livet är ett trolleri, och jag tänker uppskatta all magi.

del ett.

1994 | via Tumblr

 

om ditt hus brann upp och du bara kunde rädda fem saker. vad skulle du då rädda? (förutsatt att alla som var i huset överlevde). om jag inte får välja familjen och katterna alltså, då väljer jag min hårddisk med alla fotografier, min dator, kamera, papplådan med vykort från barndommen, min hemliga låda med pengar och särskillda minnen samt min dagbok. men åh, det är verkligen en klurig fråga!

 

vad heter du i mellannamn? ellen josefin. passar mig bra!

 

många längtar efter att få fylla arton och gå på krogen. inte jag. jag har ingen längtan att få göra det. jag oroar mig för när den tiden kommer. jag vet ju inte hur det är att gå på krogen, men det känns verkligen inte som jag och jag är inte sugen på det. vad gör jag då om någon frågar mig om vi ska gå ut på krogen? jag vet inte om jag skulle trivas där. jag vill bara ha det trevligt med mina vänner, men måste man festa för det? vad har du för erfarenheter? först och främst, man måste verkligen inte gå ut på krog och klubb bara för att man har åldern för det!! jag var precis som du, längtade inte alls efter det och såg fram emot så mycket annat, vilket mina vänner visste och därför drog de inte ut mig! men om mina vänner frågar så säger jag självklart som det är. ja, hurra, jag är så danspepp! eller nej, tyvärr, jag vill helre ha en myskväll i kväll. jag tycker inte du ska gå ut om du inte känner för det, men samtidigt kan det vara bra att prova någon gång för att säkert veta hur du känner! jag själv älskar att dansa men dricker sällan och därför passar jag inte alltid in på dessa utekvällar. och i ärlighetens namn tycker jag det är mycket mer socialt med en mysig middag än klubbkväll. men det kanske bara är jag!

har du och ditt ex fortfarande kontakt? i så fall varför/ varför inte? vem sa upp kontakten? jag var besviken, arg och ledsen och skrev att nu vill jag inte höras mer, i alla fall inte på ett tag. 

 

favoritlåt just nu? angus stone – broken brights. en nysläppt låt som jag tycker så himla mycket om. höstmysig och magisk.

 

det godaste du vet? ! i veckan lagade pappa crepes till mig med svamp-och spenatstuvning och det kan nog vara det godaste jag ätit i år, så det får bli mitt svar. mumma kardemumma, tusen gånger om!!

 

du verkar vara världens gulligaste tjej. du är lojal och trevlig mot alla dina läsare och följare på instagram. jag blir ofta imponerad av andra människor och uppskattar det folk gör, men är himla dålig på att berätta det. hur blev du så peppande? och hur kan jag bli bättre på att visa uppskattning? även - hur lär man sig att ta emot och ta in beröm och komplimanger från andra? 

åh, så fint sagt av dig, blir så himla glad! tusen tack!! och jag skulle verkligen inte kunna göra än att tacka dig och alla andra för det fina jag får. kan inte sluta förvånas och bli alldeles till mig utav lycka när jag får så fin feedback, beröm och komplimanger från er. och när ni kommer fram och kramas. ofattbart, men så galet fint! men jag tror inte jag hade uppskattat allt detta på samma vis om jag inte hade gått igenom det jag gjort, dåligt självförtroende, ätstörningar och så vidare. särskilt eftersom de problemen fortfarande sitter kvar djupt inom mig. jag skriver min tacksamget i dagboken varje dag för allt jag har. för familjen, vännerna, dagarna, mina cafevärld och instagrampirret, för mitt älskade sovrum och för små ting som nyinköpta skor och en femtiokronorsvinst på triss. detta för att hålla min lycka vid liv och inte falla tillbaka till gamla svagheter. och jag tänker fortsätta tacka livet ända tills det tar slut för lyckoruset är det jag lever för. mitt tips alltså: tacka världen varje dag och minns citatet: livet är fint, du är fin - ta vara på det. 

 

fashion is art | via Tumblr

 

om det fanns en dag till i veckan, vad skulle du göra den dagen? den åttånde dagen skulle vara äventyrsdagen! då skulle det vara obligatoriskt att lämna huset och fara på utflykt. om så till ett annat land som ut till ett litet smultronställe på landet. en dag som denna passar in i mitt liv alldeles utmärkt just nu eftersom jag, trots ett så fullbokat schema som möjligt har många lediga dagar då jag mest är hemma och pysslar. vill på secondhand-runda! vill besöka till nya städer! skogar! och uppleva fantastiska vyer! åh.

 

när du unnar dig i mat -och fikaväg, vad väljer du helst då? (har för mig att du inte är så mycket för godis tex? det är inte jag heller) . jag vet att många har väldigt svårt att tro på mig när jag säger det här men jag är verkligen ingen godis/efterrättsperson. jag älskar sånt som en stor skål torkad nötter och frukt, fruktsallader, pankakor, nybakat bröd och goda ostar. varför tror ni jag tjatar om frukostkärleken jämt? för att det är det godaste jag vet såklart! men lite sött tycker jag om, som choklad, helst vit eller mörk med nötter, eller  hembakade kanelbullar!! snart är det kanelbullens dag och jag tänker minsann baka mina godaste någonsin i år!

