om en rosa frukostutmaning.

onsdag. och vet ni vart jag befan mig i gårkväll? jo, här! det var feministiskt genombrott på moriskan i malmö och i sälskap av
bästa olga promenarede jag dit i eftermiddagssolen med hoppet om att få massvis av lärdom, pepp och inspiration. och vad fick
jag, om inte massor!! wow, vad är det här jag missat? gudrun är fantastisk och jag går med i f! bums. så viktigt!!
 

men nu byter jag ämne för ett tag. det är nämnligen dags för att presentera veckans frukostutmaning!! i måndags ställde jag mig i köket för att, för säkert första gången prova bananpannkakor!!
 

det här behöver du:  tre matskedar keso, en matsked mjölk, en matsked smör, två ägg och en banan. det är så enkelt som att mixa i hop allet till en slät smet och sedan steka, i lite smör på hyfsat låg värme tills de blir gyllenbruna och fina. varning! försök att göra tunna, och inte för tjocka pannkakor, det blir så himla kluriga att vända annars nämligen.


jag toppade mina med varma hallon, en klick turkisk yoghurt, pumpafrön och kokos. så drack jag te till såklart, kobbs gröna earl grey-te blev det den här morgonen. en så ofantligt god frukost, start på våren och start på frukostutmaningen!!
 

tips, tips alltså!! nu tänkte jag bara nämna några ord om f! igen. kika in på hemsidan, det här handlar inte endast om kvinnors rätt
som många kan tro (som om inte det var viktigt nog) utan om allas rättigheter, oavsätt utseende, bakrund, funktion och sexualitet! nu låter det minsann som om jag är sist ut med att berätta det här. men så får det va, för alla ska få sig ett uppvaknande en dag! det går inte att blunda för längre. ta vara på din chans att förändra! tusen kramar, och ha det fint! puss
fotografi: jag

Kommentarer
Postat av: frida

åh va bra att du är med i fi. och gudrun är ju bäst!
pannkakorna ser supergoa ut!!

2014-03-12 @ 12:28:08
URL: http://stummaord.blogg.se
Postat av: Maja

HANNAH BÄTTRE SENT ÄN ALDRIG <33333 och du är för övrigt långt ifrån sist!! TACK FÖR DAGENS FEMINISTPEPP (plus superfina pannkakor)

2014-03-12 @ 12:33:02
URL: http://sammagator.blogspot.se
Postat av: black magic wielder

älskar att du säger sälskap istället för sällskap. sälar är så mycket bättre, och sälskap låter som att hänga med en säl <3

2014-03-12 @ 15:01:37
URL: http://vapenbroder.blogg.se
Postat av: Bonnie

Pannkakorna ser så goda ut!

2014-03-12 @ 15:08:46
URL: http://bonnieelinandrea.blogg.se
Postat av: Amanda

Men hej, jag är 23 och har fortfarande inte blivit så politiskt engagerad som jag önskar. Jag kanske borde söka mer aktivt efter vad jag egentligen står för och inte tänka att det kommer till mig en vacker dag. Dock tycker jag att miljöpartiet har bra värderingar och brinner för deras starkaste frågor, men mer än så kan jag inte uttala mig om dem eller om några andra partiers åsikter
Kul att du hittat en hjärtefråga

2014-03-12 @ 16:42:57
Postat av: M

F! styrelse består enbart av kvinnor och en man. Det är helt okej enligt dom men att ett företag skulle ha en styrelse med enbart män och en kvinna är inte okej. DET får mig att verkligen vrida och vända på mig och få mig känna obekväm. Det är inte jämställdhet. De vill/arbetar för att kvinnan ska blir det vinnande könet. Var gör F! för att de nu unga pojkarna hamnar efter i skolan medan flickorna blir äldre? Vart kan jag läsa om att i NY city så tjänar singelkvinnorna mer än singelmännen (vilket är skitkul) men vart berättar om det?

Nej. Jag vill inte att något kön ska övervinna det anda. Aldrig. Jag vill inte att vi kvinnor ska ha det bättre bara för att män har haft det bättre "i alla tiden" nej nej nej.

Feminismen har gjort massor utav bra saker, men det är inte det som det handlar om längre. Nej det finns så många andra bra partier som också ständigt arbetar för jämställdhet. Massor.

2014-03-12 @ 17:59:35
Postat av: elise

gudrun är så fantastisk <3 skitbra att du går med i fi! bättre "sent" uppvaknande än inte alls ju! :)

2014-03-12 @ 18:20:44
URL: http://singmyspring.blogspot.se/
Postat av: kaneli

Ett tips på väldigt goda och nyttiga bananpannkakor (även om dina också ser fantastiska ut!) 2 banan & 2 ägg, mosa, stek i kokosolja och toppa med bär/frukt/nötter. Svingott och enkelt.

2014-03-12 @ 18:22:19
URL: http://spicegirl.ratata.fi
Postat av: emelie

Åh det där såg himla gott ut! Måste ta mig i kragen och göra det där någon dag, gärna en morgon som en bra start på dagen så som dig! Och vilka kloka ord!

