om sanningen, att våga vara den du är och ariman.

frågelåda del två.

Life is Beautiful | via Tumblr
 
vilka egenskaper attraherar dig och egenskaper är snarare avtändande (hos en vän eller partner)? avtändande tycker jag är när någon kanske är lite för självgod, har lite för mycket bekräftelsebehov och är nittioprocent av tiden negativ och alltså väldans sällan glad över olika saker och ting. jag älskar människor som bjuder på sig själva, som kan vara ärliga och som låter mig få lära känna dem på djupet. eller människor som skrattar!! leenden gör allt. 

är du helt frisk från din ätstörning? det här är sannerligen en världsvår fråga. för jag kan tro att jag är det, men sedan tänka tillbaka ett halvår senare och inse att nej det var jag inte alls. jag känner mig väldigt trygg i mig själv, och har inga problem med mat vad jag kan se. men jag kan ändå inte svara nej, inte förrän ett halvår har gått. 
 
äter du frukosten på ditt rum? det beror på hur lång min morgon är!! dagar som i dag, då jag måste cykla till jobbet redan halv åtta så äter jag tidigast i familjen och sitter ofta vid datorn och pysslar lite i hop med en podcast under tiden jag äter. andra dagar njuter jag i köket med familjen och under sovmorgnar och lediga dagar älskar jag att krypa upp i sängen igen, famför en serie och äta där. trots skavande knäckebrödssmulor och blåbärsfläckar på lakanen!!

vad är det bra och dåliga med att driva en blogg och uppdatera varje dag? kan du ibland känns stress och press inför det? är det svårt att veta vad du ska skriva om? min blogg, min cafévärld började som en virtuell dagbok där jag kunde dela med mig utav snurrande tankar, vardagsbestyr och så även låtsas som om att det är mitt cv och visa upp lite fotografier och noveller. och än i dag är det så jag tänker om den, och det allra bästa är att det faktiskt finns människor som läser den, dagboken!! superfina människor som ger mig bra kritik, pratar med mig som om jag vorde en nära vän och berättar själva om deras livshistorier!! vi är som en liten klubb, ett gäng bästa vänner som delar allt. och åh, vad jag älskar det!! vad jag tycker mindre om är när det i bland kan kännas som om det inte riktigt är okej att vara något annat än fullkomlig. som om jag på samma gång borde tona ner min sprallighet och höja den till tusen, som om jag på samma gång borde ha en självklar politisk åsikt och samtidigt inte tycka så mycket alls. det tär på mig att få höra att jag borde gå upp i vikt, eller sluta ta dagen som den ljusaste av alla mina dagar, eller att inte ta kärleken på så stort allvar, fastän det gör ont. jag är inte fullkomlig, tyvärr. men som tur är så är det till nittionioprocent leenden jag få när jag bläddrar igenom kommentarsfältet. underbart!! och juts på grund av allt det här har jag nog aldrig känt någon mer stress eller press förutom den jag själv framkallat, oftast eftersom jag haft alldeles höga krav på mig själv i livet just då. 
 
Tumblr
 
jag och två vänner ska ner till lunds universitet nästa lördag på öppet hus och tänkte stanna där från gryning till kväll. kan du tipsa om lite caféer som vi kan besöka under dagen? sist var jag på ebbas skafferi och st jacobs stenungsbageri, himla fina ställen. åh, ebbas skafferi och st jacobs är sannerligen mina absolut bästa ställen i lund!! de är svåra att toppa, om jag ska vara ärlig men jag tycker att patisseriet är absolut värt ett besök! franskt och fint. och så gillar jag coffee-break, deras inredning är inte så märkvärdig men jag älskar deras tranbärs-scones! sist men inte minst hurrar jag för café ariman. det är så typiskt lund och har allt från veganska smörgåsar till en kalasgod morotskaka!!
 
räknar du kalorier? som med gröten, tar du de mått du känner eller väger du upp? jag skulle vilja säga att räkna kalorier är livsfarligt, att läsa på föpackningar jämt, det framkallade, i alla fall för mig det kontrollbehov som ledde till att jag fick så grova ätstörningar tillslut. så sluta upp med det bums om du gör det!! jag lovar, du behöver inte oroa dig för kalorier hit och dit. ett tag mätte jag allt jag åt med decilitermått också, det är precis samma sak. livsfarligt och behövs verkligen inte! i dag kokar jag gröten som det står på havregryns-förpackningen, mest för att det ska bli gott och rätt och så blandar jag i vad jag känner för. mumma kardemmumma!!
 
