one two three four tell me that you love me more.

Godmorgon! jag har ätit frukost i det gröna och packar nu den lilla resväskan för en helgtripp till tylösand. kommer hem i morgon igen. tills dess delar jag med mig utav svaren från senaste frågelådan. puss

vilka är dina favoritbloggar?
det måste vara Elsas, Sandras, Emmas, Sofias och Paulines.

vilka filmer får man inte missa?  Harry Potter, något med woody allen och snuten i hollywood-filmerna. Ja, jag är ju erkännt en hemlig action-älskare som ni vet.

favoritbok just nu? Himlen börjar här av Judy Nelson läste jag, som nämnt i Spanien och åh, vad fin den var!
 
tre saker som du skulle vilja göra i sommar? utöver det som står i min kallender så skulle det vara himla fint att få passa mina kusinvitaminer, fotografera massvis med syster och göra något festligt med mina vänner.
 
ungefär hur många besökare har du per dag på din blogg? det varierar verkligen jättemycket men i snitt så är ni väl 500-600 unika finingar som tittar in här var dag.
 
 
favoritlunch och middag? oj, vad svårt, jag som älskar variation. men just nu äter jag helst en god sallad med en massa goda grönsaker, lite nötter och ruccola från trädgårdslandet till lunch samt en bit bröd och till middag tycker jag grillat med tzatziki eller guacamole, en god sallad och, igen något gott bröd är finfint!

fest/hemmakväll? jag är väldigt sällan på fest, jag tycker inte om att festa allt för ofta men en lyckade fest säger jag inte nej till. men de bästa kvällarna är ju en kombinerad hemmakväll och fest som mina vänner är så bra på att ordna. 

är du spontan/planerad? jag har ett kontrollbehov som innebär att jag måste planera väldigt mycket. detta är dock något som jag nu kämpar med att få bort. så ja, jag är planerad men strävar efter att bli lite mer spontan. för min egen skull.

hur ser ditt liv ut om fem år? oj, då fyller jag tjugotre, har förhoppningsvis ett par äventyrliga år utomlands bakom mig och nyss inflyttad till en fin lägenhet i någon bra stad i sverige. där är det högt till tak och jag har en kakelugn i både sovrum och vardagsrum och ett lantligt dröm-kök. jag skriver krönikor åt någon bra tidning, har ett eget litet företag och jobbar med radio om dagarna. kanske finns det någon i min lägenhet att pussa på då också. det får vi se! 
 
bästa spotify lista? jag ska snart dela med mig av min absolut bästa sommarlista. håll ut!

bästa franska filmen? åh. jag har nog inte sätt så många franska filmer så det kan jag inte säga. men dela gärna med er av tips!

bästa konstnären? jag önskar så att jag var bättre på det där med konstnärer. jag inspireras mest utav fina illustratörer som man bara kan hitta lite varstans. just nu älskar jag det här.

varför är du så söt? 
åh, fina du. puss och tack.
 
vad tycker du om rökning & alkohol? rökning tycker jag inte värst mycket om. tåler inte lukten, tycker att den är avskyvärd. alkohol är jag däremot inte emot. jag är som sagt inte festar-typen och blir aldrig full men tycker det är fint att ta ett glas vitt då och då med mamma i kvällssolen, eller sangria vid poolen eller champange/cava när det är kalas. dock dricker jag sällan annat än vin, de få gångerna jag dricker.
 
skulle du kunna gå på bio ensam? nej jag tror inte jag skulle trivas med det. ska jag se på film ensam tycker jag mycket bättre om att kura ner mig i soffan här hemma i stället! 
 
bästa kärleksfilmen? jag är rätt dålig på sånt där, ser så sällan på kärleksfilmer. Hannah och hennes systrar är en bra på-riktigt-kärleksfilm, letters to juliett, the vow och last song är några kärleksfilmer jag sett och uppskattat. Kanske har ni något fint tips till mig?
 


hur har du lärt känna dina vänner, tex. caroline? just carro har jag lärt känna på högstadiet och så är de med de flesta av mina vänner. jag har träffat dem i skolan alltså. men sedan har jag ju fina elin som jag lärt känna via bloggen. det är så fint när man lär känna nya världsbra personer. jag älskar verkligen mina vänner, åh!
 
om du skulle vara ett djur, vilket skulle du vara och varför? en katt. det vore ett skönt, fritt, busigt och lite äventyrligt liv vilket jag tror jag skulle trivas utomordentligt bra med!

vad får dig att le? åh, den listan kan göras lång! fina personer, bra musik, söta gubbar som ber sin fru koka kaffe till dem medans det tar ett kvällsdopp efter friskis och svettis (hände i veckan, det är så fint när äldre har det bra), när jag läser någon bok jag tycker om eller fina ord från er(!!) med mera. 

vad får dig att gråta? jag gråter när jag känner alldeles för mycket på samma gång, jag gråter utav hopplöshet, när jag ser något hemskt eller väldans lyckligt på tv och så gråter jag när jag blir superutmattad. då går all luft ur mig för det minsta lilla.

