om en receptfavorit och frågelåda.

onsdag.  och nedan syns mitt älskade knäckebröd. hemmagjort, utifrån det här receptet men med extra pumpafrön och toppat flingsalt, chiliflakes och timjan. så galet galet gott!! och bäst av allt? både glutenfritt och laktosfritt, så du kan bjuda alla dina favoriter på en kalasgod knäckemacka! mitt bästa pålägg är ägg och basilika. mumma kardemumma!!

nu tänkte jag passa på att öppna frågelådan!! undrar du något, vill du ha ett låt-tips eller har du en önskan om ett inlägg? fråga vad du vill så slår jag mig ner i morgon och svarar på allt. och åh, redan första maj. är det bara jag som tycker att april har gått något oändligt fort? men maj är sannerligen välkommen!! bara ben och solsken, tack. ha det fint! puss

uppdatering: stopp och tusen tack för fantastiskt bra frågor!! 
fotografi: jag

Kommentarer
Postat av: Elin

Hej fina Hannah! Har en liten fråga till dig:
Har för mig att du är och besöker fina Malmö ibland och jag ska tillsammans med mamma och syster på semester där i sommar. Har du några bra saker man kan titta på eller som man "måste uppleva"? Det kan vara allt från shopping, sevärdheter eller fina fik och restauranger. Ska även till Köpenhamn en dag så även där skulle jag bli glad om du hade några tips.
Ha en underbar vår/sommardag och ta hand om dig!
Kram!! <3

2014-04-30 @ 08:17:18
URL: http://flickanmedkameran.tumblr.com
Postat av: Johanna

Hej Hannah! Förhoppningsvis kommer jag plugga i Lund till hösten. Så jag undrar om du isåfall skulle ha tid och lust att ta en fika med en nyinflyttad och förvirrad student? Det vore trevligt att lära känna någon så fin som du.
Ha det bäst, kram!

2014-04-30 @ 09:05:53
URL: http://www.patetikekonst.blogspot.se
Postat av: S

Vad har du sökt för utbildningar till hösten? Har du några bra tips på hur man blir mer peppad en vanlig vardag och orkar ta sig från tisdag till fredag? :)

2014-04-30 @ 09:55:46
Postat av: Ida

Jag studsar på ett studentmoln och försöker planera allt sammans. Vad serverade du på ditt studentfirande? Vore härligt att få lite ideér. Kram

2014-04-30 @ 11:06:02
Postat av: Hanna

hej fina hannah! Här är ett par frågor som vore trevligt om du svarade på: vad och var kommer du studera i höst om du kommer in på den utbildningen du önskar? När du tar outfitbilder, vem är det då som fotar? Vad är det för slags yoga du håller på med? Vilket är ditt bästa sällskapsspel? Vilken är din favoritstad i hela världen, och varför? Vad har du för planer i sommar? Vilken är den bästa boken du någonsin har läst? Om du skulle välja en film eller boktitel till ditt liv, vad skulle det då vara?

Dessutom undrar jag ifall du har fler bilder från Paris som du inte visat än och skulle vilja visa i ett inlägg? Och det hade varit jättefint om du skulle göra en podd! Hade mer än gärna lyssnat på den i så fall, tror att vi är många som skulle det. Men det är ju såklart hur du känner om det.

Hoppas du har det toppen!
Kram.

2014-04-30 @ 12:45:49
URL: http://stjarnklarts.blogg.se
Postat av: Diman Dilir

ser gott ut:)

2014-04-30 @ 14:07:05
URL: http://nattstad.se/dimand
Postat av: Amanda

Hej finaste Hannah!
Jag tror jag läst frågan förut, om hur man kan göra då ens vänner inte längre gillar samma saker och man kanske vill helt olika i livet eller att man plötsligt hittat vem man är- man gillar dem, men man vill ta sig ur den där norm man hamnat i bara för att andra tror att de känner en, eller förväntar sig att man ska vara precis som förut. Men innerst inne är man kanske raka motsatsen till vad dem tror. Man vill hitta nya umgägeskretsar, besöka nya platser och ägna sig åt andra saker.Tips, tack.

2014-04-30 @ 15:01:03
Postat av: Gabriella

Har sett förut att du köpt godis från Renée Voltaire. Vart får du tag i det? Har kollat alla hälsokostbutiker men hittar det ingenstans.

2014-04-30 @ 15:39:10
URL: http://morningmoments.se
Postat av: Ellen

Jag undrar vad du har för tips när det kommer till att acceptera sin kropp. Jag verkligen avskyr min egna kropp och har gjort det hela min tonårstid. Snälla snälla svara fina du. Din blogg är verkligen bäst.