hur gör en för att stå upp för sin politiska åsikt, klädstil, livsstil osv? hur gör en för att våga säga det till alla i hela världen och inte skämmas? det där funderade jag så himla mycket och länge på. för, åh det är sannerligen lättare sagt än gjort!! men så bestämde jag mig för att sluta oroa mig för vad andra ska tycka. jag gör min grej och eftersom min omgivning, mina vänner och min familj älskar mig så vet jag att de kommer hurra för mig vad jag än gör. vem jag än älskar, vad jag än tror på, hur jag än klär mig och så vidare. dessutom så är livet till för att levas, och ditt liv är bara ditt! så lev det som du vill! do what makes you happy!
 
om du fick skriva en enda bok, vad skulle den handlat om då? som det känns i dag så vill jag att det skulle bli en novellserie. och den skulle handla om kärleken. om att bli i hop, vara i hop, göra slut och att gå vidare. kanske en berättelse utifrån mitt eget liv och mina erfarenheter. fast med inslag från ett vårigt paris. för visst vore det alldeles extra fint? 
 
Into the Wild | via Tumblr

sjukt fin bild, vart har du köpt tröjan ifrån? tusen tack!! tröjan är från hms herravdelning, faktiskt!! 

min andra fråga handlar illustration, hur gör du när du illustrerar? målar du på papper, använder du datorn? är väldigt intresserad av just illustration och skulle vilja bli bättre på att illustrera och få lite tips, därför vill jag gärna ha svar på denna fråga. åh, vad jag blir smickrad utav sådana här frågor!! tusen tack!! men vet du vad? jag ska säga dig att jag varje gång jag själv illustrerar frågar mig själv precis samma sak. för jag är inte där ännu att jag är så kunnig inom illustration. men det jag gör nu är att jag ritar för hand, skannar in i datorn och fyller i och lägger på färg i illustrator, datorprogramet. puss!

jag undrar varför du och din senaste pojkvän bröt upp? kanske är det här ett aningen diffust svar men jag vet inte vad jag kan säga mer än att jag visste någonstans där inne att vi inte passade i hop. vår kärlek byggdes bara på känslor och långt där framme kunde jag se ett slut. det kunde jag verkligen. men det gjorde fortfarande ont att en dag vakna upp en dag och inse att vi faktiskt hade gjort slut. och ännu ondare gjorde det eftersom den stora anledningen var att han inte älskade mig längre. och mörkret kom när jag insåg att jag älskade ju fortfarande honom. 

blev du vegetarian före eller efter din ätstörning? vad tyckte dina föräldrar om det först? jag blev vegetarian efter, för precis ett år sedan faktiskt!! jag höll det hemligt den första månaden, mest för att själv se hur jag skulle klara det. men så småningom märkte mamma och pappa det och jag berättade att nu är jag vegetarian punkt. mamma har aldrig varit så förtjust i det, med tanke på min historia. och det förstår jag! nu är jag dock inte vegetarian längre, men äter mer än gärna vegetariskt och tycker det är ganska viktigt att göra det också! för mitt eget och världens välmåendes skull. 

jag har fått för mig att du beställer hem teer ibland, var ifrån gör du det i så fall? är det bra? jag är så sugen på att prova nya sorter. jag har faktiskt aldrig beställt hem teer!! men googla runt lite så finner du säkert någon bra sida. har du inte upptäckt clippers eller higher livings teer så tycker jag absolut att de är värda en provsmakning! tips, tips!
ph: weheartit.com

Kommentarer
Postat av: emelie

så himla bra svar fina du!!

2014-03-13 @ 21:54:33
URL: http://emeliesdiaries.blogg.se
Postat av: Beatrice

Du är otroligt vettig. Helt fantastiskt vettig. Någonstans önskar jag att jag hade känt dig hela mitt liv, för du hade antagligen varit en otrolig tillgång, vare sig man mådde bra eller dåligt. Keep up the good work!

2014-03-14 @ 12:43:44
URL: http://herbariumet.blogg.se
Postat av: elise

"vad jag tycker mindre om är när det i bland kan kännas som om det inte riktigt är okej att vara något annat än fullkomlig. som om jag på samma gång borde tona ner min sprallighet och höja den till tusen, som om jag på samma gång borde ha en självklar politisk åsikt och samtidigt inte tycka så mycket alls."

där satte du ord på det, hanna. hoppas innerligt att du orkar bara vara DIG SJÄLV för alltid. inte någon hundraprocentigt fullkomlig überbloggmänniska. tror DET är livsfarligt, särskilt med tanke på din historia. kram <3

2014-03-14 @ 18:18:20
URL: http://singmyspring.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0