♥ ♥ ♥

det finns en sak, en alldeles särskilld sak som jag tycker lite extra om att göra när jag lever sommarstugeliv i frösakull. och det är att rulla fram mammas gamla damcykel, den hon har haft med sig ända från japan och flyga fram på vägarna. tillsammans med jenny vid min sida far vi till närmasta matbutik för att inhandla varsin tidning plus något picknickgott att har med sig till stranden. det har vi gjort ända sedan jag var liten då vi köpte gifflar, saft, singoalla och djurtidningar. låg på stranden ständigt tjatandes om att få en kanin.

under sommaren tvåtusentolv spenderade jag ovanligt mycket tid i mitt sommarparadis. allt för att peppa upp och liksom återställa mig efter en lång tids kamp mot ätstörningarna. och självklart hände det flera gånger att jag drog fram mammas gamla damcykel ur boden, precis som på samma vis som lotta på bråkmakargatan drar fram tant bergs gamla cykel och rullar vingligt fram på gatan mellan gula och röda trähus med vita knutar.

jag köper allt från modemagasin som elle och damernas värld till mina bästa inredningstidningar som retro och hus och hem samt lite bland band som books and dreams, company och lula och i bland, men väldas sällan köper jag mig en sådan där klassisk tjejtidning, som det kallas. en om kändisar, sommarens bikinis, raggningsknep och frågor och svar. generellt sätt är jag inte så värst förtjust i de där tidningarna. jag tycker de är alldeles för ofta fyllda av så-får-du-, så-blir-du-och så-gör-du-texter. som om vi alla inte redan är bra som vi är.

men i bland kommer en artikel som fångar mig och gör mig fast och förtrollad. en sådan artikel fick jag tag i då, just förra året när sommarhimlen var som blåast och solen brände på. jag åt min första giffel på hur länge som helst den sommaren, och jag tror inte jag hade gjort det om jag inte hade läst just den där, lite magiskt bra artikeln ut cosmopolitan.
 
den handlade om lycka. hur du bäst finner och liksom uppehåller den. först gjorde man ett test och sedan fick man reda på vilka lyckoknep som passade en själv bäst. och trots att jag fick flest c så fanns där tre olika resultat som passade så bra inpå mig att jag än i dag använder mig utav dem. under året som gått har jag ändrat lite på knepen och gjort dem till mina egna och just de tre tänkte jag dela med mig utav nu. de kommer hjälpa alla som vill få lite extra mycket lycka i livet. för att bota allt mellan ätstörningar, gråa himlar och ett brustet hjärta. 

On The Run | via Tumblr
 
ett. tacksamhetspeppen.
 
ta fram en bok. en nyinhandlad dagbok som en sliten antackningsbok från lågstadiet. och skriv ner saker du är tacksam för. hur många du vill! själv gör jag det i min dagbok. dagar då jag är lite extra sorgefylld skriver jag varje kväll, men annars mest någon gång i veckan. jag börjar med att skriva "jag är tacksam för" och sedan min tacksamhet. och då tackar jag universum för allt från fantastiskt fina kommentarer och älskvärda bestyr som vänskapskramar och rosiga påslakan. detta lilla knep kommer göra så att du uppskattar det liv du lever tusen gånger mer. för visst är det lätt att glömma hur fantastiskt fint man har det? en sommarkväll som denna.
 
två. drömvärlden.

plocka fram den där boken igen. lägg dig ner någonstans skönt, på en sommaräng eller i en nybäddad säng. skriv ner en dröm om framtiden. det hjälper mig var gång jag är ledsen och skör. drömmen kan vara en stor en. en om att resa till andra sidan jorden, om att flytta till ett stort sommartorp vid stranden eller om att skriva en roman. den kan även vara liten, men minst lika betydelsefull för det. om att ta ett kvällsdopp med en fin vän, äta jordgubbar med mjölk till frukost eller åka till staden och unna sig den där klänningen du önskat dig så länge. en sådan här framtidsdröm kommer få dig att se att det finns så mycket mer än just det mörker som där och då tagit över dig. i stället för att se allt det omöjliga kommer du nu känna en eufori av allt det där fantastiska som faktiskt är möjligt.
 
tre. att leva i nuet.
 
