jag ger aldrig upp.

Har du haft nån pojk/flickvän nångång? Jag har aldrig haft ett seriöst förhållande med någon, om man säger så. Har aldrig träffat någon som jag kännt mig så pass säker med att jag velat inleda något seriöst.

Bästa tipsen för att bli frisk från en hemsk förkylning?
Krya på dig! Helt ärligt så är det verkligen det som hjälper. Drick dina bästa téer eller andra varma drycker, sätt på en favoritfilm och mys till det ordentligt bland täcken, filtar och kuddar. Krya, krya, krya!

Vart går din drömresa? Just nu skulle jag väldigt gärna vilja besöka New York och Paris för där har jag aldrig varit och det verkar ju som två helt underbara städer.

Tumblr_lv7dsuiacv1qgla6ro1_500_large



Hva vil du jobbe med når du blir stor?
Åh, den frågan är så himla härlig och klurig på samma gång. Jag vet med säkerhet att jag vill jobba inom media men med exakt vad et jag inte riktigt ännu. Men att få jobba på radio och skriva krönika vore två finfina saker jag skulle vilja syssla med!

Hvordan hadde din perfekte födelsedag vært?
Min perfekta födelsedag skulle vara på en resa i någon fin stad med shopping, god mat och fina fotografier med de jag tycker allra bäst om.

Beskriv drømmegutten?
En sommarpojke med bruna lockar, ruffisgt hår, som är snäll och vänlig, mysig, rolig med bra humor och lugn. Han får gärna ha ett bra självförtroende, ett sådant som inte tvekar men som inte behöver den där ständiga bekräftelsen hela tiden.

Vad har du inredningsstil? hur ser ditt rum ut?
Flera noveller, tack. du är så duktig!
Tusen tack fina du! Fler noveller kommer. Mitt rum är stort, ljust och vitt med ekgolv, snedväggar och tidningar mest överallt. Lovar att visa bilder på det snart! Jag tycker om att hålla en stilren bas med inte för mycket fär för att sedan låta mina personliga prylar, som klockor, böcker, tidningar, burkar och så vidare göra det färgglada i rummet.

Hur ser din perfekta frukost ut?
Min perfekta frukost är nog en perfekt lagad gröt med frukt, mjölk och nötter. Gottgott.

Hur gör du för att vända en dålig dag till en bra?
Helt ärligt så är mitt eget bästa tips att gå in på min egen blogg och läsa de fina orden ni skriver till mig. Åh, jag blir verkligen så. Himla. Glad!

Går du hos BUP?
Jag har precis varit på mitt första besök så ja, det kommer jag göra från och med nu.

Hur gör du för att dämpa matångest och sånt om du ätit "för mycket"?
Det där att jag äter "för mycket" händer ganska sällan eftersom jag är väldigt noga med att jag har lagom protion och kollar alltid med mamma först men om jag skulle känna ångest är det bara att tänka att jag tar mindre senare. Jag vet helt ärligt inte hur jag ska tänka för att dämpa ångesten men det antar jag är något som jag kommer få lära mig hps BUP.

Tränar du, och i så fall; vad och hur ofta?
Jag tränar tre gånger i veckan då 2-3 av dem är medelpass på friskis samt försöker jag hinna med en löppass på det också.

Tumblr_m0uiqnewgd1r5xhujo1_500_large

Om man misstänker (snarare vet) att en kompis har ätstörningar, hur tycker du att man ska gå till väga som kompis? Har pratat med kompisen och gett förslag på olika sätt/personer som kan hjälpa men börjar få slut på idéer nu.
Om du är riktigt säker tycker jag du ska prata med hennes närmaste (exempelvis familj eller bästa vänner) om dina mistankar och sedan kan ni tillsammans försöka hjälpa henne från olika håll. Jag vet att rädslan finns att hon blir arg men om hon är någorlunda lik mig så kommer hon i slutändan tacka de som stoppade henne - innan det blev försent. Sedan kanske hon skulle vilja prata med någon annan med samma problem, i så fall kan hon gärna maila mig om inte annat. Lycka till, du är en fantastiskt fin vän du är som vill hjälpa.