2014-03-12 @ 18:31:32
URL: http://emeliesdiaries.blogg.se
Postat av: Sofia

åh så gott det ser ut!!

2014-03-12 @ 18:42:44
URL: http://skimmer.blo.gg
Postat av: Johanna

Aah men gu vad bra! Vi behöver bli fler så att vi kan ta oss in i riksdagen vid valet. För Gudrun och F! är bäst, och du är ju himla bra också.
Ha det fint, och krossa patriarkatet! Kram!

2014-03-12 @ 18:47:43
URL: http://www.patetikekonst.blogspot.se
Postat av: Jennie

Bananpannkakor är så goda!

Sällskap stavas förresten med två L, annars syftar du djuret säl...

2014-03-12 @ 19:15:10
URL: http://ineedyoutoneedmeback.devote.se
Postat av: Rebecka

Svar till M: Jag hoppas så hemskt, hemskt gärna att du läser detta. Att det finns endast en "man" (är inte säker på att hen har uttryckt sitt pronomen, och vill inte säga fel) betyder i n t e att F! endast jobbar för kvinnor. Det är kvinnodominerat, ja, men det beror snarare på att så få män söker sig till F!. T.e.x när UF! hade årsmöte så var det 2 personer vars biologiska kön är man kandiderat till styrelsen. Det beror alltså på det.

Vad det gäller pojkarna är det självklart att F! jobbar för pojkarna! F! jobbar för att alla barn ska ha en trygg och bra skolgång. Men ja, F! fokuserar väldigt mycket på tjejerna pga av att skolan ofta är en osäker plats där killarna tar mycket plats. Båda parterna utsätts dessutom för mycket könsstereotyper. Utbildningen är verkligen könsanpassad. Därför måste vi i Sverige ändra på det. Killarna som är stökiga och ligger efter ska få hjälp, liksom de tjejer som är stökiga och ligger efter. Tjejer ska få ta större plats, kunna prata mer på lektionen och svara på frågor osv.

Grejen är ju att det är kvinnor, utlänningar och HBTQ-personer som har det svårast i Sverige idag. Vita CIS-män kan också ha svårigheter, ja, men inte i lika stor utsträckning som de nyss nämnda grupperna. De tjänar mindre, är mer utsatta för våld och trakasserier, och har det svårare att få jobb osv.

Riksdagen antog för ett par år sedan ett par punkter som sade vilka mål vad gäller jämställdhet. Du hittar om du googlar. Hur många av dessa punkter har uppfylls idag 2014, alltför många år senare? 0. och du menar att de andra partierna arbetar för jämställdhet. Varför har de då inte lyckats med ett enda av dessa punkter? Många partier i riksdagen säger inte ens någonting om jämställdhet i sina partiprogram.

Vi behöver ett parti i Sveriges riksdag som arbetar för jämställdhet, som fokuserar på jämställdhet. Vi ska ha jämställdhet i skolan, på jobbet, i ekonomin, i förhållanden, i TV, och på allmänna platser. Det gynnar allt och alla. Det handlar inte om att ett kön skall övervinna det andra, att kvinnor (inte ens den enda utsatta gruppen ju!!) ska ha det bättre än män för att de har haft det i alla tider, som du sa. Nej, det handlar om allt och allas välmående. Kanske det vi saknar mest av allt idag. Det behövs verkligen.

2014-03-12 @ 19:23:07
Postat av: Lydia

Din bricka är så himla snygg, vart kommer den ifrån? Ser superfint och gott ut, som vanligt!

2014-03-12 @ 20:23:01
URL: http://lydiajohanna.blogg.se
Postat av: Matilda

Bäst att du är feminist! Viktigaste valfrågan<3 Är också feminist och kommer därför rösta höger!

2014-03-12 @ 21:33:29
Postat av: Ebba Molin

åh mums! jag har också blivit så inspirerad av feminismen (och jämställdheten i allmänhet såklart) o har gått med i F!. SÅ BRA!

2014-03-12 @ 22:35:41
URL: http://molinebbas.blogg.se/
Postat av: M

Svar till Rebecka: "Utbildningen är verkligen könsanpassad." Hur menar du nu? Att killar är stökiga är inte att skolan är könsanpassad.

Ja vi alla vet att de har det svårare. Man ALLA partier jobbar för detta. Det är inget unikt för F! :) Jag kan absolut inte påstå att jag som kvinna skulle ha det på något sätt bättre om jag nu var född till man. Det är kanske där vi skiljer oss åt? Jag vet inte, hur du ser på det. Men tror du ärligt att du skulle vara lyckligare/rikare/självsäkrare/mm om du var en man?

Jo jag har koll, men saker tar tid. F! har inte varit med i riksdagen och arbetat med tusentals andra frågor samtidigt heller, utan har kunnat enbart fokusera på ett fåtal utanför riksdagen. Så det är så svårt att jämföra detta. Samtidigt ska man ha klart för sig att inte ens 4% av sveriges röstberättiga befolkning ser feminismen som den absolut viktigaste frågan (för om det var mer än 4% så skulle F! vara med i riksdagens i dagsläget), varför är det då så känsligt att kritisera den?