som sagt är det så himla himla lätt att underskatta livet. och jag tycker det är världsviktigt att fokusera på det som är framför dina ögon i stället för det som snurrar och surrar i din hjärna. och alldeles särskilt vitigt att tänka så är det när du känner att dagarna bara flyger förbi. dagar som i dag, då jag själv knappt han äta frukost innan jag flög upp på cyklen till jobbet mitt. men så gör jag mitt tredje lyckoknep och känner hur stenar faller från mina axlar. jag börjar med känslorna, att känna vinden i håret och solen som bränner på mina axlar. sedan lyssnar jag, på fågelkvitter, vindar som fångar träden och barn som skrattar någonstans längre bort i byn. och till sist så ser jag mig omkring. jag ser gårdarna, åkrarna, blommorna, hästarna i hagen och bilar som susar förbi. det här är som mindfullnes, som att fånga dagen. och lyckoruset som kommer när man inser hur magisk stunden är, den är obeskrivlig.
 
sommaren är kort. vi lever nu och åh, vad vi inte ska låts dessa hjärnspöken ta över våra tankar mer nu. vi ska driva bort dem, undvika dem precis som vi undviker brännmaneterna i havet, precis som vi undviker skoggssniglarna på cykelvägarna och myggorna om kvällarna. mina tre knep hjälpte mig, och hjälper mig fortfarande att hålla lyckan vid liv. särskilt såhär års. när allt är magi och man har mage att falla tårar över något som ett par plötsligt för små shorts i stället för att älska tanken på att få köpa ett par sprillans nya. jag önskar er en underbar kväll, och hoppas den bringar er lite lycka. ha det fint! puss

ph: weheartit.com

Kommentarer
Postat av: Lydia

så himla fint, hannah. tack!

2013-07-06 @ 21:41:05
URL: http://elementarpartiklar.blogg.se
Postat av: Linn

Åh Hannah, finaste du skrivit!! Tacktacktack!<3

2013-07-06 @ 21:57:03
Postat av: Sandra Leone

Så otroligt fint skrivet Hannah. Tack så mycket för all pepp som du bringar

2013-07-06 @ 22:50:12
URL: http://lingers.blogg.se/
Postat av: Gabriella

Alltså åh. Vet inte vad jag ska säga. Gråter glädjetårar över detta inlägg och över att du och din blogg finns. Du har verkligen hjälpt mig finna lyckan och det är jag dig evigt tacksam för!!!

2013-07-07 @ 10:22:31
URL: http://morningmoments.se
Postat av: Emelie

det du beskriver är precis så som jag gör för att få känna essensen av lycka. det är så vackert.

2013-07-07 @ 12:20:38
URL: http://sockerskrin.blogspot.se
Postat av: s

Åh vad fin du är hannah! Det var verkligen jättebra knep och en jättefin text. Du har gett mig så många andledningar till att finna lycka igen!

2013-07-07 @ 12:49:32
Postat av: Josefine

så himla mycket tack. jag önskar bara det vore så enkelt...

2013-07-07 @ 14:24:39
Postat av: Alida

Tack för tre jättefina tips!

2013-07-07 @ 17:32:15
URL: http://alidaelisabeth.blogg.se
Postat av: Matilda

TACK, TACK, TACK, TACK, TACK <3 Din blogg är ca världens bästa och jag läser den ca hela tiden och känner mest att du är ca världens bästa bloggerska. Känner även att jag skriver ca hela tiden men ååååh du är så bra!

2013-07-07 @ 17:49:05
Postat av: Emma

så himla fint! åh, du inspirerar verkligen och får en att uppskatta saker som man nästan tar för givet. TACK!

2013-07-08 @ 11:41:27
URL: http://sevenseashells.blogg.se
Postat av: F

Precis det här som jag behövde höra en dag som denna. Tack FINASTE Hannah för att du ständigt påminner mig om att ta hand om mig själv och får mig att inse att livet är så nedrans vackert

2013-07-08 @ 12:35:52
URL: http://Www.martafanny.blogg.se
Postat av: Alice

Hej! Jag vill bara börja med att säga att jag verkligen beundrar dig för den du är och för allt du tagit dig igenom, och även att du försöker hjälpa andra i samma sits. Det är verkligen starkt av dig, du är fantastisk!
Nu till frågan.. Vad var det som fick dig att vända ifrån ätstörningen? Vad vad det som gjorde att du fick insikt och som gjorde att du fick nog? Har du hamnat på sjukhus eller blivit inlagd och var det i så fall det som fick dig att börja kämpa för det friska och fria livet?

Tack för en underbar blogg, kram!

2013-07-12 @ 23:04:58
Postat av: Frida

Alltså åh Hannah, din blogg, så himlahimla bra! Och jag älskar verkligen att läsa dina svar på frågelådafrågor. Kram!

2014-10-10 @ 09:35:35
URL: http://fgdling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0