om att dra känslorna ur kroppen och lämna dem på pappret.

del fyra.

Tumblr

 

har du något tips på favorit recept? nu när kylan börjar smyga sig på byter jag ut alla mina couscoussallader och haloumiburgare mot soppor och grytor. alldeles särksilt passande för dessa, inte ännu allt för kyliga dagar är den här superenkla roucolasoppa med gröna ärtor och parmesan. lagar den precis som i receptet, förutom att jag byter hönsbuljong mot grönsaksfond och, om jag vill festa till den lite lägger till en skvätt vitt vin under kokningen. tips, tips!!

 

gör du något särskilt med ditt hår? du ser ut att ha så fint, tjockt och lockigt hår. tips på vad man kan göra med det. mitt faller ofta bara platt. 
åh, tack vad fint sagt! jag har funnit mig ett shampo och balsam som jag tycker passar mitt hår lite extra bra, men det är inte mer än så. mitt hår är naturligt tjockt och jag vaknar med de där lockarna, lika ofta som jag vaknar utav att det är platt. lite oförutsägbart, men så är livet! jag försöker dock att använda så lite plattång och hårtork och spray som möjligt för att undvika att det slits. 

du som har gått en estetisk linje på gymnasiet och har planer på att eventuellt jobba med att skapa, har du några tips på hur man tror på sig själv? att man klarar av att syssla med något liknande, precis sådant som man tycker är så himla roligt. trots att man går världens plugglinje med höga krav om betyg och välbetalt jobb från omgivningen, i synnerhet föräldrarna? 

nu ska jag erkänna en sak. att jag, faktiskt alltid har haft jättejättesvårt att tro på mig själv. än i dag är det något jag jobbar mycket på! men som jag ofta säger är drömmar så himla viktiga, för annars hade vi inte kommit någon stans i livet!! mitt tips till dig är att se dig omkring, se på alla du beundrar och se hur de hade lika stor chans som du har nu att uppnå sina mål, och se på dig själv och allt fantastiskt du klarat hittills i livet! det behöver inte alltid vara jobbrelaterat, även att ta sig ur en jobbig svacka, som en deppresion, ätstörning, att en relation tagit slut eller stor press från skolan samt att ha lärt sig något eller åkt på en resa kan också vara något du klarat av! jag brukar tänka på alla mina år och allt jag gjort. klarade jag mig igenom det klarar jag sannerligen att uppnå drömjobbet! och du lever bara en gång, så varför inte ta vara på det och syssla med något som är roligt? 

 

vad får du inspiration från? allt!! filmer, serier, böcker, tidningar, caféer, podcasts, människor på stan, åh. jag älskar att bli inspirerad! men ska jag tipsa om något säger japinterestweheartit och instagram. inspiration i bildform är den bästa!

 

vilka två bloggare skulle du vilja ta en kopp te med? åh, vilken härlig fråga! jag tror det skulle vara sofia och flora. sofia för att hon verkar vara minst lika café-och-fika-tokig som jag och att vi skulle ha en massa vintagetips, smultronställen, framtidsfunderingar och annat älskvärt att byta ord om! flora skulle jag vilja möta upp i stockholm på någon utav alla de där lunch-restauranger med kalasgoda vegetariska bufféer jag hört så mycket om och så skulle vi ha en hel massa givande diskussioner om sånt som ätstörningar, ideal, feminism, kärlek och annat som är viktigt. hon verkar ha så kloka åsikter om det där!

 

vilka melodier lyssnar du helst på just nu? min oktober-spellista, och allt pirrar i oktober lyssnar jag på nästan jämt. men om inte låter jag gärna mumford and sons snurra tusen, tusen varv på vinylen. 

 

♡ skinny love ♡ | via Tumblr

 

tips på att se de fina sakerna i livet? i går kväll hade jag ett så ofantligt givande och bra samtal med min kloka kloka mamma om just det där då jag insåg hur galet viktigt det är att somna med ett leende. och, precis som mamma sa så kan man alltid se på sin dag från två olika håll. positivt eller negativt. så mitt tips till dig är att när du ligger där och väntar på sömnen ska du summera din dag genom att bara tänka på de bästa eller bra sakerna som hänt. kanske åt du något gott till frukost, såg ett fint gammalt par på ett café, kanske gjorde du en vän glad med ett vackert sms eller så gav någon dig en komplimang? fokusera på det och du ska se hur fantasitiskt och fint livet är!!

 

jag går första året på naturvetenskapsprogrammet och jag är så himla skoltrött!! tips!! en sak som verkligen hjälpte mig när skolan stressade och kändes trist var att planera in roliga helgbestyr! och om du nu sitter och säger att nej, jag kan inte planera något för jag måste plugga så vill jag att du tänker en gång till. måste du verkligen plugga då också? och är det bara denna helgen eller är det varje? att ha saker att se fram emot är så himla peppande och värt när vardagarna känns långa. det kan vara något kort och litet, som en skogspromenad med en vän eller ett laga pankakor till frukost, till att ha en myskväll med dina favoritpersoner eller fara till staden och införskaffa något nytt favoritplagg!! 

