sanningen om tvåtusentolv.

för precis ett år sedan erkände jag sanningen. sanningen om ätstörningarna och djävulen som åt upp mig innifrån. sannigen om att jag var dag fick kämpa med att få i mig någon mat, få i mig enegri så jag orkade leva. orkade vilja leva. det var allt livet handlade om. sedan dess har jag klättrat upp för ett berg och i dag är jag så himla himla nära toppen. 
 
men jag är inte riktigt där ännu.
för det har ju faktiskt bara gått ett år. så det är okej om det känns klurigt i bland.
ibland känner jag tvivel. ibland blir jag ledsen och skör. för när vinterns minusgrader förfryser mig och tankarna förföljer mig är det lätt att för en sekund bli svag.
 
men jag kämpar på. fokuserar på finheter, det är det jag gör bäst och fäller en tår i bland för att det är så himla vemodigt alltihop, 
för det har ju faktiskt bara gått ett år. så det är okej att det känns klurigt i bland.
 
jag besöker inte längre besöker bup, jag har inte längre en diagnos och jag bär inte längre på en ständig rädsla. varken för panikångest eller min ätstörningsdjävul. 
 
och trots att jag har gråtit mer än någonsin förut, trots att jag har känt mer smärta än aldrig förr, trots att jag har stått på kanten av klippan redo att falla
så har tvåtusentolv varit det absolut bästa året i mitt nu arton år långa liv.
 
det förändrade mig. från någon ledsen till någon glad, från någon jag avskyr till någon jag älskar. det gjorde mig starkare, klokare och tusen gånger lyckligare. kanske vackrare också, just för det. 
 
jag har en pojkvän nu, någon jag älskar. och det hade nog inte gått så fint om jag inte lärt mig att älska hannah först. och älska livet hon lever. 
 
ni som läser, vem ni än är: tusen tack för era ord, ert stöd genom allt som varit så galet svårt. och tack för att ni påpekar allt som är fint, för att ni berättar saker när jag ber er och mailar mig. att hjälpa andra hjälper mig. ni peppar och inspirerar mig att peppa tillbaka. 
 
så, med ett aningen vemodigt leende på läpparna säger jag adjö till tvåtusen tolv. året jag aldrig glömmer.

gott nytt år på er! puss
/hannah.

Kommentarer
Postat av: Michaela

Fan vad bra du är. Fan vad bra att du är glad. Fan vas bra. Att du är stark, lycklig & stolt över vägen du gått.
Blev helt lycklig av denna text då jag själv nästan ramlade ner i samma grop förra året. Men som tur va kom hjälpen såpass snabbt att jag klättrade upp på ett halvår ungefär men det är inte förns i november iår som jag kände mig riktigt bra, fin & lycklig.
Men det gör jag nu! Så grattis till oss & hoppas 2013 blir ditt finaste år!!

2012-12-31 @ 11:18:45
Postat av: Lisa

åh men tack tack tack, ett gott nytt år till dig Hannah! Önskar dig alla lycka för att nå toppen, och vet du, vill ge dig det här orden som jag alltid bär med mig: livet är som en bergodalbana -det måste gå upp och ner för att man ska ha roligt!
Kanske att du inte tyvkte pm dom orden för å vad man kan undra "varför just jag?" Men kanske att du som jag tyvker om orden? :)

2012-12-31 @ 11:23:35
Postat av: Cajsa Tapper

Gott nytt år Hannah! Hoppas du får en jättefin start på det nya året :) kram

2012-12-31 @ 12:22:51
URL: http://tappercajsa.blogg.se/
Postat av: Matilda

Du är så himla bäst. Orden du skriver ger mig energi, du är energikällan vi alla behöver. Tack! Tack för att du, när allt är som jobbigast, är där med dina fina ord. Rocka på, 2013 blir ditt år. Det ska du få se! Enorm kram.

2012-12-31 @ 12:28:02
Postat av: Benedikte

Tack för att du är så himla fin och bra Hannah! Gott nytt år till dig! Kram

2012-12-31 @ 14:00:10
URL: http://Benedikte.blogg.se
Postat av: Lydia

Alltså, wow. Blev så himla himla glad av att läsa den här texten. Jag är så glad för dig, du är stark ska du veta!

2012-12-31 @ 14:06:50
URL: http://elementarpartiklar.blogg.se
Postat av: Elin

Måste använda mig utav en svordom och säga: Fy fasen vad du är bra Hannah, heja dig!

Du är värd ett fint liv, ett glatt liv. Och jag vill tacka dig för stödet du gett mig, och fortfarande ger mig. Nu ska 2013 bli ett bra år har jag bestämt.
Gott nytt år, och en riktigt stor kram!

2012-12-31 @ 16:32:43
URL: http://cinquantejours.blogg.se
Postat av: Lollo

Gott nytt år underbara du! vill bara säga att din blogg är min favorit, den jag klickar mig in på först för att se om du uppdaterat med nåt nytt, fint, inspirerande inlägg. 2012 är ett oförglömligt år även för mig för det har varit så himla himla jobbigt och mitt liv har i princip vänts upp och ner. Men samtidigt har jag varit med om många fina saker som ler av att minnas. Nu ska jag sluta babbla på men tack tack tack för en fantastisk blogg som alltid får mig att må bättre. Stora mysiga kramar!! <3

2012-12-31 @ 19:48:40
Postat av: Johanna

du är så himla fin. så vettig. jag har också haft/har ätstörningar, bulimi, och jag vet hur ont det gör. ta hand om dig. kram

2012-12-31 @ 22:59:24
URL: http://wallmountain.blogg.se
Postat av: Jenny

Började nästan gråta av dina fina ord, gott nytt år vackra du!:)<3

2013-01-01 @ 09:36:04
URL: http://jennyhermansson.blogg.se
Postat av: frida

puss och gott nytt år på dig hannah. du är bäst, kom ihåg det!

2013-01-01 @ 12:37:39
URL: http://stummaord.blogg.se
Postat av: rebecca

du är så himla modig, fina. så modig. bäst.

2013-01-01 @ 16:45:13
URL: http://spaceherosuits.webblogg.se
Postat av: Matilda

Du är så himla fin, är så glad för din skull att du klarat allt detta. Så otroligt glad för din skull. Många gånger när jag går in och läser din blogg känner jag mig starkare. Att jag egentligen inte är den enda som mår dåligt över något, och att det går att ta sig ur en kämpig, svår och jobbig situation. Du är en förebild. Och jag vill tacka för de underbara orden, de fina bilderna och din positivitet.

2013-01-07 @ 02:40:09
URL: http://omjagvarenbok.blogg.se/
Postat av: JOSEFINE ANDERSSON

åh är så himla glad för din skull.
har gått igenom precis samma. hösten 2010 fick jag diagnosen anorexia nervosa, och efter inläggning och en jäkla massa sjukhusbesök så flydde jag från hjälpen och flyttade hemifrån, för sjukhus gjorde mig bara sjukare. och idag är jag mer eller mindre frisk, allt på egen hand och med hjälp av vänner. och pojkvän. som jag oxå träffat det senaste året :)
(inte för att du kanske bryr dig om min lilla story haha. men du vet kanske, ibland vill man bara skriva!)

Svar: tusen tack fina du! och åh, ja bryr mig visst! grattis till dig och grattis till oss! det blir ett fantastiskt 2013 för oss båda. :) puss och kram!
Hannah.

2013-01-07 @ 23:54:39
URL: http://josefineandersson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0