Alla partier jobbar för detta det du säger. Men alla har egna idéer och tankar om hur det ska gå till och vilken väg som ska göras. Ska det vara lagar, regler eller låta företagen själva avgöra vilka som ska vara med i styrelsen mm. Så många frågor som måste få svar på riksdagsnivå. Vilket många tyvärr glömmer lätt bort och bara skyller på att inget görs :)

2014-03-12 @ 22:55:50
Postat av: S

M; är du medveten om att manliga läkare tjänar ca 5000 kr mer i månaden än kvinnliga läkare inom exakt samma befattning? Är du medveten om att kvinnor som blivit våldtagna i rätten blir frågade om hur mycket de hade druckit och vad de hade på sig?
Vi är inte jämställda än, inte på långa vägar. Och så länge det är såhär så behövs feminismen, i allra högsta grad.

2014-03-13 @ 07:25:43
Postat av: O

Svar till M:
Det är snarare så att Sveriges befolkning inte ännu förstått vikten av vad ett jämställt samhälle faktiskt innebär. 2014 kommer vi feminister passera 4%-spärren med råge för Sverige har förstått det här nu. Jag känner det på mig! Feministiskt genombrott är här! Att Sverige inte är ett jämställt land är inte en åsikt, det är kunskap. Du kan kolla vilken statistik som helst, oavsett om det handlar om inkomst, våld i hemmet, föräldraledighet, så kommer du se att kvinnor placeras längre än män.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/
Det är oroväckande att vi skulle vara ett att världens mest jämställda land när Sverige inte tar sitt ansvar vad gäller kön, sexualitet, ursprung. Rebeckas kommentar är verkligen ett bevis på hur Sverige ser ut idag, och det är så himla viktigt att det tas upp. Så läs den en gång till.
Feminismen behövs för att du ska få samma möjligheter i livet som män. Feminismen behövs för att du inte ska känna dig rädd när du går hem ensam mitt i natten. Feminismen behövs för att människor ska behandlar lika, oavsett.

2014-03-13 @ 16:09:14
Postat av: Rebecka

Svar till M: med "könsanpassad" menar jag att skolan är anpassad för könsroller. När en kille är stökig är det "bara så killar är i den åldern" medans när en tjej gör exakt samma sak är hon just stökig och måste skärpa sig. En kille som svarar rätt på en fråga är generellt jätteduktig även om han bara har svarat rätt på en enda fråga och dessutom kan ha svarat utan att räcka upp handen. När en tjej svarar på en fråga, om hon ens kan utan att bli avbruten av killar, får hon inte alls lika mycket beröm, oavsett om hon har svarat på fler frågor eller inte. När killar diskuterar något lyssnar de flesta elever och lärare uppmärksamt medans när tjejerna gör det blir de ofta avbrutna eller ignorerade av elever (främst killar)och lärare. Dessa är bara ett fåtal exempel, men sådana saker genomsyrar hela skoltiden. Killar är bra mycket mer självsäkra i skolan enligt mig. De tror sig alltid ha rätt även när de har fel, men det motsatta gäller tjejer. Att killar behandlas sämre i skolan är alltså inte på något sätt sant. Enligt statistik har de oftare sämre läsförmåga, betyg osv, och det är oerhört intressant tycker jag. Det beror nog på att det anses som manligt att skita i skolan och läxor, men okvinnligt att komma till skolan med ogjorda läxor. Därför behöver vi bryta dessa könsroller i skolan.

HUR jobbar alla partier för det? Om alla partier jobbade för jämställdhet skulle de väl kunna komma överens om något tillsammans? Bara för att politiker säger sig jobba för något betyder det inte att de gör det.

Jag tycker verkligen inte om att du tar för givet att jag är kvinna bara för att jag har ett feminimt namn. Vad vet du om jag är kvinna, man eller icke-binär? Jag tycker inte att det spelar någon roll för mig. Jag är en person, inte ett kön.

År 2010 kunde 15 % av Sveriges rösträttberättigade befolkning tänka sig att rösta på F!. Anledningen till att många kanske inte röstade kan vara den stora myten att en röst på F! är bortslängd. Antalet medlemmar i F! har växt otroligt bara de senaste månaderna. Det finns idag mer än 6000 medlemmar i F!, fler än SD hade när de kom in i riksdagen 2010. Feminismen kommer att bli en av de stora valfrågorna, bra mycket större än den var 2010. 2014 är feminismens år och Sverige behöver ett parti som ser det som sin största hjärtefråga, inte ett parti som har en liten paragraf i sitt partiprogram om det bara för att det ser bra ut.


2014-03-13 @ 16:43:26
Postat av: Emilia

Så himla gott är det, bananpannkakor äger.

2014-03-13 @ 17:44:26
URL: http://pezone.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0