 

hur mycket lägger du på kläder i månaden? det är verkligen jätteolika! jag är ganska bra på att spara pengar, och jag har många klännigar som passar året runt så det är sällan jag behöver köpa nytt utav något. men det finns tider då jag är så sugen att fylla garderoben med nya influenser och då kan jag spendera väldans mycket. det finns exempelvis månader då jag bara köper plagg upp för ett par hundralappar men så finns det månader som den här, då jag gräver fram ett par tusenlappar ur pengagömman och tänker unna mig en hel massa höstfint!! men i snitt? sju, kanske åttahundra kronor kanske!

 

varför kan man inte längre följa dig på weheartit? jag håller just nu på att omorganisera och fixa med mina kategorier, så snart det är färdigt får vem som helt kika på alla fotografier jag hjärtar!

 

var står du politiskt på ett ungefär? vet ni? jag har faktiskt ingen som helst aning, över huvud taget!! vet inte ens om jag står på vänster eller höger. men jag vet att jag hurrar mycket för miljön, så kanske är det något att utgå från?


finns det några kvinnor som inspirerar dig extra mycket? 
det finns det absolut, och många är det dessutom! jag inspireras av mormor som klär sig så himla fint och som är så sprudlande intresserad av allt som är nytt och trendigt. hon är så himla häftig bara, åh. jag inspireras av mamma som är världens bästa livs-coach och vet hur man löser alla möjliga tankesnurr och typer av hjärtont. jag vill också bli lika bra på pepp, lycka och problemlösningar som hon! och så inspireras jag så väldans mycket utav elsa billgren som jobbar, gör, äter, reser, klär och skapar precis allt hon vill. hon har verkligen fått mig att inse att livet är fullt av möjligheter och att det är bara att ta vara på varje sekund!

dina frukostbilder är verkligen så himla inspirerande och du är min högsta inspirationskälla just gällande fina ting och frukostar men nu tänkte jag även fråga vad du helst äter till lunch och middag, favorit recept och sånt! skulle passa alldeles utmärk nu när hösten kommer emot och allt! tusen, tusen tack!! vad fint att höra! nu i höst vill jag laga soppor och goda små bullar, bröd och scones att äta till, jag älskar indiskt och hoppas på många vegetariska grytor i höst, med naan-bröd också såklart. så tänker jag mig även att recept på kantarellomelett, linsbiffar och bönburgare plockas fram också! verkar kalasgott!

 

Tumblr

 

ibland känner jag att nutiden är så himla "online" så att jag nästan önskar att livet hade sett ut som för några år sedan, samtidigt som jag tycker det är fint att man kan få hur mycket inspiration närsomhelst via sin iphone/ pinterest/ instagram etc. men det gör mig lite ledsen när jag tänker på hur många stunder man kanske går miste om, t.ex. det där mötet med den där killen man möter på morgonpromenaden- istället för att det kanske tar sin tid att lära känna honom och att låta sig få vara lite nyfiken och blyg så tror jag att det är mer vanligt att man i dag facebookar sig fram och direkt dömer utifrån det man ser på fb. och att man istället för att leva i det som är så känns det som att man inte kan låta bli att "dela" det med en bild på instagram. stressande och inte alls så närvarande, tycker jag! 
har du tips på hur man kan vara lite mer "offline" och få upp ögonen för små saker som händer utanför intranätet. vill ha det lite som förut när man skickade lappar till varandra och ena dagen fick man ett leedne av den fina killen och andra dagen gav jag ett leende tillbaka, så sakta och så pirrigt och nyfiket framåt. nu är vi så fort fram och upptagna och stängda och nätdejting är väl ett exempel på vad jag menar. hur tänker du kring detta? jag förstår absolut vad du menar! men samtidigt tror jag att det finns så galet mycket gott som kommer utav att var online också, så länge man inte glömmer det som är utanför. för är det inte just eftersom vi är så himla mycket på nätet som vi finner charmen i sådant som lappar och brev? utan nätet hade det kanske inte varit lika pirrigt och fint att få ett nummer i snirklig skrivstil på en papparslapp? jag fick det en gång, efter en studentfest gav han mig en bit utav bordsduken och jag tänkte just så att åh, vad det här var mycket finare än ett mail på facebook. dock var det via mail jag bjöd ut han som nu kallas mitt ex, för jag hade inte hans nummer och fick aldrig syn på honom! jag tror att man får försöka finna sin egen balans mellan allt, helt enkelt. och inte utesluta det ena eller andra. vad sägs om det?

 

hur lång är du? en och sjuttiotvå står det på mitt pass! 

 

vad ska du läsa för böcker nu i höst? harry potter, paris cherie, jag biter i apelsiner och så alla de där böckerna jag köpt på loppis och lånat utav vänner i sommar!! vill läsa mest jämt. 