Tappade du kontakten med vänner/familj när du var som sjukast?
Jag är ju fortfarande sjuk. Jag har fortfarande ätstörningar och denna "resa" har fått mig att komma så mycket närmare min familj och bästa vänner än någonsin men samtidigt har jag tappat väldigt mycket kontakt med de vänner som jag redan innan inte han med att träffa så ofta. Det är himla synd men tyvärr oundvikligt.

Under hur lång tid var du sjuk, och hur mycket gick du ner under den perioden?
Som sagt, jag är tyvärr fortfarande sjuk i ätstörningar men försöker inte längre gå ner i vikt. När det var som värst gick jag ner ungefär tio kilo.

Hände det att du svimmade någon gång av att ha ätit för lite?
Eftersom jag har en generellt ganska låg energinivå har jag också ett väldigt lågt blodtryck vilket gör att jag ofta får svindel, då det liksom svartnar för ögonen. Det har aldrig hänt att jag har svimmat men det har hänt ett flertal gånger att jag har fallit i hopa för att jag inte orkat stå upp.

Hur kommer det sig att du sjuknade in, alltså vad var det som sporrade dig?
Kort sagt så ville jag gå ner i vikt.

Jag undrar vilka "mindre" bloggar läser du?
kaffeblask, sofiabyström, pickleisatreat, emmy och ida.

Vad brukar du sysselsätta dig med när du är hemma?
Äta mellis och plugga, titta på mina bästa tv-serier, fotografera, skriva, läsa, hänga i köket med familjen eller sitta och bläddra i några favorit tidningar.

Vad har du varit i för olika länder?
Oj, de är en del faktiskt. Besökte många länder i Asien när jag var yngre och på senare år har jag varit i de flersta länder i europa på genomresa eller skidsemester. Min familj har en lägenhet i kroatien dit jag åker i bland och min bästa solresa var nog i Florida, den enda gången jag har besökt USA.

Tumblr_l2yavavqrp1qzer4eo1_500_large


Vilket är ditt favoritresemål? Skidresor är nog det bästa jag vet, helst i franska alperna. Men annars så kan jag inte leva utan att få resa till min sommarstuga i Tylösand lite då och då.

Om du fick byta liv med någon en dag, vem skulle det vara och vad skulle du göra den dagen?
Elsa Billgren kanske? Hon verkar ha ett sådant härligt och färgglatt liv, ett roligt jobb och fin pojke dessutom!

Om ditt liv skulle bli en film, vem skådespelare skulle få rollen att spela dig?
Åh, vilken svår fråga! Kanske Agnes Carlsson eftersom jag har fått höra att vi liknar varandra en hel del! Annars hade ju Clemence
Poesy varit fint.

Vilka är dina favoritaffärer?
Handlar helst på H&M, Monki och Zara, skulle jag tro.

Jag har haft ganska allvarliga ätstörningar sen jag var ungefär sju år, nu är jag på bättringsvägen men jag har fortfarande inte lärt mig att äta frukost, vad är det bästa sättet för att peppa sig själv? Försöker verkligen gå upp i vikt och bli helt frisk men det är lite svårt när det ibland känns som om man faller tillbaka in i dom gamla 'vanorna'.
Jag har tyvärr inte kommit så långt att jag vet hur jag peppar mig själv när det känns svårt men dock kan jag tipsa dig om att söka på #frukost på instagram eller kolla runt bland frukostbloggar för inspiration, tillslut kan du inte låta bli att känna dig åtminstonde lite sugen på en god frukost!

Läste att du pluggar media på gymnasiet, vilket jag också gör och tycker är skitkul! Så jag undrar lite om hur upplägget på ditt medieprogram är, med inriktningsval och så?
Får ni också testa alla fem i ettan och sedan välja vidare? I ettan går fick vi prova på de olika inriktingarna, eller profiler som vi kallar det och när vårterminen var slut så fick vi välja två val och sedan ett i reserv inför de följande åren. Vi läser en profil i tvåan och en i trean.

Och vilken inriktning läser du nu?
Journalistisk profil nu i tvåan och Design i trean.

Hur kommer du på vad du ska blogga om?
Jag inspireras av saker som är fint i min vardag och ord jag skriver i dagboken. Jag har en liten lista på min dator som jag fyller i efter hand med tips på inlägg i fall jag skulle ha brist på inspiration.

Känner du dig någonsin pressad till att uppdatera din blogg?
Sällan. Ni är ju så himla fina allihopa och har sådan himla bra förståelse för att jag i bland kan ha de där tuffare dagar när jag inte har någon ork kvar i kroppen över huvud taget.