2014-04-30 @ 16:01:49
Postat av: Elisa

Älskar din klädstil och finaste bloggen,verkligen! Vilken är din favoritfärg?
Jag börjar gymnasiet nu i höst, har du några tips för lyckad gymnasie-tid?
Vad skulle du säga dina talanger/din talang är?
Har du legat på sjukhus någongång?
Och sist men inte minst, jag gick igenom ätstörning förra året och det var riktigt illa, men nu har jag gått upp de kilon jag förlorade allt för fort.Jag känner mig frisk i kroppen men i sinnet har jag jättesvårt att tycka om mig själv i hur jag ser ut nu och kämpar med ångest över det mesta. Det jag nu undrar över är hur du accepterade hur du såg ut efter återhämtningen fysisk? Prioriterade du något extra mycket? Ser du dig själv som frisk från ätstörningen?

2014-04-30 @ 16:36:59
Postat av: Klara

Hej fina du!
Jag har lite kärleksbekymmer. För något månader sedan började jag prata med en kille. Vi pratade nästan varje dag, om allt möjligt. När vi träffades var det alltid som vänner, tillsammans med andra. Men jag började gilla honom, tror jag. Så nu under påsklovet träffade jag honom flera gånger. Först så kändes det som att det bara var vänskap mellan oss, men så blev våra kramar längre, och så tog han min hand. Några dagar senare fick han min första kyss. Sedan dess är jag så himla osäker. Det är trevligt att något så fint händer mig, men jag blir så osäker. Han verkar gilla mig mycket mer, och jag får skuldkänslor för att jag inte känner likadant. Jag ångrar nästan kyssen också, ville ju att den första skulle vara med någon jag är kär i. Men jag är inte kär. Vad ska jag göra? Ska jag fortsätta träffa killen trots förvirrande känslor, eller ska vi bara vara vänner? Vill ju bli så där himla kär som jag varit innan, men känns som att det inte kommer bli så med honom. Är det värt det då?
Förlåt för väldigt lång fråga, men var tvungen att skriva av mig.

P.S. Din blogg är så himla fin, och du verkar vara en så väldans mysig person!

2014-04-30 @ 16:44:38
Postat av: Anonym

jag undrar lite hur du lyckades börja äta ordentligt igen, utan att falla dit igen. jag har börjat äta ordentligt men känner mig alltid så tjock och får ångest för det jag ätit och tänker hela tiden på antal kalorier. är rädd för att gå upp i vikt och vet inte riktigt hur jag ska göra eller vart jag ska vända mig. vågar inte äta glass men har varit sugen så sjukt länge. när började du känna mättnadskänslor igen? för det känns som att det inte finns någon botten i mig, att jag kan äta hur mycket som helst när jag börjat, trots ångesten jag får efter...

2014-04-30 @ 17:22:59
Postat av: Anonym

jag undrar lite hur du lyckades börja äta ordentligt igen, utan att falla dit igen. jag har börjat äta ordentligt men känner mig alltid så tjock och får ångest för det jag ätit och tänker hela tiden på antal kalorier. är rädd för att gå upp i vikt och vet inte riktigt hur jag ska göra eller vart jag ska vända mig. vågar inte äta glass men har varit sugen så sjukt länge. när började du känna mättnadskänslor igen? för det känns som att det inte finns någon botten i mig, att jag kan äta hur mycket som helst när jag börjat, trots ångesten jag får efter...

2014-04-30 @ 17:23:01
Postat av: Anonym

jag undrar lite hur du lyckades börja äta ordentligt igen, utan att falla dit igen. jag har börjat äta ordentligt men känner mig alltid så tjock och får ångest för det jag ätit och tänker hela tiden på antal kalorier. är rädd för att gå upp i vikt och vet inte riktigt hur jag ska göra eller vart jag ska vända mig. vågar inte äta glass men har varit sugen så sjukt länge. när började du känna mättnadskänslor igen? för det känns som att det inte finns någon botten i mig, att jag kan äta hur mycket som helst när jag börjat, trots ångesten jag får efter...