 

vart vill du bo när du "blir stor"? det beror på hur stor "stor" är. mitt nästa hem vill jag helst ska vara en ljus lägenhet i en favoritstad, med kakaelugn och breda fönsterkarmar allra helst. och så drömmer jag om england, som ni kanske vet. att flytta dit, eller bara resa runt och upptäcka allt som jag tycker verkar så ofantligt fint. men när jag skaffar familj, när det än blir, då drömmer jag om att rusta upp ett gammalt torp på den halländska kusten. lite som det madicken bor i, om ni minns. åh vilka pirrigt peppiga tankar!

 

skulle inte du också kunna visa mer detaljerat hur du gör med dina bilder. jag kan verkligen inte photoshop och skulle verkligen vilja kunna det! har läst om hur man kan göra, men jag tycker aldrig att det blir bra och fattar ofta inte? jag får denna frågan väldans ofta, och ni ska veta att den glädjer och smickrar mig väldans!! men tyvärr gör jag inte en så komplicerad redigering att jag det behövs mer än ord att beskriva. för allt jag gör är det här: ökar kontrast, skärpa, ljus och lägger på ett filter som heter sepia. kalasenkelt!! ett tips har jag dock till dig, och det är att inte vara rädd för att ta i. för det ser alltid lite mer redigerat ut i programmet än vad det gör när du laddar upp den på blogg eller facebook. ps. jag finns alltid på [email protected] om du undrar något mer! puss!

  

skriver du utöver bloggen? om ja, vad skriver du? korta texter, böcker, dagbok? 
har du skrivtips? åh, ja det gör jag. massvis!! dagboken blir fylld utav tankar och filosofier närstan varje kväll, min mobil har knappt plats för bilder på grund av alla spontana anteckningar jag gjort och så är jag sällan utan ett skrivblock att klottra, skriva listor, planera och notera i.  noveller och längre livsfunderingar skriver jag gärna också, men det blir inte lika ofta. och mitt bästa skrivtips är just det, att skriva mycket, och gärna varje dag! precis som med det mesta ger övning färdighet och så är det så skönt också, att dra känslorna ur kroppen och lämna dem på pappret.  

 

(12) Tumblr

  

hur vill du att ditt liv ser ut om sju år? om sju år är jag tjugosex år och om mina drömmar får leka fram en vision så ser den ut ungefär såhär: jag bor i en lägenhet, en större än vad jag någonsin haft. där bor han som jag älskar också, en som jag spontanreser till drömmstäderna med några gånger i kvartalet och som jag äter långa, peppande vardagsmiddagar med. någon att kyssa, mysa, drömma och må bra med. de som är mina närmsta vänner nu har jag fortfarande kvar, och jag pratar alltid med minst en utav dem varje dag. jag har ett jobb jag älskar. kanske skriver jag, illustrerar, fotograferar eller, allra helst alltihop! och viktigast av allt: coffeeworld.blogg.se är fortfarande det finaste och bästa jag vet. 

 

hur skulle du vilja att ditt bröllop skulle se ut? det där är en sak som jag funderat förvånansvärt lite på.  underligt nog, dagrdömmare som jag är. i ärlighetens namn vet jag inte ännu säkert om jag vill gifta mig över huvud taget. men i så fall så tänker jag mig att det ska vara i naturen. kanske på stranden om sommaren, eller i skogen den tidiga hösten? kanske ska cermonin vara liten och intim men festen vara mitt livs största kalas? kanske gör jag entre till bon iver och kanske så dricker vi efterättskaffet ur secondhand-fyndade serviser? och kanske spelar inte det här nogon alls roll när han som säger ja är allt jag någonsin vill ha. 

 

vilka är dina bästa böcker, bästa tv-serier och bästa filmer? är kommer ett tips om fyra av allt. mina bästa böcker är: ett ufo gör entre av jonas gardell, himlen börjar här av jandy nelson, 100 meter lycka av maria nygren och the perks of being a wallflower av stephen chbosky. några utav mina bästa filmer är: små vita lögner, eller les petits mouchoirs som den egentligen heter, känn ingen sorg, l.o.l och igen, the perks of being a wallflower. och mina - just nu - bästa tv-serier är: modern family, gilmore girls, big bang theory och new girl. 

 

vilka är dina favoritplatser i världen? både avlägsna och lite närmare. mitt rum, hängmattan i sommarstugan, utkiksplatsen som är mitt och jennys hemliga ställe i tylösand, hos mormor och morfar, i armarna på de jag älskar, på mina bästa caféer och på gatorna i göteborg.

ph: weheartit.com


Kommentarer
Postat av: e

Så fin lista :)

2013-10-06 @ 00:27:46
URL: http://beriz.blogg.se
Postat av: Ellinor

Tusen tack för svaren! Behövde höra detta ännu mer än när jag först ställde frågorna.

Förresten, du som är förtjust i både naturgodis och kardemumma. Min senaste vecka var ganska jobbig, så här om dagen ville jag trösta mig med lite gott. När jag höll på att plocka ihop min påse naturgodis fann jag yoghurt- och kardemummadoppade hasselnötter bland alla tidigare välkända favoriter. Du kanske redan har testat dessa, om inte rekommenderar jag dem varmt! (Mumma kardemumma)

2013-10-06 @ 12:46:42
URL: http://frkgjelsnes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0