för livet ska ju vara fint.

något som gör mig lika lycklig som sorgefylld är era mail. de med berättelser om en klurig vardag när tankar om mat och kropp förföljer er vart ni än går och nedvärderande tankar om era utseenden stoppar er från att leva livet fullt ut. jag har också varit där, och i bland kommer ätstörningsdjävulen tillbaka och hemsöker mig. men det jag har lärt på min resa, det nu snart ett och ett halft år långa är fem tips som jag vill dela med mig utav nu. fem viktiga tankeställare som alltid hjälper mig glömma det svåra och fokuser på det som är fint.

Tumblr_m6p7x4dlo11rtqpelo1_500_large


1. följer du träningsbloggar? fitinspo och liknande på tumblr och instagram? läser du hälsotidningar? gör inte det. sluta följa, göm och glöm allt. börja i stället följa bloggar/instagram/tumblr som gör dig glad. jag älskar öta djur som @bunnymama på instagram och köper gärna heminredningstidningar att inspireras utav. allt detta i stället för sådant som fixerar kring mat och träning.

varför? kan man undra. men dina hjärnspöken kommer från någonstans, eller hur? det är oftast från andra. själv kan jag inte riktigt läsa hälsotidningar utan att själv börja mixtra med min kost. jag inbillade mig ett tag att jag hade ett stort intresse för kost och träning men i själva verket är det inte alls så. jag har bara himla svårt att hålla mig borta. därför tvingar jag mig själv att köpa inredningsmagasin samt följa söta kaniner och helgalna hundar på instagram. och i slutändan blir jag bara lyckligare utav det!
 
2. brukar du planera när du ska äta och vad? räknar du timmars mellanrum mellan dina mål och skriver du upp vad du ska äta? sluta då med det och försök i stället vara spontan. gå fram till kylskåpet när du är hungrig och känn efter vad du är sugen på. försök att äta när du känner att du är hungrig och inte när du tycker att du borde äta. det är viktigt att släppa kontrollbehovet eftersom det ofta är en av anledningarna till problemet. jag hade själv ett väldigt stort kontrollbehov, och har fortfarande. men jag insåg snart att man behöver verkligen inte planera vad man ska äta, att det bara ökar se snurrande tankarna ännu mer! dessutom det faktiskt mycket roligare att vara spontan!
 
3. sök hjälp. det kan kännas hur fel och jobbigt som helst men det är himla viktigt. för du behöver inte leva med ett problem. det finns hjälp och den är bra. ring till ungdomsmotagningen, berätta om dina problem och att du vill/borde få hjälp. det är ett stort steg, men inget kan gå fel!
 
4. försök att sluta tänka på mat. det tar en större plats i huvudet än vad du tror och det är det som spökar mest. skriv ner några saker du kan tänka på i stället. som "hur ser min drömresa ut?", "vad skulle jag tycka om att jobba med om tio år?", "vilka är egentligen mina bästa tv-program?" och "om jag skulle vinna fem miljoner - vad skulle jag göra då?". så fort du börjar tänka på mat så ta fram din lista. ställ några frågor till dig själv och jobba med att försöka svara på dem. du kommer snart se hur mycket tid du faktiskt lagt ner på mattankar och hur mycket annat fint du kan tänka på i stället! det bästa av allt är att du dessutom kommer lära känna dig själv mycket bättre genom detta! genom att utmana mig själv med nya tankar har jag fått så mycket mer lättare att leva. och dessutom känner jag mig själv tusen gånger bättre än för sexton månader sedan.

5. fyll din mobil med bra och lycklig musik! när du är ensam, som på väg till skolan, hemma i rummet eller i bussen så sätt i gång din peppigaste spellista och känn vardagsglädjen komma. låt den lyckligaste låten du vet göra dig glad. det är lätt att underskatta musikens kunskaper men åh, jag blir så galet glad av rolig och peppande musik!
 
det här var mina fem bästa tips för att bota ångest, vardagssorg och ätstörningar av alla slag. även fast jag i stort sätt kan kalla mig frisk nu så får jag i bland ta hjälp av mina tips och för att komma upp ur grpopen jag i bland faller i. för livet ska ju vara fint. och varenda punkt ovan har varit till min hjälp de där dagarna. jag hoppas den kan vara till er också. om inte får nu såklart alltid maila mig. alltid. ha det fint! puss
 
 ph: weheartit.com

Kommentarer
Postat av: Emmy

Det här är precis vad jag behövde just nu. Tack tack tack!