2014-04-30 @ 17:23:01
Postat av: Anonym

jag undrar lite hur du lyckades börja äta ordentligt igen, utan att falla dit igen. jag har börjat äta ordentligt men känner mig alltid så tjock och får ångest för det jag ätit och tänker hela tiden på antal kalorier. är rädd för att gå upp i vikt och vet inte riktigt hur jag ska göra eller vart jag ska vända mig. vågar inte äta glass men har varit sugen så sjukt länge. när började du känna mättnadskänslor igen? för det känns som att det inte finns någon botten i mig, att jag kan äta hur mycket som helst när jag börjat, trots ångesten jag får efter...

2014-04-30 @ 17:23:02
Postat av: Sigrid

Kan inte du berätta hur du gjorde det intervallpasset i skogen du pratade om förmåga veckor sen?

2014-04-30 @ 17:34:41
Postat av: Anonym

Hur blir man en stor bloggare med många läsare?

2014-04-30 @ 17:37:04
Postat av: Sigrid

Vilken bok/film-karaktär tycker du liknar dig/symboliserar dig mest?

2014-04-30 @ 17:39:29
Postat av: Sigrid

Om du bara fick: leva på en maträtt,film,bok,ett ställe, ett fordon, en hobby/bestyr, en person, vilket/vilka skulle det vara då?

2014-04-30 @ 17:41:46
Postat av: Emma

Har du något tips för hur man slutar leta efter möjliga pojkvänner och bara tar livet som det kommer. Ibland känns det som att det är det ända jag tänker på..

2014-04-30 @ 17:42:39
Postat av: Elin

Det är såhär att jag alltid har haft en negativ bild om mig själv och alltid gått runt och burit på det där självhatet. Jag klankar ofta ner på mig själv och tycker aldrig riktigt att jag duger. För två år sedan så tänkte jag ta tag i detta vilket resulterade i viktnedgång och ett otroligt ömt hjärta. Jag lyckades väl ändå klara mig ur det ganska bra men tankarna om att bli smal och lycklig försvann aldrig riktigt. Nu på senare tid har det varit ett konstant krig i mitt huvud och rösterna skriker helt ohämmat. Den ena delen skriker för allt den är värd att jag ska stå på egna ben och vara nöjd med mig själv, för jag kommer ändå aldrig bli lycklig av en viktnedgång. Den andra delen (som alltid är något mer övertygande) skriker otroligt mycket negativt om mig och det enda jag är värd är att bli smal och gå ner i vikt. Innerst inne vill jag ju så himla himla gärna bli smal och som alla andra, kunna gå runt i bikini på stranden och inte bara vilja springa iväg och gömma sig och gråta tills ögonen ploppar ur för man hatar sin kropp så mycket.
Jag har redan en massa regler kring vad som är tillåtet och vad som är förbjudet, när jag får äta vad, att jag måste träna varje dag (varav minst 4 springpass) osv osv. Detta har ju lett till viktnedgång (såklart) och pga detta så blir jag ju mer peppad till att fortsätta, men samtidigt är det något som svider lite i en och jag känner att detta är fel på något sett. Jag tänker att det bara ska räcka med 1 kg till men jag ver innerst inne att det kommer bli mycket mer än 1 kg tillslut och ställer mig frågor som; är det värt det? Kommer jag bli lyckligare? Kommer det att öka min livskvalitet, självförtroende och självkänsla? Ena delen skriker nej medan den andra delen skriker JA JA JA. Vem fasiken ska man lyssna på? Vem fasen kan någonsin hjälpa och förstå min smärta och ömhet när jag knappt orkar förstå själv? Hur ska jag ta mig ur detta så att alla blir nöjda? Usch, detta är så tungt att bära på. Hoppas jag inte var allt för mycket till besvär. Ta hand om dig fina<3

2014-04-30 @ 18:27:20
Postat av: Johanna

Ser gott ut! :)

2014-04-30 @ 20:19:01
URL: http://www.jojosmind.blogg.se
Postat av: Stina

Hej fina Hanna!

Jag undrar om du är helt frisk från din ätstörning? För det känns som att du bara äter nyttiga saker. Inte för att det är något fel men fikar du någon gång en bit kladdkaka, äter glass på sommaren, chips på fredags kvällen eller marabou choklad på lördagar? :)

Nu kommer du säker svara att du inte gillar något utav ovanstående och visst kan det säkert vara så, men stämmer det verkligen eller ha du fortfarande kvar en rädsla för onyttiga saker?

2014-04-30 @ 20:56:39
Postat av: julie

hur redigerar du dine bildar? :)
jag tycker dom er jättefina!

2014-04-30 @ 21:41:27
Postat av: Hanna Almgren

glad första maj!

