om att vara på väg.

En liten text jag skrev på planet.

 

Tumblr_m1xm2xtn3r1r0i9t4o1_500_large

 

Var gång jag reser känns det som om jag är på väg mot mer än bara en destination. Ett land. En plats. En semester.
Och var gång jag kommer hem från en resa känner jag mig som ny. Vet inte riktigt hur det kommer sig egentligen, att jag tillåter mig själv förändras så som jag gör. Kanske är det så att jag inte känner mig tillräcklig som jag är?

 

Det där påståendet kan nog, vid närmare eftertanke stämma för hur jag än vrider och vänder på det så tycks jag aldrig räcka till. Aldrig tillräcklig för mig själv.
För den ända jag egentligen – konstant – försöker tillfredsställa, räcka till för och imponera på är mig själv. Hannah och det som lever inom henne.

 

Det är bara för min egen skull som jag slutade beslutade mig för att gå ner i vikt och sluta äta. Allt för att kunna acceptera mig själv bättre. Det var bara för min egen skull som jag pressade mig själv för att hela tiden vara på topp.

Hannah, det är inte okej att du har gått upp två kilo, säger jag konstant till mig själv, även fast läkaren sa till mig att jag nästan var tvungen till det, att det var bra för min egen hälsas skull och att kanske så borde jag öka ytterligare två kilon till. Är inte detta underligt? Varför känns två hälsosamma kilon så himla fel?

 

Jag inser nu att jag verkligen måste ändra på det sättet jag ser på mig själv snarare än på de där sakerna som mitt inre talar om för mig, som att de där två kilona är en katastrof snarare än ett glädjerop.

 

Och nu sitter jag här. På planet. På väg. På resa. I väskan ligger mina bästa sommarkläder som ska smickra mig under den kommande veckan och runt om mig sitter min familj som jag kan vara mitt absoluta jag med. Jag kommer mötas av solens strålar, havets salta vatten och Egyptens varma doft. Allt känns, egentligen hur bra som helst och - just därför, just nu – inser jag vad det jag är på väg mot. Vad det är för ”ny” sida av mig som jag ska ta med mig hem.
Acceptans. Självkänsla. Självförtroende.

 

Inga fler dumma tankar om kilon hit eller dit, inga fler begränsningar på grund av ingenting. Jag räcker till! Jag är bra! Så himla svåra ord att säga men ändå så himla viktiga. Jag är vacker! Jag är värd! Dessa ord ska jag säga till mig själv. Varje dag. För nu tänker jag tillåta mig själv att vara glad. Jag är på väg.

[bildkälla]


Kommentarer
Postat av: Ebba

Fint skrivet och det sista stycket är så himla sant, något alla borde ta till sig. Kramar till dig!

2012-04-12 @ 19:29:34
Postat av: hanna

Det låter bra, håll kvar i den viljan nu, även om det känns hemskare än hemskast ibland! Och jag lovar dig att de två kilona inte kommer synas det minsta på vackra du, den enda skillnaden är att du kanske får tillbaka lite mer glädje i ögonen & det tackar väl ingen nej till? :) <3

2012-04-12 @ 19:46:00
URL: http://somprickenoveri.blogg.se/
Postat av: anna

du är verkligen vacker, and there will always be people who loves you for who you are. Din blogg är så inspirerande och fin precis som du! Don't ever forget that.

2012-04-12 @ 20:03:33
URL: http://mounth.blogg.se/
Postat av: idaawe

Så fint skrivet och Hannah du är vacker och du är bra, det ska du veta! puss

2012-04-12 @ 20:26:06
URL: http://idaawe.devote.se
Postat av: Elina

Du kanske aldrig kommer förstå hur vacker person jag tycker att du är. Inifrån och ut. Du skriver sådär fint så det känns i hjärtat och du inspirerar mig så otroligt mycket. Ta åt dig av alla kommentarer som du får av folk. För tro mig, de talar sanning. Du är så himla fin!

2012-04-12 @ 20:27:13
URL: http://annaelina.devote.se
Postat av: Julia

Du är vacker!!

2012-04-12 @ 20:38:53
Postat av: Cissi Par

Ååå va vackert skrivet! =) Blev verkligen berörd av att läsa detta! Och jag känner igen mig i allt faktiskt, som om det vore mina egna ord, så jag vet hur det är. Varför ska relationen till sig själv vara den som är mest komplicerad och ofta påfrestande? Det bör inte va så... <3

2012-04-12 @ 21:53:12
URL: http://cissipar.blogg.se/
Postat av: Johanna

Fin bild och fin text!



Rösta på min bild



https://apps.facebook.com/offerpop/Contest.psp?c=76521&u=19412&a=254553244581393&p=387783792941&v=Entry&id=281723&rest=1

2012-04-14 @ 15:16:31
URL: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
Postat av: Lisa

bra text!

2012-04-14 @ 15:54:06
URL: http://popflickan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0