2013-03-12 @ 17:03:31
URL: http://enugglaimossen.blogg.se
Postat av: Frida

Åh vilka fina tips! Så fint att du faktiskt vågar uppmärksamma och påminna alla om att problemen finns och att man inte är ensam om man har dem. Heja dig!

2013-03-12 @ 18:10:31
URL: http://fridasofi.blogspot.com
Postat av: Hanna

åå, vad du är bra Hannah! tack för att du påminner oss lite då och då om detta.

2013-03-12 @ 18:30:42
URL: http://www.finarefinast.blogg.se
Postat av: frida

du är bäst

2013-03-12 @ 19:09:22
URL: http://stummaord.blogg.se
Postat av: elin

du är någon som alla behöver i sitt liv. jag slår vad om att du är en underbar människa rakt igenom!

2013-03-12 @ 19:35:47
URL: http://ohlady.blo.gg
Postat av: Elin

Tack, återigen.

2013-03-12 @ 19:43:13
URL: http://cinquantejours.blogg.se
Postat av: Cissi Par

Jag säger bara tack så mycket. Detta var mycket välbehövligt.

2013-03-12 @ 19:48:23
URL: http://cissipar.blogg.se
Postat av: Sandra Leone

Tack Hannah, du gör det så mycket lättare att kämpa vidare och fokusera på vackra ting istället för att låta matångest cirkulera i huvudet. Imorgon fyller jag arton och jag ska njuta fullt ut av min födelsedagstårta.

2013-03-12 @ 19:49:03
URL: http://lingers.blogg.se/
Postat av: Moa

Tack! Behövde verkligen läsa det där! Du är fin :)

2013-03-12 @ 20:15:33
Postat av: Anonym

Tycker detta är ett fint initiativ av dig! Första punkten tycker jag är speciellt bra, det är lite sorgligt hur "fitspo"-grejen har utvecklats...

2013-03-12 @ 20:17:26
Postat av: Clara

åh, ska verkligen använda mig av detta, speciellt det med att byta ut fitspo och träningsbloggar mot något som gör en glad. tack och kram!

2013-03-12 @ 20:22:39
Postat av: anonym

åh vad du är fin. en fråga bara: får man mejla fastän man inte vill snacka ätstörningar, för jag har inte ätstörningar, men jag vill ändå mejla, vill ändå snacka med någon som inte känner mig liksom. puss!

2013-03-12 @ 20:49:04
Postat av: Tove

Åh tusen tack Hanna! Jag kommer ha stor nytta av det.

2013-03-12 @ 21:48:56
URL: http://tovetankar.blogg.se
Postat av: Melinda

Wow Hannah! Jag inte bar tror utan är övertygad om att dina kloka texter och frågelådor hjälper massvis med unga flickor och pojkar där ute som känner osäkerhet. Du är en förebild för många, inte minst för mig. Tack för att du är du och förmedlar din klokhet, värme, närhet och kärlek genom bloggen! Kramar på dig

2013-03-12 @ 23:13:15
URL: http://thelifesroad.blogg.se
Postat av: Mia

Alltså, du är så ball och jäkligt modig! Att du väljer att skriva om det här, som allt som oftast annars tystas ner. Du är en inspiration och en förebild. Tack och hej

2013-03-13 @ 11:45:56
URL: http://miassenda.blogspot.se
Postat av: Becka [fotoblogg]

Otroligt bra tips. ♥

2013-03-13 @ 12:32:40
URL: http://photos-by-becka.fotoblogg.nu
Postat av: Anonym

Du är som en härlig fläkt Hannah! JAG HOPPAS DU KOMMER IHÅG ATT TÄNKA PÅ DIG SJÄLV OCKSÅ <3

2013-03-13 @ 17:45:24
Postat av: Fanny

Hej Hannah! Den här texten berörde mig verkligen när jag läste den, vilket jag vill att du ska få veta. I mina ögon sticker du ut ur mängden av bloggar för din härliga personlighet, pepptalk och all positiv energi som du förmedlar till oss! Jag har aldrig haft en ätstörning, men lider annars grovt av duktig flicka-syndromet och dina texter känns på något sätt också väldigt riktade till mig. Ett stort TACK och kram på dig!

2013-03-13 @ 21:52:08
URL: http://fannylovisa.webblogg.se
Postat av: Mimmi

Håller så fullkomligt med föregående talare! Du är så himlans fin!

2013-03-31 @ 22:45:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0