Vad kommer jackan ifrån på förgående inlägg översta bilden?
Second hand.

Vad vill du göra när du tagit studenten?
Flytta till london, leva och bo, läsa några kurser, träffa nya spännande personer och skaffa ett älskvärt jobb!

Vad har du för fritidsintressen förutom att skriva och fota?
Träna, träffa vänner och umgås med min familj, läsa, laga mat och så är jag väldigt intresserad av inredning och stil!

1976_bd55_large

När du redigerar dina bilder, hur får du då fokus på just en sak, t.ex en kopp och sen runt om den är det typ suddigt/mjukt, om du förstår hur jag menar?
Det är inget som jag redigerar utan det är de inställningar med skärpedjup etc. jag gör när jag fotar bilderna.

Hur ser ditt rum ut?
Stort och ljust med ekgolv och snedväggar. Ganska vitt, rent och med tidningar och magasin mest överallt. Lovar visa bilder på det snart!

Vilken är din favoritfärg?
Blå.

Vilken låt lyssnar du mest på just nu? Kings of Convience - Homesick

När mår du som allra bäst?
När jag faktiskt kan se hur mycket fint det finns i livet. Som kommande resor, mina vänner och familj, fina inköp, ni och bloggen såklart.

Vad är ditt bästa minne från iår?
När jag i förra veckan gick ensam genom stan, på väg till en lunch med mamma och kände vårsolen värma mina kinder och jag tänkte att våren, jag och livet är ju himla bra ändå. Åh.

Har du något favorit te? Tipsa gärna om de som du tycker om!
Champange-och jordgubbsté är mitt favoritté-just-nu!

vilket program använder du när du redigerar dina bilder?
Adobe Photoshop cs5.

vilken är din absoluta favoritlåt?
M83 - Wait. Den kan få mig till tårar varje gång. Så himla fin låt.

[bildkälla]

Kommentarer
Postat av: idaawe

åh, blev så himla glad. tack för att just du, som ärligt talat har en av de finaste bloggarna jag vet, kikar in i min lilla blogg! puss <3

2012-03-21 @ 06:33:58
URL: http://idaawe.devote.se
Postat av: Gry Sol

Du är ungefär finast någonsin!!!

2012-03-21 @ 23:59:09
URL: http://litensol.devote.se
Postat av: Alva Stjernholm

Är det du som har redigerat den bilden "we all feel a little fucked up sometimes"? jag undrar vad det typsnittet heter isåfall, om du vet det?:) hihi.

Kram på dig fina du! Så himla bra är du!

2012-03-22 @ 16:24:49
URL: http://alvaomegastjernholm.devote.se
Postat av: mb

hej.

jag läste din kommentar på sandras (niotillfem) blogg, den där du skriver att du har en ätstörning. och jag vet att det inte är enkelt och att det känns helt omöjligt och att en kommentar från mig antagligen inte kommer förändra något men - kämpa. gör allt du kan för att ta dig ur det här, så att du kan se tillbaka och kalla det "en dålig period" och inte känna att du slösat hela ditt liv på något destruktivt. det är verkligen upp till dig, bara du kan göra dig frisk. och hur läskigt det än är är det värt det. jag vet att det ibland känns som att det inte kan bli värre, men det kan det, om du stannar i ätstörningen. du vill inte se tillbaka och inse att du inte gjort något för att den vidriga jävla skitsjukdomen inte låtit dig njuta av livet.



och igen: jag VET att det är svårt. så jävla svårt. men du KAN ta dig ur detta. förlåt för att jag lägger mig i fastän jag inte känner dig, men det gör så jävla ont i mig att se människor som är fast i skitsjukdomens klor.



jag hoppas du vågar släppa kontrollen så du kan njuta av livet snart. mitt enda tips är att inte kompromissa med sjukdomen, för så länge du gör det (typ "jag äter middag om jag får slippa frukosten imorgon" eller "jag äter efterrätt idag om jag får träna imorn") så är du fast. även om det känns bättre eller lättare, kommer du vara kvar, bara inte lika medveten om det. lita på de som älskar dig, inte den som försöker bryta ner dig. för ärligt talat, hon nöjer sig aldrig, inte förrän du är död.

2012-03-23 @ 14:08:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0