2014-05-01 @ 00:42:00
URL: http://hannaalmgren.blogspot.se
Postat av: Bonnie

Vad hände mellan dig och J? Fattar om du inte är redo att prata om det men nu har det ju gått ett par månader. kram

2014-05-01 @ 01:40:38
URL: http://bonnieelinandrea.blogg.se
Postat av: Ida

Hej Hanna! Jag har några frågor jag hoppas att du kan besvara :)

1. Hur fungerar din sömn (har själv sömnproblem) När
Går du och lägger dig och när går du upp? Tips för bättre sömn?

2. Jag trivs med självvald ensamhet (inte alltid såklart) Men kan du också trivas i ditt egna sällskap?

3. Äter du några mediciner/vitaminer? Vilka isf?

4. Favoritbok och favoritfilm?

5. Förstår att du bot hemma. Vad har du för ansvar/uppgifter? T.ex tvättning, städning eller matlagning.

6. Har du många "ytliga" vänner eller få nära?

7. Vilka länder har du varit i?

8. Har du ett sparkapital? Isf sparar du till något speciellt?

9. Hur mycket jobbar du? 75% 100%

10. Hur hanterar du ångest och negativa tankar? Några bra tips?

Kram!

2014-05-01 @ 06:18:51
Postat av: Sanna

Hej Hanna! Jag har också en fråga likt den här uppe om dina matvanor. Du är ju extremt öppen om vad du äter både här och på instagram.Så man ser ju som hon ovan säger att du bara äter nyttigt. Kanske en kanelbulle någon gång men annars är det alltid extremt nyttigt.. Undrar också om du verkligen är helt frisk eller om du äter annat ibland (dvs ris, pasta, potatis, glass, vanlig choklad, drick mm..) som du aldrig fotar. Du har också nämnt att du råder alla att avfölja "fitnessinstagram"? Det hag du tagit upp flera gånger som tips och råd och att du själv har gjort det. Mycket bra råd. Men..Sen när man går in på din instagram och kollar vilka du följer så följer du cirka 15-20st sådana fitnessmatkonton mm.. Hur förklarar du det?

2014-05-01 @ 10:58:29
Postat av: Amanda

Svar på några frågor/kommentarer ovan. Åh! Så less att höra att man bara äter nyttigt, "aldrig unnar sig", att man är för srikt mot sig själv, trots att man förklarar fint att det inte är godis och glass och animalier som min kropp mår bra utav, så det lockar inte alls (vadå unna mig?). I många fall tror jag att det är omgivningen som sätter stämpeln ÄTSTÖRD rakt i pannan på en, och det tycker jag är ett stort problem. Jag har många gånger försökt dölja mina nyttiga, näringstäta matlådor bara för att andra inte ska kommentera eller påstå något om mina fina kostvanor. Och har du börjat smyga med vad du äter eller gärna äter ensam, ja då är det tecken på att du är sjuk. Så knäppt! Man blir ju förvirrad och börjar tro att man kanske måste börja äta bullar bara för att folk ska se en som frisk och hälsosam. Fy

2014-05-01 @ 12:32:35
Postat av: Hanna

Jag ser att många ovan har kommenterat om din nyttiga livsstil, och oavsett anledning så tycker jag att det är en bra sak! Önskar själv att jag äter nyttigare än jag gör, har en dålig ovana och en lathet att inte äta särskilt nyttigt. Det är ju liksom allmänt känt att om man äter nyttigt mår kroppen bättre. Varför klaga på något sådant? Det är ju bara jättebra för en själv!

2014-05-01 @ 12:53:44
URL: http://stjarnklarts.blogg.se
Postat av: Linnea

Hej, är du verkligen så frisk från din ätstörning som du påstår? Du är alltid jättepositiv kring det hela men du pratar också bara om dina raw-desserter och raw-måltider och nämner tittan som tattan att du inte äter godsaker när det serveras. Vet inte om du bara råkat framställa en felaktig bild av dig själv på bloggen men från mitt perspektiv känns det som du fortfarande klänger dig fast vid det onda i ditt huvud.