 

du skrev tidigare att du blivit lite förälskad i göteborg, är det en stad du hade kunnat tänka dig att bo i? 
absolut!! det är en utav mina många framtidsdrömmar faktiskt, tror vi skulle passa så himla bra i hop, jag och göteborg. hoppas på att få fara dit alldeles snart igen.

 

vilka saker i världen upprör dig mest? det finns så himla mycket som snurrar på nyheterna som man kan bli upprörd över. som miljöförstöring, krig, ojämställdhet och så vidare. men det där med genusfrågor är nog det som brukar uppröra mig mest. jag bli så ledsen när jag hör att pojkar retas i skolan när de bär rosa och flickor med spidermantröjor mobbas. det är väl redan klurigt i skolan som det är? om jag fick bestämma skulle alla få vara precis som de är och bli älskade för det. oavsett hur de ser ut, vilka kläder de bär, vem de blir kära i och vad de har för intressen. 

 

världens mysigaste byxor som passar kalas till skolan, har du något tips på sånt? manchester-byxor är min grej! har två par i svart och marinblå och jag tycker de är alldeles extra fina nu om hösten. ett par uppvikta jeans kan vara fint också, såhär.  men egentligen vill jag rekomendera dig strumpbyxor, det finns nog inget skönare än det!

 

kan du ge några bra och enkla frukost/ mellanmåls tips för en regnin höstdag? som ni kanske vet har jag nyligen fått en särskild förtjusning för att baka bröd, så jag tipsar varmt om scones-fika, eller mina egna havremuffins med pumpafrön! snabblagat och hur himla gott som helst. en skål fruktsallad med äpple, apelsin, björnbär och banan vid sidan plus en kopp söderte gör en kalasgod septemberkombination!

 

ph: wehearit.com


Kommentarer
Postat av: Lena

Fina och bra svar, fina Hannah! Jag ser fram emot del två. Jag känner så igen mig i svaret du skrev på min fråga. jag unnar mig gärna också goda ostar och liknande, som igår åt jag och Glenn kex och goda ostar, på en helt vanlig torsdag, underbart! Ha en fin helg, vännen.

2013-09-06 @ 11:46:53
URL: http://lenasvanberg.blogg.se
Postat av: rebeccajohnnysdotter

tack så mycket för ditt fina svar eller för flera mycket utförliga svar! du är så bra hannah! kram

Postat av: Ottilia

Ville bara säga att Broken Brights med Angus Stone inte är så väldigt nysläppt eftersom att jag köpte skivan med samma namn för ungefär ett år sedan, men ja visst, han är underbar den där Angus!

2013-09-06 @ 15:12:29
Postat av: emelie

du har verkligen världens finaste blogg och du verkar vara en så himla go person! ändra dig aldrig för någon!! Önskar att jag hade någon som dig i mitt liv!

2013-09-06 @ 15:43:42
Postat av: Elin

På frågan "Vilka saker i världen upprör dig mest?" svarade ju du bl.a feminism. Jag höll på att sätta min Oboy i halsen innan jag fortsatte och förstod att du menade att det är ANTIFEMINISM som gör dig upprörd. Det kan ju såklart vara ett slarvfel (det är lätt att göra fel ibland), men vad du menade att du var upprörd över var alltså antifeminism. Som du sa det nu är det feminism du är arg på istället för motståndare till jämlikhet och det tror jag ju inte att du menar...

Svar: åh, tusen tack för att du påpekade detta! tusan, vilket himla dumt slarvfel, jag menade ju antifeminism såklart. har ändrat det nu och hoppas att det inte var någon som missförstod! tack igen, och ha det fint! ♥
Hannah.

2013-09-06 @ 17:08:53
Postat av: Becka [fotoblogg]

så himlans bra frågor & svar, hihi. Puss! ♥

2013-09-06 @ 17:53:23
URL: http://photos-by-becka.fotoblogg.nu
Postat av: Daniella 🌙

Fast du kan ju inte vara feminist och höger iallafall samtidigt, så det var väl en väldigt dum sak att säga att du inte vet om du inte är höger eller vänster? Antagligen är man feminist eller inte, men du man inte vara feminist OCH höger. Ville inte låta dryg utan bara rätta som när du skrev att det som upprörde dig mest i världen var feminism ;)

Svar: åh, nej jag menade såklart antifeminism och ojämställdhet!! blev ett så himla dåligt slarvfel bara. jag är inte bra på politik och behöver precis sånt här som du ger för att lära mig, så tack! men det som upprör mig mest var inte feminism, det är ju en bra sak! jag blir mest upprörd över att folk inte får vara sig själva, de unika personer de faktiskt är. puss och tack!
Hannah.

2013-09-07 @ 04:19:00
URL: http://vapenbroder.blogg.se/
Postat av: Maja

Kom över Jag biter i apelsiner i somras, SÅ bra bok!!!! Språket ! Skräckläste den på tre dagar, underbart.
Ska du läsa om den eller är den oläst än? Skulle i vilket fall vara kul om du skrev ett inlägg om den, kul å veta vad du tycker :)
+ tack för fin och peppig blogg !! <3

2013-09-07 @ 12:23:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0