vilket väder trivs du bäst i? sommarregn.
 
hur redigerar du dina bilder? och i vilket program? vanligtvis redigerar jag mina bilder i photoshop cs4 som jag har på min skoldator men eftersom jag har fått lämna in den över sommaren så redigerar jag i, det lite sämre photoshop elements 9. dock trivs jag inte alls med det programmet så framöver kan det bli en hel del oredigerat här.

vad är det bästa med sommaren? 
ingen stress, friheten och all den lediga tiden att få spendera med att göra saker som jag tycker om - sånt som gör mig glad. hur underbart är inte det egenltigen?

hur ser en perfekt sommardag ut? 
morgonkaffe på altanen, en promenad, en fömiddag på stranden, sommarsallad till lunch, hem igen, finbesök av vänner på kvällen, middag, biomys eller kanske ett kvällsdopp. tycker egentligen att det inte går att beskriva en perfekt sommardag. alla dagar är så himla fina på sitt eget vis!

vad gör du en regnig dag?
då sitter jag allra helst på altanen och lyssnar på smattret mot taket, dricker kaffe eller té, läser bra böcker, tittar på filmer på datorn, skriver och skissar. eller så möter jag en eller flera fina vänner i staden för fika/lunch, lite shopping och kanske en bio. jag har aldrig haft något emot en regnig dag. tänk vad mycket fint man kan göra!

favoritplats? 
min sommarstuga i tylösand. utan tvekan.
 
Har du några fototips att dela med dig av? mitt bästa tips är nog att hitta din egen stil. hitta ett motiv du gärna fokuserar på, såsom natur, vardagligheter, porträtt osv. var inte heller för att överdriva redigeringen lite. gör bilden till din!

Hur redigerar du dina foton så ljusa och fina?
det är en fantastisk liten funktion jag har i photoshop cs4 som heter "exposure" som av någon underlig anledning aldrig riktigt blir detsamma i andra redigeringsprogram. tyvärr.
 


vad är din favoritsmak? där måste jag nog svara salt. det är sällan jag äter något jag inte saltar lite först! annars kan jag döda för smaken av smultron. åh, sommar, sommar, sommar.
 
tycker du om sötsaker som godis, chips, kakor osv? nej, inte särkillt. jag är väldigt kräsen när det kommer till sött. som fredags-eller lördagsms äter jag allra helst fruktsallad, nötter i mängder och lite mörk choklad. om jag tar en fika med vännerna blir det oftast ett par chokladpraliner, en chokladboll eller en kanel/krademummamsnäcka.

tips på gott te såhär på sommaren? 
absolut! missa inte detta. 

vilka är de affärer du brukar köpa mest kläder i? 
HM, monki, topshop och zara är de butikerna jag allra helst handlar i. och vintage/secondhand, förståss!
 
har du några ämnen som du aldrig skulle skriva om i bloggen? jag skriver gärna inte om trasiga relationer, när jag bråkar med någon till exempel. sånt tror jag bara slutar med att någon blir sårad.
 
hur lägger man upp ett kollage man gjort från lovebasket på bloggen? Alltså bifogar som en bild till ett inlägg? (om du har mylovebasket) jag har tyvärr inte mylovebasket. alla mina collage gör jag i photoshop, puss!
 
kan du inte visa några bilder från ditt skissblock? åh, det är mest klotter och en massa små skisser tékoppar. jag tror inte de är märkvärdiga nog att visa. men kanske.
fotografier: jag

Kommentarer
Postat av: alice

Vill du se en kärleksfilm, som inte är allt för romantisk, så rekommenderar jag starkt "Good Will hunting".

2012-06-30 @ 17:15:06
Postat av: rebecca

fint.

2012-06-30 @ 17:18:15
URL: http://spaceherosuits.webblogg.se
Postat av: Ebba

Tycker det är lika kul varje gång att läsa svaren från frågelådan! När jag såg att du publicerat svaren valde jag att vänta lite med att läsa dem utan sparade som kvällsläsning, himlans fint alltså.

En fransk film, det typiska tipset men ack så sevärd, är Amelie från Montmartre och två kärleksfilmer du inte får missa är dear John och the notebook. Och juste, Les amours imaginaires måste du bara se!

2012-07-02 @ 00:44:48
Postat av: Anonym

Bästa franska filmen är
amelie från montmartre
och
Tillsammans är man mindre ensam

2012-07-02 @ 08:56:34
Postat av: Hanna

kanske är det lite knäppt att jag sitter och tittar igenom ditt arkiv, men det är så fint. ville bara säga att bilderna, framför allt den första ser ut som riktiga weheartit-bilder som man tror att ingen vanlig person kan ta själv utan ett helt fototeam till hjälp. så vackra och somriga! åå, vad jag tycker om din blogg! kram

2013-03-03 @ 18:17:32
URL: http://finarefinast.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0