när tomten kommer till stan.

tisdag. och den tredje december är här. dagarna liksom susar förbi mig och all jag vill nu är att njuta utav varje pirrig stund. varje pepparkaka och lussekatt, varje mysig melodi och snöfall, som förhoppningsvis kommer snart!!  i dag har jag pysslat med sådant som att koka soppa, övningsköra, köpa pepparkakspynt samt att knåpa i hop min önskelista! såhär ser den ut: 


kuddar med katt från hm home, kanna från mumin-serien "flytten" eller den här, fantastiska frankie daily jurnal och en ny kånken
i brun, svart eller mörkblå. bästa väskan när man går och kånkar på kameror, pennor och block dagarna i ända!!

jag drömmer om tallrikar från rörstrands swedish-grace serie, helst fyra i vitt eller puderrosa. så önskar jag mig pyjamasar också. kanske shorts från lindex, nattlinne plus pyjamasbyxor med kaniner på från hm eller ett pyjamas-set från topshop.
 
ja har fallit handlöst i förälskelse för de vintage-mönstrade dr.martens och åh, tänk om tomten kunde komma med dem! stolen har jag hittat hos fina silversaga. är inte den plus lampan de absolut finaste möblerna ni sett?! kallendern  är från fantastiska rifle paper co, sammetspuffen är från hm home, skorna har jag drömt om länge och finns lite överallt att finna, kuddarna med elefant-tryck är från svensk tenn. det här var min önskelista tvåtusentretton. vad önskar ni er? berätta! och ha det fint! puss

bilder från pinterest.

Kommentarer
Postat av: anna

de vintage-mönstrade dr.martens <33

2013-12-03 @ 14:41:25
URL: http://anagr.blogg.se
Postat av: frida

alltså den där muminserien är så himla fin!

2013-12-03 @ 14:52:29
URL: http://stummaord.blogg.se
Postat av: Anonym

åh vet du var man kan hitta "frankie daily jurnal 2014" någonstans?? kram

2013-12-03 @ 15:43:31
Postat av: Ida

fina saker! älskar dr. martens-skorna <3

2013-12-03 @ 17:31:17
URL: http://tradeskins.blogg.se
Postat av: lina

tack för en åh så inspirerande blogg med väldigt vackra fotografier!
på min önskelista står muminporslin, mon amie koppar, vinyler, konsertbiljetter, nytt puder och lite smått och gott i form av stickat, pyjamasar och goddoftande bodybutters från favoriten body shop!

2013-12-03 @ 18:03:05
URL: http://disigadagar.blogg.se
Postat av: Sofia

åh så fina ting du önskar dig!

2013-12-03 @ 18:39:16
URL: http://skimmer.blo.gg
Postat av: ida

jag önskar mig ett bra avslut på året.

2013-12-03 @ 18:53:19
URL: http://www.ett-kolikbarn.blogspot.com
Postat av: Lydia

vilken perfekt stol!

2013-12-03 @ 21:08:43
URL: http://lydiajohanna.blogg.se
Postat av: evelina

hannah, har du läst frågorna på facebook? :)

2013-12-03 @ 21:39:14
Postat av: Daniella 🌙

Går inte att kommentera inlägget ovan, så: hur står du ut med dig själv som skriver uppmuntrande om skinka när du har så många läsare? Tar du persobligt ansvaret på dig för att djur dör för din skull? Nja, tänkte väl inte på att död inte hör in i den sockersöta världen va?

http://www.svt.se/nyheter/sverige/fyra-ar-efter-grisskandalen-nya-chockbilder

Svar: det där var lite hårt. jag har varit vegetarian nästan hela året men på grund av mina ätstörningar klarar jag inte av regler, och har valt att inte ha det som tvång men fortfarande brinner jag för djurens rätt och så vidare, jag äter gärna vegetariskt, precis som jag beskrev ovan!! jag vet dock inte så mycket om hur det egentligen är för djuren i allmänhet, har under de senaste tio månaderna blivit motbevisad och nu är jag förvirrad. du får jättegärna berätta för mig!

