om sommarminnen.

i går var det tjugotre grader och klarblå himmel. det sista fragmentet av sommaren. i dag föll ett regn som doftade höst och
min annars så lagom jeansjacka kände plötsligt alldeles för kall. hösten är här nu. och det känns i hela mig. därför tänkte jag
nu dela med mig av en liten lista på tio sommarminnen. det var nog detta som gjorde denna sommar till den bästa i mitt liv.
ha det fint i höstvindarna! puss
 
Tumblr_lx3svzwa2k1qdwywno1_500_large
 
att inviga sommaren med en pankaksfrukost tillsammans med lillasyster. vi åt tills vi nästan sprack och var tvugna att ropa högt, högt ut i grannskapet för att få ut all lyckorus ur kroppen. under tiden hann morgonsolen bytas ut mot ett svalt sommarregn och
åh, det var så fint.
 
att åka på spanienresa. att åka med en bästa vän vars föräldrar man kan berätta precis allt för. att bada vandra hem under en mörkblå himmel och bada nattbad i en kvällssval pool. att besöka söndagsmarknader och köpa upp sparade hundralappar på zaras vita sommarksapelser. att om dagarna sola, bada och dricka sangria vid poolkanten med sommarfina böcker i handen. att ha det så himla himla fint.
 
att alltid tänka varför inte? varför inte gå på den där studentfesten fastän jag inte känner någon alls. varför inte sätta mig bland okända ansikten och skåla för min fina vän. varför inte sitta kvar bredvid honom med de hasselnötsbruna ögonen och prata
äventyr, paris och jazz till klockan slår ny dag. varför inte springa genom halva stan och spara hans nummer i busskortsfodralet
en hel sommar bara för att minnas vilken hjärtklappande chock det var och vilket självkänslorus som gjorde mig obotligt leende
på bussen hem. 
 
att passa kusinvitaminer. att pudra kanel och strössel på små äppelbitar och titta på nostalgifilmer med en liten femårings hand i sin. att vara kreativ, måla akvarell över ett helt köksgolv och läsa bok tills huvdet mot min axel blir tyngre och ögonen är slutna. så fint.
 
Tumblr_lv4lmsuln61r6ow7zo1_500_large
 
att åka tåg genom sommarsverige hem för att träffa vännerna. ha fikastunder och middag på stan, utomhuspickninck ,bio, båtturer (att sjunga sommrigaste sommarsången med elsa och havsvinden som flög förbi oss) gratisfestival, myskvällar och stranddagar. 
 
att inte kunna sova, inte orka försöka mer och gå ut på löptur  mitt i natten. bara för att det känns så himla bra. att se sju kaniner, två rådjur och en räv. att se solens första strålar, känna morgonens svala vind och vara den ända på tylösands långa strand som badar. inga kläder behövs. ungefär den mest frigörande känsla jag har varit med om.
 
att ha bästa morfar och mormor på besök. det var sista dagen på familjens halv-åtta-hos-mig-vecka och det var mammas tur. det blev så himlans gott. vinglas, njutnig och skratt. på kvällen gick vi en strandpromenad till solnedgång och jag prarade om kameror, hur man bakar bästa brödet och konst med morfar hela vägen hem. bästa bästa morfar.
 
Tumblr_m53h9dcwgo1rxgnsuo1_500_large
 
att stå med händerna uppsträckta mot ett konfettiregn på mitt livs bästa konsert. coldplay i köpenhamn. en fantastiskt fin resa
också för den delen. och så way out west veckan innan som var obeskrivligt magiskt. för jag fick se ben howard, bon iver samt florence and the machine som jag så himla länge drömt om att få se. åh, musiksommar. 
 
att leva sommarstugelivet. det fina, fina sommarstugelivet. att bara har hundrafemtiometer ner till stranden. och lika långt till närbutik och den där klippan som är vår hemliga plats. hängmattestunder och när hela familjen lagar mat i ett litet lantkök utan diskmaskin och tvn på i bakgrunden som visar serierna som vi alla tycker om. 
 
att åka på loppisäventyr. öppna en sliten trädörr och träda in i en hel värld av vintage och nostalgi. köpa fina plåtburkar och blomsterprydda tekoppar jag bara kunnat drömma om för en femma. och besöka lantcaféer och bagerier. köpa bröd, kryddor
och tomater. i mängder. mitt absoluta favoritbestyr skulle jag vilja säga.
ph: weheartit.com

Kommentarer
Postat av: melodramatisk.

fantastiskt.

2012-09-11 @ 21:57:33
URL: http://motsvarigheter.blogspot.se/
Postat av: Elina

underbart!

2012-09-11 @ 22:16:23
URL: http://julydreams.devote.se
Postat av: Lena

Åh!

2012-09-12 @ 15:10:08
URL: http://midnightcity.blogg.se
Postat av: Johanna

Vad fint du beskriver, målar upp, får mig att delvis känna igen mig och sitta här och le. Himla fint ändå, det här med sommar <3

2012-09-12 @ 23:00:42
URL: http://klverblomma.blogg.se
Postat av: lisa

vackert

2012-09-18 @ 20:40:44
URL: http://popflickan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0