla känna varandra och ja, vi har verkligen roligt! men du måste peppa dig lite innan börjar skolan. våga visa hur himla bra du är! mitt sista tips är att välja en linje du tycker verkar rolig och inte en som du tycker att du borde gå. lycka till!

 

och så får du hemskt gärna berätta om dig och benjamin! började det som vänskap och vem tog första steget? vad brukar ni göra när ni ses? vi kände till varandra innan och pratade med varandra i bland. men det var inte förräns jag föreslog en fika över facebook som vi sågs. sedan var det han som tog alla de andra första stegen. när vi träffas brukar vi dricka te, titta på film och tv-serier, hångla massvis, kittla varandra tills vi spricker, klinka på gitarren, dansa till julmusik, fika, ta promenader i vinterlandskapet och kramas. det är tokigt så mycket jag älskar att vara med honom.

 


vad finns på din önskelista till jul? muminmuggar, porslin från rörstrans mon amie-serie, en klocka från uo som jag älskar, en bok, ritpennor, vinylskivor och en mysig pyjamas är lite det jag önskar mig allra mest! jag har gjort ett collage som kan visas upp här om det intreserar?

 

Tumblr_m09kxpi4ql1r1697to1_500_large

 

julkappstips till mamma, pappa, syster, mor - och farföräldrar, bästa vännen? pojkvännen? skulle vara så bra med lite tips, så kan du inte göra ett elr inlägg om det? i år tycker jag att fler borde fynda sina klappar på second hand-och vintage-butiker. det är vänligt för miljö och alla de organisationer, såsom röda kortset och rädda barnen som har butikerna. där kan man fynda roliga gamla serietidningar, ljuvliga smycken, te-koppar och ljusstakar, spel, klockor och en massa annat fint! annars är dessa bra precentbutiker: lagerhaus, indiska, lexington, åhlens och tehuset java i lund. ett julklapps-inlägg är en fin idé som jag absolut ska tänka på! 

 

hur ska jag finna inspiration? jag vill så himla gärna blogga och lägga upp bilder på instagram, men har aldrig någon inspiration till det, så tråkigt. och när jag väl lägger upp en bild på instagram blir jag inte nöjd med den redigeringen och tar bort bild efter bild. mitt bästa tips är att gå in på weheartit eller printerest och samla inspirationsbilder i en mapp som du kan titta på lite då och då, när inspirationen flyger iväg. det brukar jag göra. sedan så tycker jag inte att du ska ha så höga krav. om du skriver inlägg och lägger ut bilder som du inte är helt nöjda med i bland så kan det ju alltid bara bli bättre, eller hur? så brukar jag tänka i alla fall. det måste finnas lite okej-inlägg i bland för att andra inlägg ska vara kalasbra. puss!

 

vilket är ditt favoritämne i skolan? grafisk design! hela torsdagarna och fredagarna får jag rita från halv nio till tre. så kul!

 

vart firar du nyår? den 25e december åker jag, familjen, min vän linnea och hennes familj samt mina kusinvitaminer på skidresa till österrike och stannar där till några dagar efter nyår! det ska bli så. himlans. roligt. fastän jag kommer sakna honom jättemycket. under tiden kommer jag ha förprogrammera en hel drös dagliga uppdateringar. pirr, pirr.

ph: weheartit.com


Kommentarer
Postat av: Anonym

Din blogg är verkligen en av mina favoritbloggar. Var bara tvungen att säga det!

Svar: tusen tack. jag blir så himla himla glad! hjärta.
Hannah.

2012-12-04 @ 20:11:05
Postat av: charlotte

HEJ! Jag blir så inspirerad av att kolla på din blogg.Och vad FINT du skriver! Dina bilder är heliga! Kram

2012-12-04 @ 20:29:01
URL: http://charlottebird.blogg.se
Postat av: Ebba

vad har du fått för jobb? :) och collage på det du önskar dig i julklapp skulle vara kul att få se.

2012-12-04 @ 20:35:00
Postat av: my

vart i Österrike ska du? :)

Svar: jag ska obertauern! :)
Hannah.

2012-12-04 @ 21:29:08
Postat av: Cajsa Tapper

Hej Hanna!
Har också fått kontakt med en kille från min skola, vi har bara pratat typ en gång förra veckan och då frågade jag vilken klass han gick i...
Han är vän till en kille i min klass och han verkar jättefin och bra! Vi har chattat lite på facebook men inte så vi känner varandra så bra än. Tog det lång tid innan du vågade fråga Benjamin på en fika? Jag vill jättegärna lära känna denna killen, men jag vill inte hålla på att skriva på facebook hela tiden.

Hoppas du ser detta! Ha en fin kväll, kramis :)

Svar: Hej söta du!
Jag kände precis som du. Ville veta allt om honom men inte via facebook. Så fort han la till mig på facebook tog jag upp chatten för att fråga ut honom. Så nej, det tog inte alls lång tid! Har man inget att förlora finns det inget som kan hindra dig! Lycka till, tusen kramar!
Hannah.

2012-12-05 @ 17:06:25
URL: http://tappercajsa.blogg.se/
Postat av: stina

vad gör man när man går i samma klass som en hur mysig kille som helst men absolut inte vågar ta första steget? För man är så bra vänner och det kan gå fel, och han känner förmodligen inte som mig. Hur kommer man över någon? Och vad gör man när sjuka tankar om kroppen finns i huvudet fastän man försöker allt man kan för att mota bort dem?
jag vet inte om du kan svara på det här, men du verkar så otroligt klok och snäll. Hoppas du har en fin jul.

2012-12-05 @ 22:27:16
URL: http://stinaerika.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0