jag vet att fotografierna är hemska men det är inte alla djuren som har det så och jag är supernoga med att morfar köper skinkan på ett bra ställe. jag vet faktiskt inte själv om jag ska äta den, nu efter att ha sett de där fotografierna, men hur jag än kämpar kommer den att stå där för resten av släkten att äta. jag skrev: "potatisplättar och kanske även grönkålspajen jag tänkte bidra med i år! mer vegetariskt tycker jag det borde vara!" och med de orden uppmuntrar jag till en grönare jul!!

men ingen är perfekt, speciellt inte jag och du ska veta att jag får en hel del mail om att det visst inte är bra för djuren att vara vegetarian för att de dödas ändå och så vidare. så du förstår att jag är förvirrad. jag vill dock lära mig mer om hur djuren egentligen har det och du får väldigt gärna berätta för mig, du verkar kunnig. jag har varit vegetarian en gång och blir det gärna igen. jag vill mest ha något bra att säga till de som i frågasätter mig, för det är både hjärnspöken som tjatar, vänner som i ifrågasätter och läsare som mailar. och jag vet aldrig vad jag ska säga och blir mest ledsen och stressad.

i stället för att uttrycka frustration kan du väl hjälpa mig förstå att varför jag ska vara vegetarian? vad säger du till de som i ifrågasätter dig? jag respekterar din kommentar och tar nu bort ordet julskinka, och även sill.

tacksam för svar! ha det fint! ♥
Hannah.

2013-12-04 @ 22:07:26
URL: http://vapenbroder.blogg.se/
Postat av: Embla

det där kan vara de finaste dr martensarna jag sett. (och angående kommentaren ovanför så går det att vara för djurens rätt utan att vara 100% vegetarian. Varje lilla sak en gör är bra och viktig. Istället för att se det dåliga i att äta kött någon enstaka gång tycker jag en ska se det bra i att äta mycket vegetariskt. Jag tycker att du uppmuntrar till vegetarisk kost ofta och jag är helt säker på att du når ut till många med ett positivt budskap. Kram)

2013-12-05 @ 13:33:06
URL: http://sotvatten.blogg.se
Postat av: Saga

Hej. Jag kommenterade inlägget ovan och skrev att jag också tycker att vegetarisk mat borde ges större plats på julbordet. Men jag tycker att du absolut kan ta det aktiva valet att äta kött ibland om du vill, utan att för sakens skull må dåligt över det.

Själv är jag 16 år och har ätit vegetariskt sedan jag var 9 år. Nu känner jag mig säkrare än någonsin på mitt ställningstagande och det känns hur bra som helst att vara vegetarian. Jag känner att det finns tillräckligt med övertygande skäl för att jag personligen ska vilja fortsätta ta avstånd från köttnormen. Jag accepterar att andra äter kött. Svårare har jag dock att acceptera hur djurhållningen vanligen ser ut, och det stora resursslöseriet.

Men jag har också haft en ätstörning tidigare i år och kan förstå varför du, Hanna, tvekar inför att sätta upp regler kring vad tillåter dig att äta. Jag har upplevt att anhöriga till mig kopplat ihop min vegetariska kost med ätstörningen. För mig har dock mitt aktiva val att vara vegetarian och hjärnspökena jag haft definitivt handlat om helt olika saker. Mina föräldrar tillåter mig ändå inte att helt utesluta animaliska produkter (vilket jag ibland skulle vilja) eller att sluta äta fisk (ja, jag är en sådan ”demi-vegetarian”, som äter fisk. Om vi som äter så verkligen tänker logiskt ifrågasätts också lite väl ofta tycker jag!). Fördelarna med att definiera sig själv som vegetarian är väl att andra direkt förstår att man, samt att ständigt (mer eller mindre) propagera för vegetarisk mat. Men starkast vill jag verkligen understryka att det är en god gärning bara att äta mindre mängder och bättre varianter när man väljer kött.

Jag älskar att du skriver bra om vegetarisk mat och tycker att det är något fint du gör! Kram!

2013-12-05 @ 15:37:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0