om vegetariskt i februari.

tisdag. och efter gårdagens besök på vårdcentralen fick jag inte reda på mer än att jag haft en ordentlig infektion som nu slitit ut
min kropp och därför är jag febrig, har huvudvärk och är yr. doktorn sa bestämt att nu behövs vila, vatten och mat och det är en medicin jag sannerligen kommer ta vara på. så nu välkomnar jag varmt, taking-care-day nummer två!!


och vad är inte en mer passande lunch, alldeles särskilt för mitt feberfrusna tillstånd än en hemlagad soppa?


jag och min syster hjälptes åt att laga den i går. vi fann gul lök, färska samt krossade tomater, palsternacka och red curry paste i kylskåpet som tillsammans med kryddor i form av chiliflakes, persillia, solrosfrön, salt och peppar blev supergod!!


först fräste vi en hackad lök gyllenbrun i smör och sedan tillsatte vi sju halverade körsbärstomater, ett packet (femhundra gram) krossade tomater, två stora palsternackor i penga-skivor, en tesked red curry paste, kryddor, ett knippe persillia och så tömde vi spontant en halv burk pesto ner i grytan, vilket vi i alla fall tycker väldans mycket om.


låt koka tills palsternackan blivit någorlunda mjuk och mixa sedan hela soppan tills du tycker det ser smakligt ut! själv älskar jag
när det är lite bitar i men det är alldeles upp till dig!! späda sedan ut soppan med lite vatten, smaka av, krydda lite extra vid behov och låt den sedan soppan koka i fem minuter till. det är lite individuellt men så snart den är varm kallar vi den klar!!


ett himla gott recept när februarivintern glimmar och dimmar utanför fönstret.


jag toppade min med mozzarella, solrosfrön och persillia samt lite extra chiliflakes och flingsalt, jag hjärta kryddor!!

så ska en gärna ha en bit gott bröd till soppan också. det är nästan obligatoriskt i min värld! här har jag en halv havretrippel med smör. så gör vi en mumma kardemumma-lunch, lika eminent för friska som sjuka, såhär är vintertider. nu vankas vila. pepp-tips
i form av fina historier, mellisrecept, favoritfilmer, serier och melodier tas himla hjärna emot. för åh, det är faktiskt inte alls kalas
att ligga hemma stilla för tredje veckan i rad. tusen tack, tusen kramar och ha det fint! puss

Kommentarer
Postat av: freja

Ser sjukt gott ut! :)

2014-02-04 @ 13:47:08
URL: http://frejamarley.blogg.se
Postat av: Victoria

Ed sheerans låt I see fire är så fin.
Tips på film är the butler och serietips är Hemlock grove (med bill skarsgård, kolla!!!)
Mitt bästa mellis tips är just nu naturellyoghurt med müsli toppat med torkade tranbär.
Massa krya på dig kramar.

2014-02-04 @ 14:31:35
Postat av: rebeccajohnnysdotter

ser så ofantligt gott ut!! måste prova på detta.

Postat av: frida

åh va gott. och krya på dig så mycket!!!

2014-02-04 @ 16:28:54
URL: http://stummaord.blogg.se
Postat av: elise

ser helt underbart ut. älskar ljuset i fotona! krya på dig.

2014-02-04 @ 16:40:34
URL: http://singmyspring.blogspot.se/
Postat av: elise

åh, just det...
tips på film: prisoners. otäck men SÅ bra.
tips på serier: suburgatory. och awkward. de hade du älskat!

2014-02-04 @ 16:42:30
URL: http://singmyspring.blogspot.se/
Postat av: Ida

Satte igång och gjorde soppa efter detta! Men bytte ut palsternackan, då vi inte hade någon, mot broccoli istället, och kryddade med lite extra curry! Mycket gott! :)
Krya på dig!

2014-02-04 @ 16:46:31
Postat av: Bonnie

Åh det ser så otroligt gott ut! Doctor who och sherlock är mina absolut bästa serier.

2014-02-04 @ 19:04:17
URL: http://bonnieelinandrea.blogg.se
Postat av: Sofia

åh så gott!

2014-02-04 @ 19:18:09
URL: http://skimmer.blo.gg
Postat av: lisa

krya på dig och soppan ser jättegod ut!

2014-02-04 @ 20:28:52
URL: http://popflickan.blogg.se
Postat av: Olga

Hej gullan! Har infört som tradition att titta på ett avsnitt av Sherlock efter många timmars plugg varje dag och det kan vara en av de bästa serierna någonsin! Avsnitten är 1,5 timme långa och är så spännande, roliga och bra så jag vet inte vad! Du måste kolla!
Såg att någon tipsat om Prisoners här ovan, så fruktansvärt bra film, absolut 2013s bästa film! Jätteotäck och hemsk. Men se! Krya nu på dig vännen! <3

2014-02-04 @ 21:50:46
URL: http://olgasaskia.tumblr.com
Postat av: sigrid

Åh tack finaste Hanna! :)
Jag älskar att lyssna på Bon Iver, men det gör ju du också. Sedan tycker jag att Alex Clare är helt underbar.
Filmvis ser jag gärna på lätta filmer, så som Wild Child, Dumma mig 1&2 eller någon action film som Oceans Eleven då jag är sjuk. I helgen såg jag är hjärtat mitt på Frozen! Den var också helt underbar. Den tillsammans med After Eight gjorde min söndag.
Till mellanmål är smoothies något roligt att göra, men även supergott som räcker länge. Där kan du ju även blanda i något "extra nyttigt" som ingefära, vitlök, spenat eller så, för att du ska få den extra vitaminkick du behöver.
Jag har sjuklingstips också: drick otroligt mycket vatten. Vatten sköljer bort de bakterierna som sätter sig i halsen och alla andra egentligen också. Ha på dig varma, fluffiga strumpor så du känner dig mysig. Att dricka varmt vatten med honung, ingefära och citron är också bra. Sedan tipsade min kompis mig om att göra en typ av "shot" när jag var sjuk förra veckan. Blanda blåbär, ingefära, vitlök, och valbritt grönt blad till en sörja. Shotta sedan den så känner man sig lite friskare!
Nu hoppas jag att du kryar på dig. Verkligen. Puss <3

2014-02-05 @ 09:10:20
URL: http://sigridmariaa.blogg.se
Postat av: Lotta

men herre gud vad det där ser gott ut!

2014-02-05 @ 16:59:19
URL: http://enlitenlotta.blogg.se
Postat av: Fanny

igår så prövade jag att laga soppa för första gången till middag, så gott! Din kanske jag ska pröva på nästa gång ;)

2014-02-05 @ 22:58:30
URL: http://fannylovisa.webblogg.se
Postat av: Bonnie

Åh dina bilder ä så otroligt vackra och inspirerande! Har du något emot om jag lånar några till min inspirationsmapp på weheartit? Självklart skriver jag att bilderna är dina. kram.

2014-02-07 @ 20:25:36
URL: http://bonnieelinandrea.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0