2014-05-01 @ 15:35:24
Postat av: Amanda

Men Linnea, det är precis det här jag menar! VARFÖR ska man tacka ja till något man inte vill ha?! Ska man välja socker och kemikalier (antar att det är vad du kallar godsaker?)framför raw, eller vad man nu önskar, för att INTE få kommentarer om att man är ätstörd? Om du tycker det så har du redan besvarat din fråga

2014-05-01 @ 17:34:19
Postat av: Linnea

Hej Amanda! Läste inte de andra kommentarerna innan och visste därför inte hur de såg ut, no need to be so defensive.
Jag har inte påstått att man ska tacka ja till något man inte vill ha. Det är bara så att hon tidigare åt sådant och hon uppmanar folk att äta så men lever inte som hon lär och som en orolig läsare ville jag bara kolla hur det var fatt. Jag har själv en ätstörning och jag vet hur jävla svårt det är och att kommentarer inte är kul men det gör mig också extra vaksam över min omgivning och jag vet precis hur skit det är att vara fast i det här pisshålet och vill inte att någon annan ska vara fast där. För det suger ska du veta.
Hon får äta vad hon vill, så länge det inte har med något av hjärnmonstrerna att göra. That's all. För tbh, de flesta ungdomar som äter raw-dessert gör det för att vara nyttiga. Inte alla, men många. Och när någon som har en historia som inkluderar en ätstörning skapar det självklart frågetecken.

Jag borde egentligen be om ursäkt för att det här inte är den trevligaste kommentaren jag lämnat på den här bloggen men vem fan bryr sig egentligen. Ville bara kolla att Hannah var okej, även om jag uttryckte mig dåligt.

Hannah, ber om ursäkt till dig för min dåliga formulering, om allt är ok med dig så får du äta hur mycket raw du vill.

2014-05-01 @ 23:52:37
Postat av: Amanda

Eller kan anledning vara så enkel att naturligt icke processade, näringsfattiga livsmedel med raffinerat socker och konstiga substanser inte smakar speciellt bra när man upptäckt och lärt sig om vad kroppen vill ha. Då tycker jag det är dumt att ge kroppen det motsatta och dessutom är ju DET skadligt om något.

Jag vill inte heller låta otrevlig. Vill bara säga att det här är ett viktigt problem, och att det nog inland är omgivningen som skapar problematiken och behandlar en som om man vore sjuk, trots att man känner sig hur frisk och levande som helst!

2014-05-02 @ 06:14:25
Postat av: Linnea

Ja, det KAN det vara, men jag vet inte och det kan ju KANSKE vara därför jag ställde just den frågan när Hannah hade frågelåda. Just a thought.
Och tack, det värmer, att höra hur dåligt det är med de sötsaker jag har ångestattacker över att äta för att jag mår så psykiskt dåligt av mat och saker runt omkring. Känns mycket bättre när någon poängterar hur dåligt det är. Jag vet att det inte är bra, men vill inte höra att "är ju DET skadligt om något." för låt mig berätta något för dig Amanda, de där kakorna är inte i NÄRHETEN av så farliga som den sjukdomen jag måste kämpa mot dagligen och som Hannah brukade kämpa mot. Den förstör min kropp, min hud, mina organ och min hjärna. Så tänk inte ens tanken med att att jämföra socker med något så farligt som Anorexia. Det är inte farligt med socker, visst, det är inte lika bra som att äta riktig mat men ingen dör av lite socker då och då.

Jag vet hur hemskt det är att bli behandlad som sjuk, okej? Men ville bara kolla för jag (och tydligen många andra) har varit oroliga ett tag. Kommer ju inte precis sitta och lämna kommentarer på varenda inlägg om detta om Hannah svarar att det inte har någonting med hennes hjärnmonster att göra.

Förlåt för osammanhängande svar.

2014-05-02 @ 09:39:08
Postat av: Anonym

Vad för slags psykolog går du till och betalar du för det eller får du gå gratis/får någon rabatt?

2014-05-02 @ 13:24:23
Postat av: Linnea

Hej Amanda. Nu har Hannah givit svar på tal och nu när jag vet att det inte har något med ätstörningen att göra kommer jag aödrig ifrågasätts hennes val igen. Men ville veta gör jag var orolig, precis som man är orolig för sina kompisar, familjemedlemmar eller bekanta.

2014-05-02 @ 20:20:24
Postat av: evelina börjesson

heej, lite sen och jag vet att du stängt frågelådan, men jag har gått och tänkt på en fråga till dig några dagar men jag har inte varit inne på några bloggar på ett tag och då blir det att jag inte läser dina ord. Jag hoppas att du svarar på min fråga ändå, på ett eller annat vis.
Jag och en person från instagram började prata om att göra en tidning med massa saker som inspirerar eftersom det finns så många tidnignar som säger att så-här-gör-du och så-här-ska-du-se-ut. Men hon har alldeles för mycket att göra, och då undrar jag om du och några andra starka personer skulle vilja göra en tillsammans??

2014-05-03 @ 14:34:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0