och plötsligt så kallar jag det här mitt hem.

fredag. och som vanligt slås jag över hur det känns som om det var en öändlighet sedan jag för allra första gången kom hit till skövde.  ❥  mina dagar rullar på och i takt med att sensommar blir till krispig morgondimma och att-knyta-halsduken-ett-extra
varv när jag flyger fram genom lövtäckta gator på cykeln till skolan så känner jag mig bara mer och mer hemma här.


jag har fått nya vänner, nya rutiner, nya vanor och nya sätt att få lyckorus på. vilket känns så underbart, underbart bra. och åh, jag behövde sannerligen en nystart. en ny plats. en ny tid. något annat än det som var.
 
dagarna är långa, långa och supersociala och den ända stunden jag egentligen har för mig själv, med mig själv, med mitt eget lugn är morgnarna. med fin musik, serier, plugg till pianomelodier och frukosten, såklart!!

som den här veckan består utav fiberhavregrynsgröt, kokad med banan och russin. enkelt, ekonomiskt och himmelskt gott!!


och som alltid dricker jag te. just den här morgonen sörplar jag ett organiskt relax-te från pukka, med smak av marshmallow root, fennel, chamomille. en lite annorlunda och himla spännande sort som både smakar och gör gott. tips, tips!!
 
så toppar jag gröten med banan,  kanel, valnötter, mandlar och mandelsmör som jag ä-n-t-l-i-g-e-n hittade på ica här om dagen. åh, nu börjar mitt lilla skafferi äntligen bli lite mer bekant. det där med maten är nog bland mitt allra svåraste här. hur köper en ekologiskt och ekonomiskt på samma gång, tro? klurigt. nåväl, ha en världsin fredag!! puss

Kommentarer
Postat av: Daniella 🌙

vad är "slim me" för te? detoxte?

Svar: hej fina du! det var sannerligen himla dumt att ha med det där teet på fotografiet. det var kanske ett dumt köp från början egentligen då jag absolut inte vill sponsra smal-hetsen på något vis. men, det tänkte jag tyvärr inte på när jag köpte det, och anledningen till att jag införskaffade det var för att jag tyckte att smaken verkade himlans god - och absolut inte på grund av namnet! vill bara poängtera. ha det fint! ❥
Hannah.

2014-09-12 @ 09:23:21
URL: http://vapenbroder.blogg.se/
Postat av: Sofia

ser mumsigt ut!

2014-09-12 @ 10:14:43
URL: http://skimmer.blo.gg
Postat av: e

härlig frukost:)

2014-09-12 @ 10:25:12
URL: http://beriz.blogg.se
Postat av: Amanda

För det första, så himla fint att du ens tänker så, att du vill fortsätta handla ekologiskt som student, för många ser inte hur valen de gör i mataffären påverkar annat än den egna plånboken. Jag tycker såhär, att handla ekologiskt är superviktigt!!! Jag skulle aldrig värdera priset mot att stoppa ner icke-ekologisk frukt i min matkorg.
Väljer då hellre bort vissa lite dyrare livsmedel, exempelvis exotiska frukter, och kläder som jag inte har behov utav.

Och i ett långsiktigt perspektiv så bidrar ju att handla ekologiskt till att det blir billigare vilket leder till att både ekonomi, hälsa och planeten mår bra. :)

2014-09-12 @ 12:08:05
Postat av: Beatrice

Mitt bästa eko-eko-tips är att välja vilka varor man köper eko! Typ såhär: hos oss är eko-krossade tomater lika billigt som vanliga, då är eko en självklarhet. Sen eko-bananer och vindruvor, kaffe om man dricker det och att dra ner på köttet till ett minimum och välja enbart svenskt (bättre än inget) om man äter det. Sen köper man bara eko-produkter i mjölk- och äggväg. Ekomjölk, ekoägg och ekoyoghurt/gräddfil/creme fraiche (om man kan). På så sätt kan man göra mycket, men inte allt. Och känner man att man kan lägga mer, så gör man det! Då kan man börja med typ fröer, nötter och russin, kokos och flingor (havregryn och sånt också), samt köpa ekomjöl om man bakar eget bröd eller fika ofta och sådär.

Det här blev ju superlångt, men jag tror verkligen att du klarar det superbra! Jämför priser bara, och prioritera att byta till eko på sånt du köper ofta och mycket av!

2014-09-12 @ 12:10:57
URL: http://herbariumet.blogg.se
Postat av: elise

usch, tråkigt med namnet "slim me" på téet :( :(

Svar: hej!! det var sannerligen himla dumt att ha med det där teet på fotografiet. det var ett himla dumt köp från början egentligen då jag absolut inte vill sponsra smal-hetsen på något vis. men, det tänkte jag tyvärr inte på när jag köpte det, och anledningen till att jag la mina kronor på just detta teet är för att jag tyckte att smaken verkade god - och absolut inte på grund av namnet. tusen kramar! ❥
Hannah.

2014-09-12 @ 13:01:47
URL: http://instagram.com/edawareness
Postat av: jen

åh älskar pukka te! Så fina förpackningar!

2014-09-12 @ 21:35:59
URL: http://jennyapril.blogg.se
Postat av: rebecca

håll koll på veckobladen i affärerna nära dig (ica, coop, hemköp, willys o.s.v.) de brukar alltid ha med ekologiska matvaror varje vecka i kampanjbladen. köp då lite mer av det där som är på extrapris, och bunkra upp om det går. coop har alltid en hel sida med bara ekologiska extrapriser på sista sidan. t.ex. har de denna veckan eko-vetemjöl för 10:- och 2 askar eko-tomater för 25:- hihi tips!!

2014-09-12 @ 23:03:17
Postat av: Diman Dilir

ser gott ut!

2014-09-13 @ 10:53:25
URL: http://nattstad.se/dimand
Postat av: Ingrid

Vad god gröten ser ut!

Mina tips på hur man kan tänka kring ekomat och studentekonomi är lite som några andra har sagt. Typ bestämma några varor som man alltid köper ekologisk beroende på lite vad man tycker är viktigt t.ex ekoägg kanske det känns bra att hönsen har det lite bättre. Ett annat tips är att köpa eko när det är liten prisskillnad, jag tänker mig det som att man har en ekopott med pengar för prisskillnaden mellan konventionellt och eko, om man köper mer med mindre prisskillnad får man mer ekomat än om man köper saker med större prisskillnad som. Inte för att jag hade en speciell summa som ekopott när jag var student men du förstår nog tanken.

Sen kan man ju tänka på vilka ekoprodukter som är viktiga att köpa eko enligt naturskyddsföreningen; kött, potatis, mejeriprodukter, bananer, vindruvor och kaffe.

Sist så är det viktigt att tänka på att man gör sitt bästa och att inte ha dåligt samvete för det man inte gör/har råd med.

2014-09-13 @ 13:07:40
Postat av: Hanna- Ackribi

mhmhmhm gott..

2014-09-13 @ 20:02:17
URL: http://ackribi.blogspot.se
Postat av: Ellen

Har inte läst din blogg på något år nu, och så trillade jag in här och ser att du har flyttat till Skövde! Det är bara 15 minuter från mig, så om du känner för fika och promenad någon gång finns jag!

2014-09-16 @ 11:52:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0